Hatar sin lillebror
Jag var knappt 4 år när jag fick en lillasyster och gud vad jag hatade henne!! Min mamma kom på en gång med att jag försökte kasta ut henne genom fönstret! Nu bodde vi i en villa på nederplan- men ändå!! :)
Jag var avundsjuk såklart! När man är så liten förstår man inte varför den andra ungen får massa nya leksaker och uppmärksamhet. Det är viktigt att det "gamla" barnet får mycket egentid med båda sina föräldrar och inte allt går till den lilla.
Under min uppväxt (när hohn blev stor nog att prata och springa) har vi varit oskildjaktiga- självklart bråkat mycket- men jag skulle inte vilja leva ett liv utan min syster! :)
Jag tror det är ganska naturligt att äldre syskon kan känna sig hotade av de mindre barnen. Andra barn älskar sina småsyskon! Barn är ju olika, sen beror det nog på hur ni som föräldrar,vänner, släkt och som fmailj fungerar.
Involvera den äldre, få honom att känna sig stolt och stor och duktig när han hjälper lillebror. Ge honom också massor med tid och kärlek när dne lille är där, och när han är själv- tex gå ut på promenader bara ni två, eller åk och bada. Sådant som den lilla kanske är för liten för ännu att kunna göra utan att du hela tiden håller ögonen på honom.
Tror egentid med storebror är viktigare än "tid som familj" för som fmailj- är det ändå alltid den minsta som får mest uppmärksamhet-sitta i famnen, den som avgör vad ni kan göra, osv. Skuldlägg inte sonen, lämna honom inte ifred med sin bror, umgås med äldre pojken! :)
Tror det är det viktiga. Sen handlar det om mognad också, jag tror detta är bättre om något år, eller månader.