Inlägg från: Isalel |Visa alla inlägg
  • Isalel

Hatar sin lillebror

Varför det kan vara jobbigt att få ett syskon:
    * Det minsta barnet behöver och får mer fysisk omsorg
    * Den stora förväntas "vara stor" och den lilla "kommer undan" med dumma beteenden
    * Kan ibland bli så att stora får uppmärksamhet mest om det händer något särskilt, annars är den stora stor och "sköter sig själv" och behöver inte lika mycket uppmärksamhet
    * Ett lillasyskon kan förstöra en hel del i en 4 årings lek

Några anledningar till varför en 4 åring kan bli arg på sitt syskon. Jättejobbigt att dela uppmärksamheten och att behöva vara stor. Inget konstigt, men det kanske krävs att man som förälder är med hela tiden för att punktmarkera. Är man med och bryter innan det händer så behöver man inte bli arg heller, då kan man mer neutralt säga att det inte är OK att göra så. Sen räcker det. Men jag tror det blir en ond cirkel, ni förväntar er att han ska göra det, och han lever upp till era förväntningar. Jag skulle prova att försöka att INTE bli arg, INTE straffa, utan försöka VARFÖR han väljer att göra illa sitt syskon? Det är inte lätt men det känns bättre för bägge parter tror jag...

• Isalel
    Rockdonna skrev 2011-05-29 21:58:00 följande:
    Ja, det är jättejobbigt. För hela familjen. Allt du skriver Erica86 är verkligen helt sant. Vi har dock försökt att inte straffa och fråga varför och då svarar han "Jag vet inte" och fortsätter man fråga så säger han att han inte tycker om lillebror och att han inte vill ha honom. Samt ibland "Han förstör för mig". Åh, inte lätt att vara mamma...men det var det ju ingen som påstod heller, men trodde inte att det skulle bli såhär.

Men vi måste kolla upp detta professionellt, förstår verkligen det nu. Vi har trott att det är någon trots som ska ge med sig, men verkar inte bli så när det varit såhär i 1,5 år nu. Intressant med "Extrem syskonsvartsjuka" också, ska kolla upp det närmare. Så kan det ju vara. Behöver bara veta hur vi ska lyckas komma ur det då. Är nog lättast med professionell hjälp.
    Ja det är inte lätt inte.
    Men jag tror iallafall när jag går till mig själv, att man ställer rätt stora krav på sitt första barn, man tycker dom är så stora och förståndiga, men dom är ju långt ifrån färdiga! Jag vet själv att jag var mycket hårdare mot min första än min andra. Men jag vet också att det känns jobbigare och jobbigare ju äldre dom blir, med att saker som inte "får hända" händer. Min 5 åring var idag på väg att slå mig när han inte fick som han ville och det kändes jättetufft. Men samtidigt så förstår jag hur arg han blir, och att han inte riktigt KAN förmå sig att kontrollera sina handlingar, han tycker också det är jättejobbigt att inte göra som han ska :/

Men det kan säkert vara bra att ringa BVC eller något för att be om råd och tips, även om det är samma råd och tips man får så kan det kännas bättre att få kolla upp! Hoppas det blir bättre för er snart
  • Isalel
    Rockdonna skrev 2011-05-29 22:08:23 följande:
    Ska försöka tänka på det ni säger också att han inte önskade att få ett syskon. Han har aldrig varit intresserad av några bebisar så det kunde man nästan ha förstått...utan att det var vårt val som föräldrar. Men fattar inte riktigt hur jag ska bekräfta honom när han säger att han inte vill ha sin lillebror. Har sagt saker som, "Nej, jag förstår det. Men han kommer snart bli större och roligare att leka med, samt börjar prata osv." Det är bra att alltid ha en kompis med sig, du leker ju ofta med hans leksaker också osv, att vi tycker om de båda två lika mycket och att båda kommer att bo kvar här osv. Vad mer kan jag säga? För han verkar inte ta till sig det ovanstående då han ändå fortsätter bråka.
    Kan det inte räcka att säga att "jag kan förstå att du känner så"?
Svar på tråden Hatar sin lillebror