Inlägg från: JanaLiiN |Visa alla inlägg
  • JanaLiiN

Behöver hjälp ! Tar inte flaskan och jag är sjuk

Självklart måste du få sova för att kunna fungera. Har ni provat att koppmata? Drickskål finns på apoteket. Sedan krävs lite teknik, man måste liksom fortsätta hälla tills sväljreflexen kommer igång. Börja med bara lite i drickskålen, kanske 30 ml, och så sätt kanten på skålen mot insidan på babyns underläpp. Sen tippar man i mjölken i babymunnen och när babyn börjar svälja låter man mjölken flöda på - ta alltså inte bort koppen från munnen eller luta tillbaka den så mjölken slutar rinna. Vi upplevde att det var lättare om vi hade vår baby inlindad i en handduk eller filt (så inte de små händerna kom viftande) och om vi höll babyn på en kudde i knät med fötterna ner mot den vuxnes kropp (alltså inte "på tvären" som man normalt gör utan snarare "på längden").

Kanske finns det någon video på youtube som visar hur man gör... jag är för trött för att orka leta nu, inboxa mig om du vill ha mer råd. Vi matade så här tills babyn var 3 månader tror jag, sedan började vi med flaska och det har funkat bra parallellt med amningen.

• JanaLiiN

Hur har det gått med koppandet? Det kan vara bökigt de första gången men sen brukar det gå av bara farten.

Svar på tråden Behöver hjälp ! Tar inte flaskan och jag är sjuk