• Minimor78

Behöver massa info!!

Vår familj ska kanske flytta till Österrike, närmare bestämt Wien.
    Vi är två vuxna och två barn, snart 5 & 8 år.
    Vi bor i hus & jag jobbar som sjuksköterska. Det är maken som fått jobberbjudande i Wien.

Nu vill jag veta allt! Vad ska man tänka på inför utlandsflytt?
    Hur löser man skolgång? Hur har ni gjort med hus, ni som har/hade ett?
    Jobbar ni eller är hemma? Studerar?
    Just nu är det 1000 frågor....

• Svar på tråden Behöver massa info!!
  • wendy02

Hej! Här kanske finns lite information...W.

• Marcus01
    Minimor78 skrev 2011-05-28 22:43:12 följande:
    Vår familj ska kanske flytta till Österrike, närmare bestämt Wien.
    Vi är två vuxna och två barn, snart 5 & 8 år.
    Vi bor i hus & jag jobbar som sjuksköterska. Det är maken som fått jobberbjudande i Wien.

Nu vill jag veta allt! Vad ska man tänka på inför utlandsflytt?
    Hur löser man skolgång? Hur har ni gjort med hus, ni som har/hade ett?
    Jobbar ni eller är hemma? Studerar?
    Just nu är det 1000 frågor....
    Har själv bott utomlands, och det var mycket som skulle ordnas. Jag åkte först iväg en vecka för att hitta lägenhet, tog mig ca ett par dagar (hade bekanta som hjälpte mig med det, så det gick fortare än jag trodde), sedan var det anmälan till el- och tele, papper till landets skattemyndighet (viktigt om du bor/arbetar där). Jag har inga barn, så jag kan inte säga något om inskolning. Ska du arbeta i Wien, är det även viktigt att du lär dig allt som rör dina arbetsregler/rättigheter för Österrike. Du skrev att du jobbar som sjuksköterska. Hur ska du göra med ditt arbete?
  • Minimor78

Jag vet inte om jag ska försöka få tjänstledigt från mitt jobb i Sverige.
    I Wien kommer jag nog inte jobba, iaf inte i början. Det beror på hur det ser ut med barnomsorg.

• Marcus01

Det bästa vore om du i förväg kan tänka dig en plan A och en plan B när det gäller jobbet. Tycker det verkar klokt som du sa att ta tjänstledigt, då hinner du se hur det blir i Wien. Planera lite, skriv ner allt som är viktigt på papper, gör en lista på saker som bör åtgärdas, osv innan ni åker till Österrike. Det kommer underlätta för er. 

• 3 barn i familjen

Kolla in på Svenska mammor, tror de startat en svensk skola i Wien! Där finns också massa tips och råd på vad man ska tänka på när man flyttar utomlands!
    Kolla med svenska ambassaden i Wien om du kan få kontakt med andra svenska familjer. Det jag tycker är viktigt när man bor utomlands är att barnen kan träffa andra svenska barn och hålla svenskan vid liv, samtidigt som  de som i ert fall säkert kommer lära sej tyska. Ladda med svenska barnböcker och filmer och spel!
    Skönast är ju om man kan vara hemma och inte jobba, det är ju så mycket nytt ändå med flytten och barnen kanske ska köras hit och dit till skola och dagis mm...
    Lycka till!
    Bulgarien-mamma

• tulpaner

Genom svenska kyrkan i Wien kan ni också komma i kontakt med andra svenska familjer, de har en massa aktiviteter där, barnträffar bl.a. (och nationaldagsfirande, lucia, ärtsoppa och pannkakor mm), dit kan man gå bara för att umgås och ta en fika med andra svenskar. Var en bra knytpunkt då jag bodde i Wien tidigare:

www.svenskakyrkan.se/default.aspx

På sighten svenskar i världen finns också en massa svenskar registrerade som bor i Wien som säkerligen kan tipsa en massa, man kan registrera sig där utan kostnad:

www.sviv.se/

Lycka till!

Svar på tråden Behöver massa info!!