lövet2 skrev 2011-05-28 12:32:58 följande:
Tja, en lång period när babyn vaknar så fort nappen trillar ur. Utslag runt munnen för att det blir som ett våtvärmande omslag med den där fuktiga plasten. Jaga nappar under sängen på nätterna. Få utflykter och resor förstörda för att nappen glömdes hemma. Senare problem med talet för att nappen alltid är i munnen. Framtänder som i efterhand behöver tandställning pga nappen. Och så ska ju nappen vänjas av med så småningom, vilket kan innebära att barnet inte längre kan somna på kvällarna ...
Jag tycker att napp är toppen! Vad gäller dina nackdelar så kan det ju säkert vara så. Dock är det ju inget självskrivet att det blir så. Sonen har aldrig vaknat när nappen trillat ur, aldrig fått några utslag runt munnen, mer än tre nappar behövs inte vid sängen för att alltid kunna nå en reserv smidigt, pratar som ett vattenfall. Fast det är klart, är man sjukt virrig och brukar glömma saker kan det ju vara problem om man aldrig kommer ihåg. Det har dock hänt en gång för oss, och då finns de ju att köpa i affärerna. Hur det går med tänderna vet vi ju inte, och inte med avvänjningen heller så där får jag väl återkomma. Kan tillägga att jag själv slutade rakt av med napp vid omkring tre års ålder och aldrig hade några problem med det.
Däremot så är nappen toppen för sonen vid många andra tillfällen. Han gillar inte gosedjur, och vid t.ex. tråkiga bilresor är det toppen med nappen och lite musik, han slappnar av bättre med den. Samma när man är på stan och helt enkelt måste göra ärenden och ha honom i vagnen. Han kommer lättare till ro med nappen än utan (kan tillägga att på dagis använder han aldrig napp pga ett missförstånd, och han klarar sig finfint där med). Sover han lite illa, har mardrömmar och pratar och gnyr i sömnen så funkar det mycket bättre med napp i än att försöka trösta (särskilt som han fortfarande ligger i spjälsäng). Han vaknar mindre ofta då.