• Anonym (lite besviken)

Inte ens ett "Grattis på morsdag"

Ja jag kanske överdriver lite... Vet att Morsdag är en dag som endast handeln tjänar på..

MEN ändå blir jag besviken när jag läser på FB om alla som blir uppvaktade med blommor, frukost på sängen och presenter i div olika storlekar.
    I min familj har vi alltid firat Morsdag lite iaf, mamma har fått en god middag, kanske blommor och om ekonomin har tillåtit en present..

Min sambo gick upp imorse, jag tog hand om sonen och fixade frukost efter det. Efter ca en timme drar han iväg med två kompisar för att köra GoCart och nämner inte ens att det är morsdag, trots en lite söt påminnelse igår kväll..Mumlar att han hoppar det planerade fikat hos min mamma och att han blir sen ikväll...

Jaja nu har jag beklagat mig lite, hoppas kanske att sonen kan uttrycka sin glädje över att ha mig som mamma när han blir tillräckligt stor. :)

Nu åker jag på fika och firar min egna mamma iallafall...

• Svar på tråden Inte ens ett "Grattis på morsdag"
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-05-30 07:08:55 följande:
    Ts

Har ni kommit överens om att fira såna där dagar?
    Har ni pratat om det innan ni fick barn?
    Du får gärna svara på detta Ts.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Kan förstå)

Jag kan förstå dig! Visst dagen ska väl vara barnens dag att fira sin mamma men när de är så här små kan man ju tycka att pappan borde hjälpa till lite. Sedan är jag av åsikten att en sådan dag är utmärkt för ens partner att visa lite extra uppskattning över ens roll som mamma, det tycker jag är lika viktigt. Jag tycker inte dagen handlar om presenter och sådant utan att resten av familjen passar på att visa lite extra uppskattning som man kan inte visar eller tar för givet till "vardags". Vi firade fars dag och jag gick och skaffade en present från min dotter till hennes pappa och sedan bjöd jag på god mat från mig för att visa min uppskattning för honom som pappa till min dotter. Ett litet ord av uppskattning borde man ju kunna få tillbaka då tycker man. Nu jobbade min man igår så vi firade inget heller, men det jag blev besviken på är att jag inte ens kunde få ett "du är en sån underbar mamma til NN". Jag hade ju faktiskt sett fram emot min egna första mors dag :(

• Anonym
    Anonym (lite besviken) skrev 2011-05-30 09:23:41 följande:
    Men ÅTERIGEN om man inte ens kan förstå mig lite grann, VARFÖR bry sig om att svara i tråden öht?

Kanske för att vi befinner oss på ett diskussionsforum och inte ett "kliapåryggenforum"

Kanske för att ge lite perspetiv i frågan istället för att enbart nicka instämmande

• Anonym
    Anonym (lite besviken) skrev 2011-05-30 09:23:41 följande:
    Men ÅTERIGEN om man inte ens kan förstå mig lite grann, VARFÖR bry sig om att svara i tråden öht?
    för att du ska börja fundera över om ditt sätt är det enda rätta?
  • Anonym

Ts, jag fick barn för 6 veckor sedan. Detta var alltså min allra första mors dag. En lite speciell dag av den anledningen.

Jag hade hintat och sagt rakt ut till min man att jag gärna ville bli firad denna dag. Men det blev jag inte. Jag berättade då för honom att om det varit omvänt så hade jag gett honom kaffe och morgontidningen i sängen medan jag tog hand om bebisen, samt ett litet fint kort. Jag sa också att jag blev lite besviken för att han inte tänkt på mig på denna dag.

Han lovade då att nästa mors dag ska bli bättre, men det känns lite som det är för sent. Jag är inte intresserad av att fira mors dag egentligen, tyckte bara att den första var lite speciell.

Min man gör väldigt mycket för mig och tänker ofta på mig i andra sammanhang. Han anser nog att varje dag är "mors dag" hemma hos oss, kanske därför han inte gjorde något speciellt.

• Anonym

Min man brydde sig inte heller om morsdag, det var även min första morsdag.

Han frågade mig när jag kom hem från affären om jag köpt någon blomma från vårat barn till mig för det kanske vårat barn velat.
    Jag visste faktiskt inte om jag skulle skratta eller gråta. Glömt den hade han inte, för jag har även hintat honom i typ två veckor.
    Tycker inte morsdag är så speciellt men den första morsdagen hade jag velat fira, velat fått uppskattning att jag tar hand om vårat barn 24 timmar om dygnet och han aldrig behöver tänka på något med vårat barn.

• Kluttis
    Anonym skrev 2011-05-29 23:58:45 följande:

Jag förstår inte TS besvikelse och jag skulle inte heller bli förbannad om man man glömde min födelsedag eller vår bröllopsdag - varför skulle jag bli det när han under årets alla andra dagar på ett eller annat sätt visar att han uppskattar mig både som fru och mamma till hans dotter.

Jag behöver ingen blomma på Morsdag för att veta att min man uppskattar allt jag gör för vår dotter eller för att förstå att han tycker att jag är en bra mamma till henne, inte heller behöver jag någon present av henne... Jag får krälek o uppskattning på annat sätt och för mig är det betydligt mer värt när uppskattningen kommer spontant än när den kommer på exempelvis morsdag

Min personliga åsikt är att man glömmer inte såna dagar..Ex födelsedagen då verkar de inte som om han tycker de e speciellt värt att fira..Hon får säker också uppsaktning alla andra daga också,De får jag med..Men de kostar inge att harkla rösten o säga grattis på mors dag..Ja menar inte på att de ska va blommor o fanfar för de e mors dag..Ett grattis räcker gott o väl.
  • Kluttis
    Cornellia skrev 2011-05-30 00:03:44 följande:
    Jag skulle bli lite ledsen om han glömde min födelsedag, jag tycker att det är skillnad mellan påhittad kommersiella dagar och födelsedagar.

Jag kommer inte bli irriterad om han inte firar mig på morsdag nu när vi får barn, jag tycker att det är barnen som bör göra det, och är dom för små, ja då blir det inget firande. Dock är det ju fint om mannen kan hjälpa barnen att "fira" sin mamma, men det kräver ju att barnen är lite äldre ändå.
    Ja de e klart att de e skillnad..Men nästa år e din första mors dag och då e din lill¤ 8 mån de e inte för mkt begärt att din kille passar på att köpa en trisslott till "mors dag" när han ändå e i affären o handlar kanske 1 vecka innan de e ...Eller att du får ett grattis.Tror du kanske ser de på ett anat sätt när lill har kommit..Men då ska ju inte din kille förvänta sig något på farsdag..De TS menar e att ett grattis e inte för mkt begert
  • Anonym
    Kluttis skrev 2011-05-30 22:49:18 följande:
    Ja de e klart att de e skillnad..Men nästa år e din första mors dag och då e din lill¤ 8 mån de e inte för mkt begärt att din kille passar på att köpa en trisslott till "mors dag" när han ändå e i affären o handlar kanske 1 vecka innan de e ...Eller att du får ett grattis.Tror du kanske ser de på ett anat sätt när lill har kommit..Men då ska ju inte din kille förvänta sig något på farsdag..De TS menar e att ett grattis e inte för mkt begert
    jag tycker det är ännu skummare att säga grattis "från barnet" faktiskt (än att köpa en present...)
  • Anonym
    Kluttis skrev 2011-05-30 22:49:18 följande:
    Ja de e klart att de e skillnad..Men nästa år e din första mors dag och då e din lill¤ 8 mån de e inte för mkt begärt att din kille passar på att köpa en trisslott till "mors dag" när han ändå e i affären o handlar kanske 1 vecka innan de e ...Eller att du får ett grattis.Tror du kanske ser de på ett anat sätt när lill har kommit..Men då ska ju inte din kille förvänta sig något på farsdag..De TS menar e att ett grattis e inte för mkt begert

Åååå, låter supermysigt o omtänksamt att få en trisslott som inhandlas när man ändå är i affären

Man kanske inte alls ser det annorlunda när man får barn, en hel del förväntar sig helt enkelt inte ett "Grattis" på Mors dag.

Jag är fortfarande inte mamma till min man, jag är mamma till mina barn och den dagen dom kan och vill uppvakta mig me ett Grattis kommer jag säkerligen att bli glad men jag vet med all säkerhet ochså att jag inte kommer att bli besviken om dom väljer att inte säga Grattis på just mors dag.

Grattis Till vad

Grattis till att man får vara deras mamma

Grattis på Morsdag låter rätt konstigt i mina öron

- Grattis mamma för att du har äran att vara min mamma

• Themis

Rent historiskt så kommer väl Mors dag från att kvinnor förväntades dra hela hushållslasset som några jäkla laståsnor och då kunde få EN dag om året att vila sig på, när mannen pustande och stånkande fick orka diska, ta hand om kottarna och fixa lite mat.

Eftersom min man snart gör mer hemma än vad jag gör och ger mig fotmassage och ryggmassage varje kväll ungefär så tycker jag inte att Mors dag behövs i vårt fall, även om det är trevligt när vi kommer ihåg att fira den.

(han har inga krav på att firas på Fars dag så)

Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • Idiolatri
    S vali s skrev 2011-05-30 08:20:56 följande:

Ja, det kanske är så att en i förhållandet tycker att det är superviktigt att bli uppvaktad på mors/fars dag, den andre partnen kanske anser att dessa dagar är ren bullshit - vem ska ge Vem ska ta
    Enkelt, bägge får ge och ta:
    Den som tycker det är bullshit slipper bli firad på "sin" dag och den som tycker att det är superviktigt får finna sig i att låta bli att uppvakta då. Och den som tycker det är superviktigt blir firad på "sin" dag och den som tycker det är bullshit får finna sig i att "tvingas" uppvakta.
  • Lindreas

Det här var min första mors dag och visst blev jag firad och det var självklart supermysigt! Men den här hysterin... Vad sjutton, sluta "hinta" till era män och vänta er att de ska förstå, tala klarspråk, tala om exakt hur ni vill bli firade! "Jag vill att du går upp och gör frukost och tar hand om barnen på morgonen och låter mig få sovmorgon".

Och prata om sånt innan dagen inträffar, berätta om hur ni vill att ni firar, men var beredda på att mannen inte har samma syn på saken kanske!

• Kluttis
    Anonym skrev 2011-05-30 22:51:03 följande:
    jag tycker det är ännu skummare att säga grattis "från barnet" faktiskt (än att köpa en present...)
    Men alla e olika..Du tycker det men inte jag!!!
  • Anonym
    Kluttis skrev 2011-05-31 19:03:08 följande:
    Men alla e olika..Du tycker det men inte jag!!!
    ja, och om du läser ser du att jag skriver just "jag", till skillnad från dig som talar om hur andra ska göra.
  • The past is now

Detta tramsande! Vaddå ts är du hans mamma? Det är väl ert barn som ska gratta dig inte din karl. Han ska ju gratta SIN mamma och du ska gratta DIN mamma.

Hinta hit och dit...usch...:-O

Svar på tråden Inte ens ett "Grattis på morsdag"