Donna01 skrev 2011-05-28 10:45:23 följande:
Vi hade en älg i området som var stupfull på alla äpplen han åt...livsfarlig och anföll allt o alla...blev skjuten från en helikopter till slut!
Men den gick ned från höga murar med ett enda lugnt kliv!
Men fy vad läskigt!
Jag har en hel del älghistorier. Jag är uppväxt i skogen och vi rider mycket där så varken hästarna eller älgarna är rädda för varann, och DET är läskigt. Du vet när älgkon stöter bort sina årskalvar, då brukar de irra omkring och vara lite ledsna, då minsann ska du veta så kommer de små jäklarna till hästarna och tyar sig på dom! Har hänt flera gånger att man haft en älgkalv i hasorna på hästen när man är ute och rider. Men de är ju rätt söta när de är mammasjuka.
Riktigt lika gulligt var det inte den (enda) gången jag kommit emellan kon och hennes nyfödda kalvar.
Jag red på stigen och hörde knastret bredvid mig, såg mig om och såg två kalvar. Instinktivt och halvt livrädd började jag titta efter kon, och upptäcker henne... PÅ ANDRA SIDAN stigen. Jag står mitt emellan henne och hennes ungar. Kan säga att jag satte hälarna i sidorna på hästen och vi galopperade i full fart hem.
Gå aldrig nära vilda djur och deras ungar, de är sällan farliga, men då kan de attackera.