Måste en stränhårig ras trimmas eller kan man klippa dom med trimmer?
Någon som vet???
Någon som vet???
strävhårig ska det stå
Jag har en dvärgschnauzer som enligt tradition ska trimmas. Hon är dock ganska mjuk i pälsen så därför har vi klippt henne med maskin istället, det har gått jättebra!
Kompisen klippte sig själv och hunden med samma trimmer. Nån strävhårig blandras. Bara olika längder. Hunden fick behålla lite mer hår...
ja jag har hört att endel som inte ställer ut gör det.. han är blandning mellan sträv och slät och har väldigt mycket mjuk i pälsen. Vi har skickat i väg honom till en uppfödare som trimmat honom 2 ggr per år, men han gillar inte det då han verkar tycka det är obehagligt och gör ont... Så jag tänkte om man kanske kunde skaffa en trimmer och klippa honom med och spara mycket av lidandet.
Låter ungefär som kompisens hund i pälsen. Och den verkade inte lida av att bli trimmad med en vanlig hårtrimmer. Snarare tvärt om.
Finns en del hundar man inte ska klippa med maskin. Typ cairn terrier, dom "luggar" man. Man kan klippa dom med maskin om dom är riktigt gamla eller kanske lite svaga, men det rekomenderas inte på en ung, frisk hund.
Iallafall va det vad uppfödaren sa när jag va med & "luggade" hennes hund.