Mer normalt dricka alkohol än att inte dricka?
Många tycks anse att det är onormalt att inte dricka alkohol,då är man lite "konstig" och udda tydligen. Vad anser du?
Många tycks anse att det är onormalt att inte dricka alkohol,då är man lite "konstig" och udda tydligen. Vad anser du?
Eftersom rödvin är gott, nyttigt (i lagom mängd) och inte går att leva utan, så tycker jag det är mer normalt att gilla det, än inte.
Men såklart tycker jag inte att de är helfreaks som inte dricker... Speciellt inte om det finns alkoholism i släkten.
Jag önskar att ofta att vår kultur inte hade så starkt band till alkoholen. Jag är ingen nykterist, men har varit. Just att "alla ska dricka" lite, tror inte jag är bra. Dels för att det finns de som inte kan hantera det, dels för att tonåringar gärna ska visa sig vuxna genom att dricka.
Vad som är normalt orkar jag inte diskutera, för normalt kan definieras på olika sätt.
Men är det bättre att dricka alkohol än att inte göra det? Nej.
Är det däremot vanligt att folk dricker alkohol? Ja.
Normalt eller ej vet jag inte. Vanligare att dricka alkohol än att inte göra det; Ja.
Jag är nykterist. Jag får ofta frågan: VA!? Varför dricker inte du? Ofta tror de att man har/haft alkoholproblem och att det är därför man inte dricker. Det är inte många som förstår ett aktivt val att bara-inte-dricka-helt-enkelt.
Jag gillar inte våran alkoholkultur, vill absolut inte vara en del av den.
Kanske ska jag börja fråga; VA!? Varför dricker du? Undrar just hur den frågan tas emot.
Visst är det underligt att man alltid måste motivera om man inte dricker alkohol! Kanske man borde börja svara med motfrågan : "Varför dricker du?"
Vad som är normalt och inte går kanske inte att säga. Normalt för människor som mår dåligt att vilja bedöva sig - ja. Normalt att bli beroende av en drog - ja. Normalt att vilja ha något att skylla på i efterhand när man gör något dumt - ja. Osv osv.
Ja, kanske det är mer normalt ändå att dricka än att låta bli. Mer vanligt är det i alla fall ...
Det beror ju helt på vad man lägger i ordet normalt. Normalt som i vanligt? Ja, det är nog vanligare att man dricker än att man inte gör det. Normalt som i naturligt? Njae, alkohol är ju ett ämne som uppstår på naturlig väg men det är knappast något som ingår i den "naturliga kosten" för oss människor. Normalt som i "inte sjukt" eller "inte fel"? I så fall anser jag att det både är normalt att dricka måttliga mängder och att inte dricka alls.
För mig betyder ordet normalt främst det sistnämnda, så jag röstade på alternativ 3.