Inlägg från: Gerd parterapeuten |Visa alla inlägg
  • Gerd parterapeuten

Min pappa

Hej!

Jag förstår att du gärna vill hjälpa din pappa och därigenom även din mamma men ditt ansvar blir för stort för dig att bära. Din pappa har problem som han skulle behöva hjälp med av en utomstående professionell person. Hans beteende blir ett slags tvång men det handlar om någonting inom honom som han inte kan lösa själv. Det är alltid svårt att förstå symboliken i ett visst beteende. Jag tycker att du bör prata med din mamma. Hon behöver avlasta dig genom att hjälpa din pappa att få hjälp. Kanske kan ni båda två tillsammans säga till honom att situationen är ohållbar och att han måste söka hjälp för sina problem. Om dina föräldrar har en läkare på vårdcentralen så kan ni börja där. Den läkaren kan sedan skriva en remiss till rätt instans. Din pappa skulle behöva en samtalsterapi, kanske kognitiv, för att få hjälp. Det är möjligt att din pappa inte tycker att han har några problem men då behöver du och din mamma säga att ni båda mår så dåligt av detta och att det är nödvändigt med en förändring. Lycka till!

Hälsningar

Gerd

Svar på tråden Min pappa