• Border

Vad har ni för bestraffningar och belöningar för era barn?

Vi använder oss inte av bestraffningar, utan av konsekvenser. T.ex, om vår son slänger nån leksak i golvet och den går sönder, blir konsekvensen att han inte har den leksaken längre. Om han slåss med ett föremål, tar vi föremålet ifrån honom och lägger undan det så att han inte kan få tag i det.
    Vi använder oss av guldstjärnor när sonen dukar av sin tallrik efter maten, klär på sig själv och städar sitt rum (med hjälp av oss).
    Han älskar att få guldstjärnor, idag har han fått 5 stycken.

• Svar på tråden Vad har ni för bestraffningar och belöningar för era barn?
  • Anonym (A)
    hallonfot skrev 2011-05-28 21:22:07 följande:
    Vi använder oss inte av bestraffningar, utan av konsekvenser. T.ex, om vår son slänger nån leksak i golvet och den går sönder, blir konsekvensen att han inte har den leksaken längre. Om han slåss med ett föremål, tar vi föremålet ifrån honom och lägger undan det så att han inte kan få tag i det.
    Vi använder oss av guldstjärnor när sonen dukar av sin tallrik efter maten, klär på sig själv och städar sitt rum (med hjälp av oss).
    Han älskar att få guldstjärnor, idag har han fått 5 stycken.
    Vad menar du med bestraffningar? Är inte era konsekver en form av bestraffning? Det låter väl bra det du skriver, men om mina barn (har inga än) skulle slåss med något föremål skulle jag inte bara ta saken ifrån barnet, utan även ta en rejäl diskussion med barnet angående att slåss. tar ni bara ifrån ert barn sakerna och låter själva problemet vara olöst?
  • Border
    Anonym (A) skrev 2011-05-28 21:41:06 följande:
    Vad menar du med bestraffningar? Är inte era konsekver en form av bestraffning? Det låter väl bra det du skriver, men om mina barn (har inga än) skulle slåss med något föremål skulle jag inte bara ta saken ifrån barnet, utan även ta en rejäl diskussion med barnet angående att slåss. tar ni bara ifrån ert barn sakerna och låter själva problemet vara olöst?
    För mig är en bestraffning att t.ex tvinga barnet att sitta på en pall när det t.ex har gjort sönder en leksak. En konsekvens är en naturlig följd av ett visst beteende. Konsekvenser kan ju vara både negativa och positiva.
    Självklart pratar vi med vår son. Han vet precis vad som gäller, och det var väldigt länge sen han över huvud taget försökte slå oss. Vi pratar ofta om vad man får och inte får göra
  • Anonym (A)
    hallonfot skrev 2011-05-28 21:55:03 följande:
    För mig är en bestraffning att t.ex tvinga barnet att sitta på en pall när det t.ex har gjort sönder en leksak. En konsekvens är en naturlig följd av ett visst beteende. Konsekvenser kan ju vara både negativa och positiva.
    Självklart pratar vi med vår son. Han vet precis vad som gäller, och det var väldigt länge sen han över huvud taget försökte slå oss. Vi pratar ofta om vad man får och inte får göra
    Okej. Ja, jag personligen tycker att det är en kränkning mot barnet att tvinga det sitta på en stol, eller "skamvrån", liknande det man ser i alla Nanny-program..
  • Anonym (Inga)

Ehh, använder mig inte av vare sig belöningar eller bestraffningar.

• kopparkakan

Gränsen mellan bestraffning vs konsekvens är ytterst flytande. Jag har heller aldrig använt mig av bestraffning. Åtminstonde trodde jag det tills jag pratade med mina tonåringar...

Att ta ifrån ett barn en leksak kan likväl vara en bestraffning även om man snackar öronen av sig efteråt.
    Så jag tycker det är lite förmätet att diskutera bestraffning/konsekvens på det här sättet...

Tycker eg samma sak om nannysystemet med att ge synbar beröm som guldstjärnor. Hallå var tog kommunikationen vägen liksom. Och hur tänker man att man ska göra när de är tonåringar? De acccepterar inte några fjolliga stjärnor och att allt oönskat beteende är borta då är trams...

• Shasti

Vi kör med både bestraffningar och belöningar och jag ser inget som helst fel med det. Eller i praktiken tror jag "bestraffningarna" blir mer avsaknad av belöningen. En belöning kan tex vara en kaka när man har bajsat på pottan och inte i blöja (barnet är 3) och en bestraffning eller avsaknad av belöning kan vara att man inte får någon kaka om man inte äter åtminstone lite av sina grönsaker på tallriken. När vår dotter blir äldre kommer jag definitivt köra med bestraffningar som indragen veckopeng osv om det behövs, och tvärtom belöningar om man gör läxorna ordentligt, hjälper till hemma osv.

• Peppe89

intressant ämne :)

är ni inte rädda att bernet ska kräva mer av belöningar när det blir äldre?
    som någon skrev kommer ju inte tonåringar nöja sig med guldstjärnor eller en kaka..
    Kommer denna tonåring då att förvänta sig dyra fina saker i belöning??

Vill man inte lära ett barn att göra "rätt för sig" för att de är rätt,, med hjälp av beröm, uppmuntran och fina ord??
    Blir det inte svårt att få bort belöningssystemet sen??

Jag är gravid nu med mitt första barn,, och kan tänka mig "bestraffningar".. Om barnet slåss eller har sönder saker utan att sluta när man pratat med de, så kan jag nog tänka mig att. Neh, nu får du gå in på ditt rum och skämmas för att du haft sönder de här eller gjort den här personen illa. Varför skulle de vara fel att säga så?? Visa och säga att man är arg för att barnet inte lyssnat och att den får gå iväg och tänka på vad den gjort?? eller nått.. Men tänker inte sätta mitt barn i en skamvrå eller på en pall..

Vill kunna markera att det var fel,, och att barnet ska TÄNKA och sendan förstå att det den gjort var fel..

Tänker jag galet???

• kopparkakan
    Peppe89 skrev 2011-05-28 23:05:27 följande:
    intressant ämne :)

är ni inte rädda att bernet ska kräva mer av belöningar när det blir äldre?
    som någon skrev kommer ju inte tonåringar nöja sig med guldstjärnor eller en kaka..
    Kommer denna tonåring då att förvänta sig dyra fina saker i belöning??

Vill man inte lära ett barn att göra "rätt för sig" för att de är rätt,, med hjälp av beröm, uppmuntran och fina ord??
    Blir det inte svårt att få bort belöningssystemet sen??

Jag är gravid nu med mitt första barn,, och kan tänka mig "bestraffningar".. Om barnet slåss eller har sönder saker utan att sluta när man pratat med de, så kan jag nog tänka mig att. Neh, nu får du gå in på ditt rum och skämmas för att du haft sönder de här eller gjort den här personen illa. Varför skulle de vara fel att säga så?? Visa och säga att man är arg för att barnet inte lyssnat och att den får gå iväg och tänka på vad den gjort?? eller nått.. Men tänker inte sätta mitt barn i en skamvrå eller på en pall..

Vill kunna markera att det var fel,, och att barnet ska TÄNKA och sendan förstå att det den gjort var fel..

Tänker jag galet???
    Jag tycker att du är på rätt väg iallafall.
    Bestraffning i form av att man ska skämmas har jag aldrig rott på utan mer att de ska gå in på sitt rum och lugna ner sig i en ohållbar situation.
    Det har upplevts som ett straff.

Jag har tyckt att det är en lämplig konsekvens att jag tar bort leksaken de slåss om.
    Det har upplevts som ett straff.

Så helt och hållet tror jag inte att man kommer bort från straffen fastän det låter trevligare med "konsekvens".

Jag har hållt stenhårt på det där med uppmuntran och positiv förstärkning. Inga belöningar i form av pinaler (speciellt INTE ätbart) utan just med beröm, beröm och mera beröm. Det har de själva sagt att det verkligen har spelat roll och att de vuxit av att jag trott på dem, uppmuntrat.

Så jo, ett rät hade jag iallafall.
  • Anonym

Hos oss får ingen några guldstjärnor. Inte bestraffningar heller för den delen. Här är alla lika mkt värda och ingen bestämmer över någon annan. Vi hjälps åt så att alla trivs och är lyckliga.

Svar på tråden Vad har ni för bestraffningar och belöningar för era barn?