• Emeli

Vagn för två-åringen

Hej! Grattis till att ha fått en dotter. Det är svårt att råda när man inte vet hur du bor och vilka vanor du har. Funder över vilka behov du tror att du kommer att ha.

Jag tror att du under alla omständigheter kommer att  behöva en  vagn, eftersom den lilla kommer att bli trött i benen av att gå långt, och inte orka gå så fort som man ibland behöver göra. Räkna med att du behöver använda den minst upp till fyra års ålder, så den bör vara rymlig. Vidare bör den inte vara alltför tung, eftersom det kan vara tillräckligt tungt att köra omkring med dottern när hon blir lite äldre.

Tänk på att köpa en modell där det är enkelt för henne att så småningom kliva i och ur vagnen själv. Barn brukar tycka det är roligt, och det är bra träning för dem plus att det tränar självständigheten. Den ska alltså inte vara för hög.

Köp ingen modell där man måste sätta fast barnet i sele. Dels kommer hon att bli för stor för selen, dels är det troligt att hon inte kommer att gilla den eftersom hon inte är van vid den. OM du tycker att du behöver ha sele på henne i vagnen tycker jag att du i så fall köper en lös. Det ger barnet större rörelsefrihet.

Om du inte kommer att använda vagnen dagligen i ur och skur kan det kanske räcka med en vanlig hederlig gammaldags sulky. De är lättkörda och smidiga och bra till barn i den åldern. Och de är billiga. Nackdelen är att de oftast är framåtvända, men jag tror att det finns någon eller några modeller som är bakåtvända eller i alla fall vändbara. Paraplysulky kan också vara ett alternativ, om du klarar dig utan vagn på vintern och inte planerar skogspromenader. 

Om du kommer att ta långa promenader ofta behöver du troligen en mer rejäl och ombonad vagn som hon kan sova i. Skogspromenader och annan oländig terrräng kräver lite större hjul än ren asfalt och inomhus shoppingcenter.

Lycka till med letandet.

Svar på tråden Vagn för två-åringen