• NatalieJóh

Havredryck till bebis under 1 år?

Mitt barn verkar vara känslig mot mjölk, har kollat lite på havredryck, är det något man skulle kunna ha typ några matskedar av i maten jag lagar till honom? Den innehåller ju lite salt står det på innehållsförteckningen. Någon som vet?

• Svar på tråden Havredryck till bebis under 1 år?
  • AAEV

Vi använde det från att dottern var 6 månader.

• Natulcien
    Länisen skrev 2011-05-29 09:37:30 följande:
    Sojamjölk däremot ska du undvika
    För att..?
  • Yosa

Havredryck kan du absolut ge. Det gav vi dottern från 7 månaders ålder. Däremot ska man vara försiktig med att utesluta mjölkprotein utan att läkaren bett en göra det. Ev kan man behöva komplettera kosten med kalcipos (kalcium-tabletter). Sinlac är förövrigt en mjölkfri gröt som man även kan blanda till välling. Finns lite mer info i min blogg här på FL.

Laktosintolerans (ofta äldre barn, intolerans och ingen allergi) är inte det samma som mjölkproteinallergi (oftast yngre barn) som är en allergi. Men man ska inte utesluta mjölk i kosten på eget bevåg för då kan man missa ev andra allergier eller intoleranser. Tex glutenintolerans. Man kan behöva träffa en dietest för att räkna ut att ´barnet får i sig rätt mängd kalcium etc.

• Yosa

...fråga gärna om du undrar något mer!

har erfarenhet på både mjölkproteinallergi, äggproteinallergi samt glutenintolernas.

• Länisen
    Natulcien skrev 2011-05-29 10:37:02 följande:
    För att..?
    Det är lätt hänt att små barn utvecklar allergi mot sojaproteinet om man ger det istället för mjölk.
    Casper 2010-06-09
  • Yosa

Soja räknas också som ganska mycket "allergent" dvs det innehåller höga halter av sånt som kan ge allergi. Andra vanliga allergener är nötter, ägg, även tex fisk osv. Bättre att ersätta mjölk med havredryck än med soja/soya-produkter.

är man allergisk mot mjölk är det större chans att man tål havre än soya.

• Natulcien
    Länisen skrev 2011-05-29 16:35:42 följande:
    Det är lätt hänt att små barn utvecklar allergi mot sojaproteinet om man ger det istället för mjölk.
    Yosa skrev 2011-05-29 18:47:45 följande:
    Soja räknas också som ganska mycket "allergent" dvs det innehåller höga halter av sånt som kan ge allergi. Andra vanliga allergener är nötter, ägg, även tex fisk osv. Bättre att ersätta mjölk med havredryck än med soja/soya-produkter.

är man allergisk mot mjölk är det större chans att man tål havre än soya.
    Ok. Tack för info. angående sojan. Bra att veta eftersom både jag och sambon använder en hel del sojamjölk.
  • NatalieJóh

Han har en dietist och äter sinlac-gröt. Men jag tycker det är svårt att laga mat till barn. Försöker men tycker inte det blir gott.. Ska testa med havredryck. Finns inget annat man kan ha som är mjlkfritt?

• Länisen

Det finns havregrädde också som man kan ha i mat. Jag tycker också det där är skitkrångligt. Vi har kört på burkmat (de utan mjölk) fram till nu, men nu fyller han ett snart och jag har ingen lust att fortsätta med burkarna i all evighet. Det känns svårt att ersätta alla mjölkprodukter, men man får väl tänka om helt enkelt.

Semper har jättebra mjölkfri välling, en från 6 mån och en från 1 år.
    Enago har välling och gröt (banan och äpple/vanilj) och sen har nestlé sinlac som redan nämnts. Jag föredrar enagos gröt framför sinlacen

Casper 2010-06-09
  • mithrandil

Finns ju risprodukter också. Jag tror att det är bäst att försöka variera sig så mycket som möjligt så att man itne "överdoserar" en särskild produkt. Såsom det kan bli om man ersätter all mjölk med havreprodukter.
    Havreyogurt, havregrädde, havremjölk. osv.

har ni ingen ersättning som ni kan använda som måltidsdryck eller i matlagning tex?

kokosmjölk kan man också använda sig av i matlagning istället för mjölk.

Soja skulle jag ha undvikit helt.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Angående saltet så säger vår dietist att det salt som redan finns i färdiga produkter inte ska vara någon fara.
    Tex salt i margarin, havremjölk och liknande. Utan det är att salta maten extra som man inte bör göra.

• NatalieJóh

Havregrädde har jag aldrig sett, de ska jga kolla upp! Kokosmjlk är ju också ett bra tips. Jag har också förstått att det är så angåendesalt, man ska intew salta eller ge mat med mycket salt i men i de små mängder sådana färdiga prudukter innehåller ska inte vara någon fara. Att ha ersättning i maten stället har jag aldrig tänkt på.. Vi har ju fått ge gröt och så istället för ersättning som han TOTALVÄGRAR (har testat olika sorter, Nutramigen och Neocate) Sålänge han inte ratar maten då istället kan de ju vara en bra grej!

Tänkte jag skulle testa igen frampå att ge mjölk och se om det kanske har blivit bättre, det kan ju tydligen växa bort mjölkkänslighet.

Länisen- ska kolla upp de gröterna du nämnde, Sinlacen är ingen favvo här direkt så kanske dom andra är godare? :) Finns de i affärerna eller nätet?  Att laga mat utan mjölk ä'r faktiskt inte så svårt som ja trodde i början. Nu när man an ha lite havreprodukter i med så är det ju i stort sett samma
    Kan tips om en buljong som finns på Ekologiska barnmatsbutiken, den innehåller inte salt och gör ju maten mycket godare! Dom har även mjölkfria välling och gröter som jag funderar på att testa..

• mithrandil
    NatalieJóh skrev 2011-05-31 08:40:12 följande:
    Havregrädde har jag aldrig sett, de ska jga kolla upp! Kokosmjlk är ju också ett bra tips. Jag har också förstått att det är så angåendesalt, man ska intew salta eller ge mat med mycket salt i men i de små mängder sådana färdiga prudukter innehåller ska inte vara någon fara. Att ha ersättning i maten stället har jag aldrig tänkt på.. Vi har ju fått ge gröt och så istället för ersättning som han TOTALVÄGRAR (har testat olika sorter, Nutramigen och Neocate) Sålänge han inte ratar maten då istället kan de ju vara en bra grej!

Tänkte jag skulle testa igen frampå att ge mjölk och se om det kanske har blivit bättre, det kan ju tydligen växa bort mjölkkänslighet.

Länisen- ska kolla upp de gröterna du nämnde, Sinlacen är ingen favvo här direkt så kanske dom andra är godare? :) Finns de i affärerna eller nätet?  Att laga mat utan mjölk ä'r faktiskt inte så svårt som ja trodde i början. Nu när man an ha lite havreprodukter i med så är det ju i stort sett samma
    Kan tips om en buljong som finns på Ekologiska barnmatsbutiken, den innehåller inte salt och gör ju maten mycket godare! Dom har även mjölkfria välling och gröter som jag funderar på att testa..
    Ifall du inte gillar sinlacen så rekomenderar jag dig att inte använda den. Innehåller inte den soja tro?
    vet iaf att vår dietist inte gillade att man använder den gröten.

Har ni ingen dietist som ni kan bolla tankar med?
    Ofta kan man ju göra egna gröter och vällingar som man berikar med ersättning.

Har ni försökt att få honom att acceptera neocaten? Tycker det är bra om man kan få de att dricka den eftersom mjölkallergiker kan ha lite problem med att få i sig allt de behöver annars.
    Har ni testat att tillsätta lite socker i början tex? Så fick iaf vi göra och efter 4 dagar ungefär hade vi kunnat fasa ut allt socker igen.
  • Länisen
    NatalieJóh skrev 2011-05-31 08:40:12 följande:
    Jag köper dem på konsum eller ica maxi. Om de inte finns i din affär kan du ju alltid fråga om de kan ta in dem, konsum sålde dem inte från början, men efter att jag bett om det så har de börjat här
    Casper 2010-06-09
  • Egendomligt

EnaGo grötarna äts med god aptit här också. Sonen (mjölkallergisk) krånglar ofta med lunchen, men gröten till frukost och kvällsmål slinker oftast ned utan besvär.

Svar på tråden Havredryck till bebis under 1 år?