• Anonym (MR.)

Magnetröntgen.

Hejsan, jag ska i nästa vecka på en MR och är lite nervös. Dels har jag lite cellskräck sen får jag lätt myrkryp i benen Är det någon som vet hur still man måste ligga? Hur länge brukar man få vänta innan man får svar, tar det veckor eller dagar? Får man ha med en vän som kan lugna en? Massor med frågor som jag hoppas någon har svar på. Tack.

• Svar på tråden Magnetröntgen.
  • Sannive

Vad är det du skall röntga? När jag gjorde en magnetröntgen på min axel så var det bara axeln de krånglade in, i övrigt var det rätt bekvämt. Jag somnade och sov rätt gott trots ljuden ifrån maskinen. Du måste ligga helt stilla och jag har svårt att tro att de låter dig ha någon med dig in i rummet då strålning ifrån röntgen är något man bör undvika.

• MattiasFru

Gjorde en i tisdags :) beroende på vad du ska röntga så är det ju hur stilla du måste ligga. om du t.ex. ska röntga huvudet så har jag svårt att tro att du inte skulle få vicka lite på fötterna t.ex. men tanken är ju att du ska ligga stilla. Undersökningen inne i röret tog 25 minuter för mig, och det skulle ta en vecka innan jag fick svar, så jag väntar mig svar nästa vecka. Jag fick ha med mig min man in, men jag har hört att det är väldigt många som inte fått ta med någon in. Vet inte om det var just för att jag var livädd.

• MattiasFru
    Sannive skrev 2011-05-28 11:14:50 följande:
    Vad är det du skall röntga? När jag gjorde en magnetröntgen på min axel så var det bara axeln de krånglade in, i övrigt var det rätt bekvämt. Jag somnade och sov rätt gott trots ljuden ifrån maskinen. Du måste ligga helt stilla och jag har svårt att tro att de låter dig ha någon med dig in i rummet då strålning ifrån röntgen är något man bör undvika.
    En MR är en magnetröntgen och fungerar inte som en vanlig röntgen,. det är ingen strålning
  • Mammat3

Jag gjorde en för ett år sedan och man var tvungen att vara själv. Jag skulle kontroller mitt hjärta så hela jag var i maskinen. För att jag skulle va så stilla som möjligt spände dom fast mig med remmar inte hårt eller så men tillräckligt för att inte kunna flytta mig. Undersökningen tog ca 20 min med olika andningsövningar och jag fick svar efter 6 mån(????) när jag var på en återkontroll på hjärtkliniken.

• Lady Gaga

Man brukar få ha hörlurar med musik/radio, sen pratar dom med dig via den och berättar vad som skall hända, hur lång sessionen är osv. Sen brukar man få ha en larmknapp inne i "röret" så om det börjar kännas jobbigt och du inte fixar det så kan du trycka på knappen och dom avbryter det hela.

Silence! I KEEL you!
  • zygoma girl

Det är inte röntgen, MR ger ingen strålning, man läser av kroppens radiosignaler kan man säga. Du kommer att få en "bur" över den kroppsdel som ska undersökas och får hörlurar med musik för maskinen låter högt.

Man måste ligga väldigt stilla under tiden sekvenserna (bildserierna) körs men däremellan får man en kort paus. HUr många sekvenser som ska köras (och om det ska vara kontrast eller inte) och hur lång varje sekvens är beror på vilken kroppsdel som ska undersökas och varför man ska undersöka. En MR-undersökning kan ta över en timme och varje sekvens från ca 4-20 minuter men det variera allså väldigt mycket.

Vi ska granska o skriva utlåtande inom 2 veckor om det inte är högre prioritering. Om det går fort eller tar längre tid beror det på var din undersökning hamnar på arbetslistan så tolka inte in något mer i hur lång tid det tar innan du får besked.

Det kommer att gå bra! Berätta för sköterskan att du tycker det är obehagligt.

• Anonym (MR.)

Jag ska röntga från bröst till hals, jag är inte livrädd men jag vet inte hur det kommer kännas när jag är där. Men då får jag hoppas att jag har samma tur som dig Mattias fru. Usch att man måste vänta en hel vecka :(.

• Anonym (MR.)

Chorda tympani: men ser ni resultaten direkt på skärmen? Om det skulle vara tex cancer får man vänta i två veckor då med?

• Poppinella
    MattiasFru skrev 2011-05-28 11:16:10 följande:
    Gjorde en i tisdags :) beroende på vad du ska röntga så är det ju hur stilla du måste ligga. om du t.ex. ska röntga huvudet så har jag svårt att tro att du inte skulle få vicka lite på fötterna t.ex. men tanken är ju att du ska ligga stilla. Undersökningen inne i röret tog 25 minuter för mig, och det skulle ta en vecka innan jag fick svar, så jag väntar mig svar nästa vecka. Jag fick ha med mig min man in, men jag har hört att det är väldigt många som inte fått ta med någon in. Vet inte om det var just för att jag var livädd.
    Jo, man måste dessvärre vara heeelt stilla. Fick se exempelbilder när jag var med på en MR en gång på en som gjorde just en röntgen av huvudet. H*n hade vickat lite på en tå och bilden blev suddig.
  • MattiasFru
    Anonym (MR.) skrev 2011-05-28 11:22:54 följande:
    Jag ska röntga från bröst till hals, jag är inte livrädd men jag vet inte hur det kommer kännas när jag är där. Men då får jag hoppas att jag har samma tur som dig Mattias fru. Usch att man måste vänta en hel vecka :(.
    Okej, ja som någon redan nämnt så kommer du få en bur över det där du ska röntga. Jag tror mer att det är en principsak att du inte får ta med någon in, så om du propsar på det så ser jag inget problem. Sköterskan som hämtade mig frågade om min man skulle sitta ute och vänta, då sa jag i panik nej! och så fick han följa med. Eftersom att det inte är någon strålning det handlar om så är det egentligen inte farligt om personen inte har pacemaker eller liknande. Så säg ifrån och att du minsann ska ha med dig denhär personen in för att du är jätterödd så bör det nog inte vara något problem!
  • zygoma girl
    Anonym (MR.) skrev 2011-05-28 11:25:08 följande:
    Chorda tympani: men ser ni resultaten direkt på skärmen? Om det skulle vara tex cancer får man vänta i två veckor då med?
    Vi ser och godkänner ofta undersökningen när patienten är kvar "i maskinen" men det kan ta lång tid att utföra själva granskningen och skriva ett utlåtande.

Det är sällan så att vi kan ställa diagnos via röntgen eller MR, det måste remitterande läkare göra genom att väga samman röntgen/MR, kliniska fynd och provtagningar. Vi lämnar alltså vårt utlåtande till remittenten inom 2 veckor och sedan meddelar han/hon patienten vad resultatet av undersökningen blev (därav att det tog 6 mån för verymuch att få veta, remitterande läkare fick besked tidigare).

2 veckor känns länge när man väntar men OM man har cancer är det viktigt att utreda ordentligt först innan man sätter igång med behandlig så behandlingen blir optimal.
Svar på tråden Magnetröntgen.