• Minimor78

Behöver massa info!!

Vår familj ska kanske flytta till Österrike, närmare bestämt Wien.
    Vi är två vuxna och två barn, snart 5 & 8 år.
    Vi bor i hus & jag jobbar som sjuksköterska. Det är maken som fått jobberbjudande i Wien.

Nu vill jag veta allt! Vad ska man tänka på inför utlandsflytt?
    Hur löser man skolgång? Hur har ni gjort med hus, ni som har/hade ett?
    Jobbar ni eller är hemma? Studerar?
    Just nu är det 1000 frågor....

• Svar på tråden Behöver massa info!!
  • wendy02

Hej! Här kanske finns lite information...W.

• Marcus01
    Minimor78 skrev 2011-05-28 22:43:12 följande:
    Vår familj ska kanske flytta till Österrike, närmare bestämt Wien.
    Vi är två vuxna och två barn, snart 5 & 8 år.
    Vi bor i hus & jag jobbar som sjuksköterska. Det är maken som fått jobberbjudande i Wien.

Nu vill jag veta allt! Vad ska man tänka på inför utlandsflytt?
    Hur löser man skolgång? Hur har ni gjort med hus, ni som har/hade ett?
    Jobbar ni eller är hemma? Studerar?
    Just nu är det 1000 frågor....
    Har själv bott utomlands, och det var mycket som skulle ordnas. Jag åkte först iväg en vecka för att hitta lägenhet, tog mig ca ett par dagar (hade bekanta som hjälpte mig med det, så det gick fortare än jag trodde), sedan var det anmälan till el- och tele, papper till landets skattemyndighet (viktigt om du bor/arbetar där). Jag har inga barn, så jag kan inte säga något om inskolning. Ska du arbeta i Wien, är det även viktigt att du lär dig allt som rör dina arbetsregler/rättigheter för Österrike. Du skrev att du jobbar som sjuksköterska. Hur ska du göra med ditt arbete?
  • Minimor78

Jag vet inte om jag ska försöka få tjänstledigt från mitt jobb i Sverige.
    I Wien kommer jag nog inte jobba, iaf inte i början. Det beror på hur det ser ut med barnomsorg.

• Marcus01