Grattis till snart resa!
Vi hämtade en 3 åring för ett år sen. Jag tänkte att han säkert inte skulle åka vagn så mycket eftersom han var så pass "gammal", därför jag la inte ner så mycket tid och framför allt inte mycket pengar på den, men jag hade fel!
Vi körde honom väldigt mycket i vagnen av flera anledningar:
- Han orkade inte gå mer än 100 meter, var inte alls van att gå överhuvudtaget. Och ibland vill man ju gå liiite längre och det var inte helt lätt att bära honom hela tiden.
- Han behövde sova middag, då var vagnen fantastisk! Han somnade gott i den och jag fick mig en daglig långpromenad.
- Den var perfekt för att hålla andra människor på lagom avstånd, jag kände att jag hade bättre kontoll över hur han tog kontakt med andra vi mötte.
- Den var oumbärlig när vi skulle gå i affärer eftersom han inte var van att gå i butiker och därav inte visste hur man skulle "uppföra" sig där.
- Den gav honom trygghet eftersom han hela tiden hade mamma/pappa nära (ännu bättre hade varit att bära, men efter 3 månader drabbades jag av mitt andra ryggskott, då hade min man redan haft ett också, och vi insåg att det inte gick så bra att bära så mycket som vi ville).
Vi gjorde misstaget att köpa en billig vagn som iofs funkade bra, men jag ångrade att vi inte köpt en stabilare och bakåt vagn. Hade jag vetat att vi skulle använda den så mycket hade jag satsat både mer tid och pengar på att få tag på en riktigt bra vagn.
Vi slutade nästan helt med vagnen efter 6-8 månader hemma, framför allt för att allt ovan fungerade mycket bättre, men delvis också pga att han inte satt bra i den. Istället köpte vi en paraplysulky som vi fortfarande använder när vi ska gå riktigt långa promenader.