ÖL-nörderier
Ett senkommet svar.
Jag äger ett halvt bryggeri, så jag är otroligt partisk, och otroligt picky vad det gäller öl. Smak är dessutom tyckande, inte fakta
1) Engelsk pale ale, gärna lite svagare, kring 4% alkohol, med mycket humlekaraktär och orangebrun.
Brygger en hel del av detta själv, med Goldings och Fuggles-humle och Fuller's egen jäststam.
2) Amerikansk India Pale Ale. Ibland ska tilläggas, för de är väldigt smakrika och ganska starka. Sierra Nevadas Torpedo är god.
3) Ordentligt humlad pilsner, något som blir allt svårare att hitta tyvärr. Brygger numera en hel del pilsner också, eftersom det är lager kräver det kalla lokaler att jäsa i, men det har vi numera tillgång till. Pilsner ska inte vara för stark, 4-5%, och mycket aromhumle i den. Själv har vi mycket Hallertauer-humle till pilsnern, och håller den runt 4.3-4.4%. Det ska lukta lite "gräsigt" och ha en lång efterbeska.
4) Belgiska tripplar, vid enstaka tillfällen. Typisk höstöl, de är jättestarka och enormt smakrika, och ska avnjutas i små mängder. Ganska söta, inte så mycket humle. Kwak tycker jag är god. EN, det är över 8% alkohol i den. Har aldrig gett mig på att brygga så starka öl, belgiska jäststammar är väldigt egensinniga och de jäser varmt, uppåt 25C.
5) Porter. Något jag också bryggt med varierande framgång, vår källa har lite för mjukt vatten för att fungera klockrent till mörka öl. De har en tendens att bli lite för syrliga. Sista stoutbrygget gjorde vi i mars, med tre sorters malt och Goldings-humle, "vanlig" Fuller's ale-jäst. Stout = porter med 10-15% rostade korngryn i mäsken, det är därför den känns "torrare" än portern som bara har kornmalt (torkad och 10-15% rostad).