Oförskämda patienter?
Jag blev lite inspirerad av denna tråden om oförskämda kunder... www.familjeliv.se/Forum-26-68/m59182286.html
Nog för att patienter kan ha ont, vara oklara, gamla och skruttiga, det har jag inget att säga om, givetvis ska alla vårdas med respekt, även de oförskämda.
Men även ganska friska patienter gör ibland sitt bästa för att "köra" med personalen, är otrevliga, ställer orimliga krav, är aggressiva eller rent elaka.
Här kan du dela med dig av dina historier om patienter du längtade efter skulle åka hem... (givetvis utan att röjja någons identitet). De patienterna du nästan fick krupp av i personalrummet när de inte hörde..
Själv har jag blivit tafsad på, både på rumpa, bröst och mellan benen.
Jag har fått en smäll i magen.
Jag har blivit hotad då patienten inte fick ett läkemedel (som jag inte hade rätt att lämna ut).
Jag har många gånger blivit kallad nedlåtande saker, lilla gumman, snälla lilla du, syster dum i huvudet, din elaka jävel, osv..
Jag upplever ofta det som att jag ses mer som en betjänt än en duktig vårdgivare. Någon som de kan köra med och behandla som en lågt stående människa, där de själva satt sig uppe på en pedistal av självömkan och jag tycker så synd om mig själv-mentalitet. (fixa till min kudde lilla gumman, häll upp vatten, det jag har är inte tillräckligt kallt, flytta min blomvas, jag ser inte tv-n..) Detta av friska människor som är inlagda av anledningar som inte är sjukdom.
Jag kan tillägga att jag jobbar med högst friska patienter och jag upplever det som att ju friskare de är desto mer kör de med personalen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 16:22
Jag vill tacka alla som kämpar med att försvara vårdpersonalens rätt att få ventilera vårt arbete och ni som har insikt i hur det kan vara att vårda
Jag orkar inte ens lägga mig i längre, det har spårat ur fullständigt. Jag trodde jag var tydlig i min TS men så var uppenbarligen inte fallet.
För mig är det en självklarhet att ge professionell vård och jag är vänlig, trygg och jävligt bra på det jag gör.
MEN! Vi har ingen rätt att bli illa behandlade oavsett om patienten har en dålig dag, har dålig erfarenhet från tidigare vård, har ont eller bara är på jävligt humör.
Det är ett ömsesidigt ansvar både från patient och vårdare att få till en trevlig miljö, både att vårdas i att att arbeta i.
Vi ska inte behöva ta vilken skit som helst med argumenten att "passar det inte får du väl byta jobb". I vilka andra yrken skulle det accepteras?
Tack alla fina "medsystrar", och en stor tistel till er som tycker att vi är värda att bli behandlade som soptippar.