• Anonym (vården)

Oförskämda patienter?

Jag blev lite inspirerad av denna tråden om oförskämda kunder... www.familjeliv.se/Forum-26-68/m59182286.html

Nog för att patienter kan ha ont, vara oklara, gamla och skruttiga, det har jag inget att säga om, givetvis ska alla vårdas med respekt, även de oförskämda.
    Men även ganska friska patienter gör ibland sitt bästa för att "köra" med personalen, är otrevliga, ställer orimliga krav, är aggressiva eller rent elaka. 

Här kan du dela med dig av dina historier om patienter du längtade efter skulle åka hem... (givetvis utan att röjja någons identitet). De patienterna du nästan fick krupp av i personalrummet när de inte hörde..

Själv har jag blivit tafsad på, både på rumpa, bröst och mellan benen.
    Jag har fått en smäll i magen.
    Jag har blivit hotad då patienten inte fick ett läkemedel (som jag inte hade rätt att lämna ut).
    Jag har många gånger blivit kallad nedlåtande saker, lilla gumman, snälla lilla du, syster dum i huvudet,  din elaka jävel, osv..
    Jag upplever ofta det som att jag ses mer som en betjänt än en duktig vårdgivare. Någon som de kan köra med och behandla som en lågt stående människa, där de själva satt sig uppe på en pedistal av självömkan och jag tycker så synd om mig själv-mentalitet. (fixa till min kudde lilla gumman, häll upp vatten, det jag har är inte tillräckligt kallt, flytta min blomvas, jag ser inte tv-n..) Detta av friska människor som är inlagda av anledningar som inte är sjukdom.

Jag kan tillägga att jag jobbar med högst friska patienter och jag upplever det som att ju friskare de är desto mer kör de med personalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 16:22
    Jag vill tacka alla som kämpar med att försvara vårdpersonalens rätt att få ventilera vårt arbete och ni som har insikt i hur det kan vara att vårda

Jag orkar inte ens lägga mig i längre, det har spårat ur fullständigt. Jag trodde jag var tydlig i min TS men så var uppenbarligen inte fallet.
    För mig är det en självklarhet att ge professionell vård och jag är vänlig, trygg och jävligt bra på det jag gör.
    MEN! Vi har ingen rätt att bli illa behandlade oavsett om patienten har en dålig dag, har dålig erfarenhet från tidigare vård, har ont eller bara är på jävligt humör.
    Det är ett ömsesidigt ansvar både från patient och vårdare att få till en trevlig miljö, både att vårdas i att att arbeta i.

Vi ska inte behöva ta vilken skit som helst med argumenten att "passar det inte får du väl byta jobb". I vilka andra yrken skulle det accepteras?

Tack alla fina "medsystrar", och en stor tistel till er som tycker att vi är värda att bli behandlade som soptippar.

• Svar på tråden Oförskämda patienter?
  • kopparkakan

har inga historier att berätta, bara om egengjorda oförskämdheter. Skäms

Kan det inte bero på smärta eller rädsla eller så?

När jag krossade min knäskål ansåg jag att personalen var inkopetent som inte kunde dra benet rätt för alla såg ju att det bara hoppat ur led. Minnet är lite luddigt men jag tror att jag lät personalen veta vad jag tyckte och varför.
    Att de ville ha i mig morfin gjorde inte saken bättre eftersom jag inte hade ont - tills jag skulle röntgas. Satan i gatan vad det kändes. Röntgenmänniskan blev då förgrömmad på vårdpersonalen som inte drogat mig innan.

Straffet fick jag dagen efter när jag skulle duscha innan operationen, jag var så medtagen att jag behövde hjälp. ASpinsamt.

Så alla ni som var där om ni vet vem jag är - förlåt! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (vården)
    kopparkakan skrev 2011-05-29 11:57:54 följande:
    har inga historier att berätta, bara om egengjorda oförskämdheter. Skäms

Kan det inte bero på smärta eller rädsla eller så?

När jag krossade min knäskål ansåg jag att personalen var inkopetent som inte kunde dra benet rätt för alla såg ju att det bara hoppat ur led. Minnet är lite luddigt men jag tror att jag lät personalen veta vad jag tyckte och varför.
    Att de ville ha i mig morfin gjorde inte saken bättre eftersom jag inte hade ont - tills jag skulle röntgas. Satan i gatan vad det kändes. Röntgenmänniskan blev då förgrömmad på vårdpersonalen som inte drogat mig innan.

Straffet fick jag dagen efter när jag skulle duscha innan operationen, jag var så medtagen att jag behövde hjälp. ASpinsamt.

Så alla ni som var där om ni vet vem jag är - förlåt! {#emotions_dlg.flower}
    Jag ser alltid mellan fingrarna när patienterna har ont, då kan de mest hemska saker ploppa ur munnen. Det är förståeligt. Jag jobbar även på förlossningsavdelningen ibland och där får man ju höra ett och annat, men vid de tillfällena rinner det av mig direkt. 

De patienterna jag har blivit dåligt behandlad av, där jag blir sur,  har varit friska och inte haft särskilt ont, utan helt enkelt varit oförskämda och haft en aning för högra krav på hur vårdpersonalen ska passa upp dem. Det är inte okej att kräva att personalen ska vara deras egen lilla betjänt som ska springa till dem stup i kvarten och lägga kudden tillrätta. Vi är vårdpersonal och inte slavar. De är på sjukhus, inte hotell.

• Amazina

När jag jobbade på akuten på ett stort universitetssjukhus hade vi larm på oss för att skydda oss mot våldsamma patienter. På min nuvarande arbetsplats (också akuten) har vi ett kortnummer på telefonen som går till en bandspelare. Den går direkt till polisen samt till sökarna hos medlemmarna i sjukhusets personskyddsgrupp (vanlig personal med god fysik, bra medlare eller kampsportare). Jag har själv utlöst larmet 3 ggr på min nuvarande arbetsplats. En patient gick bärsärkagång på patientrummet. Kastade runt inredning, ryckte LOSS handfatet mm. Annars har jag blivit hotad med kniv och knutnävar. Även blivit slagen av en dement tant. Jag är noga med att aldrig aldrig provocera patienter och försöker verkligen att aldrig vara otrevlig. Men på akuten finns ofta drogpåverkade, psykiskt sjuka, slagsmålspatienter, fulla mm. Jättesynd!!

• Anonym (vården)

Jag håller helt med. Alltså, jag ser det såhär: Smärta och rädsla kan vara en förklaring men det är faktiskt ingen ursäkt, tycker jag. De allra flesta patienter går igenom stora prövningar men kan vara det utan att vara oförskämda. (Sen är det skillnad att vara sur och oförskämd.)

De värsta patienterna är nog de som inte kan ta ett dåligt besked, och nu menar jag inte verkligt dåliga besked,
    utan mer av typen "du har klamydia". De kan vara fruktansvärt oförskämda.

Som vanligt är det de som man anstränger sig mest för som kommer och klagar och beter sig illa.
    Ett litet axplock på rak arm som jag kommer på:
    -Mordhotad vid flertalet tillfällen (mest på akuten)
    -Hot om att sparkas ihjäl
    -Ska våldta dig din subba
    -Blivit biten flera gånger
    -Nypningar
    -Tafsad på 

• Litet My

Jobbar själv på psyk.

Tycker det är sånt man får räkna med kan kan hända om man väljer att jobba inom vården, precis som man som polis löper en högre risk att få stryk än en kontorist tex.

Sedan är det lika tråkigt/jobbigt  varje gång det händer.

• kopparkakan

Men fy, har ni verkligen såhär?
    Jag har funderat på att omskola mig till ssk men när jag läser här verkar det inte vara värt det.
    Taskig lön och lika taskiga patienter...

En ros eller sju skulle ni ha som står ut! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Har heller inga historier men jag som patient har upplevt att vårdpersonalen blivit irriterad på mig när jag har följt annan vårpersonals anvisningar.
    Det är ganska förvirrande att en uska säger en sak och sen blir nästa uska sur för att man gör som den första uskan sagt.

• Anonym (systersyster)

Ja mycket har man fått höra.
    Ang våld så är det alltför vanligt.
    Ett axplock;
    Slagen av stor dement man, rejält.
    Patient slitit loss järnstång och hotat personal.
    Patient fått tag på kniv i kök och hotat
    Knytnävsslag och spott.
    osv osv
    Detta på vanlig medicinavd.

Sen får man ju rät ofta skit för att man inte kan ge den och den medicinen. Anhöriga från helvetet.
    Anhöriga som hotar, anklagar och anmäler. Kan vara sånt som att "mamma har inte sovit på heeeela natten, VARJE natt. Sen att pat sover VARJE halvtimme man tittar till är en annan sak.
    (helt däckad på alla sömntabletter som pat fått)
    etc etc 

• Anonym
    Anonym (vården) skrev 2011-05-29 11:41:22 följande:
    Jag blev lite inspirerad av denna tråden om oförskämda kunder... www.familjeliv.se/Forum-26-68/m59182286.html

Nog för att patienter kan ha ont, vara oklara, gamla och skruttiga, det har jag inget att säga om, givetvis ska alla vårdas med respekt, även de oförskämda.
    Men även ganska friska patienter gör ibland sitt bästa för att "köra" med personalen, är otrevliga, ställer orimliga krav, är aggressiva eller rent elaka. 

Här kan du dela med dig av dina historier om patienter du längtade efter skulle åka hem... (givetvis utan att röjja någons identitet). De patienterna du nästan fick krupp av i personalrummet när de inte hörde..

Själv har jag blivit tafsad på, både på rumpa, bröst och mellan benen.
    Jag har fått en smäll i magen.
    Jag har blivit hotad då patienten inte fick ett läkemedel (som jag inte hade rätt att lämna ut).
    Jag har många gånger blivit kallad nedlåtande saker, lilla gumman, snälla lilla du, syster dum i huvudet,  din elaka jävel, osv..
    Jag upplever ofta det som att jag ses mer som en betjänt än en duktig vårdgivare. Någon som de kan köra med och behandla som en lågt stående människa, där de själva satt sig uppe på en pedistal av självömkan och jag tycker så synd om mig själv-mentalitet. (fixa till min kudde lilla gumman, häll upp vatten, det jag har är inte tillräckligt kallt, flytta min blomvas, jag ser inte tv-n..) Detta av friska människor som är inlagda av anledningar som inte är sjukdom.

Jag kan tillägga att jag jobbar med högst friska patienter och jag upplever det som att ju friskare de är desto mer kör de med personalen.

Varför är friska människor på SJUKhus?
  • Anonym (vårdtrött)

Ja jag kan inte förstå varför ni ska förnedras med våld och hotelser. Det är oförlåtligt och ska anmälas.

MEN det finns så jäkla mycket skitpersonal inom vården som är snorkiga, korta i tonen, irriterade och låter det gå ut över mig som inte orsakat irritationen, illvilliga och som inte borde ha valt serviceyrket. För det är vad det är ...ett serviceyrke. Du ska som vårdjobbare vara vänlig och tillmötesgående precis som när du ska sälja en vara. Och givetvis ska den vårdsökande föra sig som en person som köper en tjänst. Vi betalar massvis i skatt för att kunna uppsöka vård för stort som smått. Jag vill inte bli avfräst i telefon när jag vill ha en läkartid till mitt barn eller när jag söker en second opinion. Jag betalar ju för tjänsten i och med den skatt jag betalar.

Jag gjorde illa knät för 5 år sen och fyfan vilken karusell av inkompetent vårdpersonal jag stötte på. Den som var bra var första läkaren på akuten och den sista läkaren jag till slut gick till. Däremellan var det en läkare som inte kunde svenska och jag fick hjälpa att stava, röntgenpersonal som vägrade göra en skiktröntgen, ortoped som tyckte att jag skulle träna sjukgymnastik så skulle det nog gå över, vårdcentralsläkare som vägrade remittera till magnetröntgen eller göra något förutom skicka remiss till sjukgymnast och slutligen en idrottsläkare som förstod att knät behövde opereras, och först magnetröntgas och sist efterbehandlas.

Jag har stött på barnmorskor som kör sitt "race" och inte alls är lyhörda för det patienten/mamman verkligen säger. En hel vårdcentral där det fan inte går att ringa och komma fram - man ska bli uppringd vid en viss tid och den stämmer aldrig. Och när jag ringer har jag tid och sannorlikt inte när vårdcentralen anser sig ha tid.
    Man får inte heller ta en promenad till vårdcentralen och försöka boka en tid via deras reception. Påpekar man då att klockan är 13.00 och tar inte emot fler telefonsamtal den dagen fräser de att man får försöka ringa en annan dag. Och kommer man mot all förmodan fram så bokar de inte in mig om det kommer att gå mer än 14 dagar till min tid. Då bryter de mot sjukvårdsgarantin. Så då får man antingen boka in en dyrare akuttid till en allmänläkare som har få minutrar på sig innan nästa besök skall tas emot.
    Listan över snedsteg och begångna fel kan göras SÅ lång.

Så min tilltro till sjukvården i sverige är verkligen körd i botten - jag betalar gärna extra för kompetens personal och skulle gärna betala mindre i skatt och mer ur egen plånbok. Jag skulle aldrig hota personalen eller ta till fysiskt våld. Men har man blivit runtskickad, inte kunnat komma fram i telefon, fått helknäppa svar så säger man gärna sanningen till den personal man slutligen möter. För varför ska jag acceptera allt detta? Varför ska jag utsätta mina barn för en dålig sjukvård där man först på 3:e försöket faktiskt får gehör och rätt hjälp.

Så för varje gång det blir fel så har jag mindre tålamod med nästa sjukvårdsinstans jag stöter - tyvärr. Något måste göras men vad?

Svar på tråden Oförskämda patienter?