Inlägg från: MattiasFru |Visa alla inlägg
  • MattiasFru

Magnetröntgen.

Gjorde en i tisdags :) beroende på vad du ska röntga så är det ju hur stilla du måste ligga. om du t.ex. ska röntga huvudet så har jag svårt att tro att du inte skulle få vicka lite på fötterna t.ex. men tanken är ju att du ska ligga stilla. Undersökningen inne i röret tog 25 minuter för mig, och det skulle ta en vecka innan jag fick svar, så jag väntar mig svar nästa vecka. Jag fick ha med mig min man in, men jag har hört att det är väldigt många som inte fått ta med någon in. Vet inte om det var just för att jag var livädd.

• MattiasFru
    Sannive skrev 2011-05-28 11:14:50 följande:
    Vad är det du skall röntga? När jag gjorde en magnetröntgen på min axel så var det bara axeln de krånglade in, i övrigt var det rätt bekvämt. Jag somnade och sov rätt gott trots ljuden ifrån maskinen. Du måste ligga helt stilla och jag har svårt att tro att de låter dig ha någon med dig in i rummet då strålning ifrån röntgen är något man bör undvika.
    En MR är en magnetröntgen och fungerar inte som en vanlig röntgen,. det är ingen strålning
  • MattiasFru
    Anonym (MR.) skrev 2011-05-28 11:22:54 följande:
    Jag ska röntga från bröst till hals, jag är inte livrädd men jag vet inte hur det kommer kännas när jag är där. Men då får jag hoppas att jag har samma tur som dig Mattias fru. Usch att man måste vänta en hel vecka :(.
    Okej, ja som någon redan nämnt så kommer du få en bur över det där du ska röntga. Jag tror mer att det är en principsak att du inte får ta med någon in, så om du propsar på det så ser jag inget problem. Sköterskan som hämtade mig frågade om min man skulle sitta ute och vänta, då sa jag i panik nej! och så fick han följa med. Eftersom att det inte är någon strålning det handlar om så är det egentligen inte farligt om personen inte har pacemaker eller liknande. Så säg ifrån och att du minsann ska ha med dig denhär personen in för att du är jätterödd så bör det nog inte vara något problem!
Svar på tråden Magnetröntgen.