• didda

Bakmaskin eller assistent till glutenfritt bröd

Har bestämt mig för att köpa en bakmaskin eller assistent för att försöka förmå dottern att äta glutenfritt bröd. Hon ratar allt glutenfritt bröd som finns att köpa. Och hittills har hon inte gillat det hembakade heller! Suck! Men vad är bäst? Bakmaskin eller assistent? Har läst för- och nackdelar om båda. Jag kommer bara att använda den till att baka med så argumneten att det är större användningsområde på en assistent går bort för min del. 

Vill ni som har erfarenheter av bakmaskin eller assisten dela med er av tips och råd? Vilket märke ska man satsa på? Jag känner att jag hellre betalar en extra slant om det innebär att maskinen är bättre.

• Svar på tråden Bakmaskin eller assistent till glutenfritt bröd
  • PruttPottan

Priset borde ju avgöra, en assistens kostar multum även om du kan ha den till mycket men tar ju också plats.
    Bakmaskinen kan du använda till allt från att göra sylt till baka vanliga frallor. Och de kostar inte säskilt mycket.

Vi har en OBHNordica men min syrra har ett billigt märke som gör större bröd, mer som limpor så en sån vill jag ha *s*

Så om du ska ha en bakmaskin, kolla in vilken form och storlek brödet får.
    Argumentet att en dyrare skulle hålla längre är löjligt då det ju finns garanti i Sverige =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • didda

PruttPottan: tack för ditt svar! Jo, det är klart att en assisten kostar mer, det var snarare prisskillnader mellan bakmasiner jag menade när jag kommenterade priset. Sen tänkte jag mer på om en dyrare bakmaskin kanske hade fler (och bättre?) funktioner än en billig variant. Om de håller olika länge tänkte jag inte så mycket på och precis som du säger så täcker ju garantin iaf första året.

Men är du nöjd med din bakmaskin (förutom att du vill kunna göra större bröd)? Och vad är det för märke på din systers masskin?

• Muffins i magen

Hej! Vi använder en kitchen aid när vi bakar glfritt bröd, superbra och lagom för två limpor tex. Använder den nästan dagligen för annat också så jag har aldrig ångrat det köpet även om dem kostade lite. Men den är ju snygg också så dem står jämt framme.

• PruttPottan

Ska kolla med henne vad de har för någon.
    Jag skulle tro att de flesta maskiner har samma funktioner. Vår kan göra sylt, men i ärlighetens namn har vi aldrig gjort det.

Systers maskin är större så klart och gör större bröd som sagt MEN SÅ mycket större är inte maskinen. Jag tycker vår tar väldans mkt plats vilket gör att det nu står i skåpet.  Så satsa på en som har en bra ytterstorlek och som LEW säger, är snygg för då skäms den inte för sig.

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • JKF

Vi har en bakmaskin av märket Kenwood. Är jättenöjd med den, jag använder den flera gånger i veckan eftersom både jag och två av mina döttrar är glutenintoleranta. Har en assistent också, men den använder jag i princip aldrig.

• Minirai

Jag har en assistent men tycker att degen "klättrar" upp på degknådaren (eller vad det kan tänkas kallas) och det blir klet, klet, klet. Det enda som blir bra är när jag ska göra saffransbröd.
    svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php
    filbrödet från ovan länk är jättegott och det brävs varken bakmaskin eller assistent.

Svar på tråden Bakmaskin eller assistent till glutenfritt bröd