• Ambivalencia

Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(

Nu ska jag spy galla över min tonårsdotter som fyller 17 år nu i juni.
    Vi har haft våra ups and downs, hon har bl.a anmält mig till soc för att jag är en sån hemsk mamma på alla sätt. Hon trodde att dom skulle ge henne en egen lägenhet, men så blev det alltså inte.

Eftersom jag har varit ensam men henne har jag tyvärr skämt bort henne alldeles för mycket. Hon har t.ex tjatat om att få åka utomlands själv vilket jag inte tycker hon är tillräckligt mogen för. Nu när hon fyller år har jag därför bokat och betalt en resa för mig, min 3 månaders bebis och min kille och att min 17-åring får följa med och bo i egen 2-rumslägenhet men på samma hotell som vi och även ta med en kompis som jag också betalar för och även övriga utgifter så som mat och fickpengar. Hon blev knappt glad för det.. men visst, det dög väl.

Nu har jag bråkat med killen och gjort slut och har därför ingen som helst lust att åka med honom, men eftersom jag redan lovat tjejerna så erbjöd jag dom att välja någon annan resa, en sista-minuten-resa vart dom vill fast bara med mig och min bebis. NEEEEEEEEEEJ! Va taskigt!! då kommer du ju bara hänga efter oss!? Hur kul blir det liksom?!! Hon blev jättearg, så jag ringde runt till hela min bekantskapskrets men ingen kunde följa med på så kort varsel utom min mamma, det bestämdes dörför och jag informerade min dotter att jag inte skulle hänga med dom utan tänkte umgås med min mamma istället på resan, NEEEEEEEEEJ!!! Va pinsamt!! Jag vill inte ha med mormor!! Fy fan för dig som bara förstör mitt liiiiiiiiiiiv!!!!!

Jag bad henne tänka över saken i alla fall men hon var orubblig, och sa istället "nu har du ändå förstört allting så nu kan vi lika gärna skita i allt, jag vill inte åka nånstans nu" Sagt och gjort, jag avbokade allting, men pga jag inte hade avbeställnignsskydd så förlorade jag 25%. Nu är hon helt hysterisk och skickar sms på sms om vilken värdelös mamma jag är som lovar och inte håller och att jag har förstört hennes liv och att det är synd om min bebis som har en sån mamma.

Jag är så jävla less på hennes attityd, men har väl antagligen mig själv att skylla eftersom hon blivit så bortskämd. Vad hade ni gjort??

• Svar på tråden Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(
  • Red drum

Ojojoj.... Jag bävar inför mina fyra barns tonårs-tid. Jag önskar att jag hade svar att ge dig, men eftersom mina barn är 7, 6, 4 och 1,5 så känns det som om jag inte har en aning om hur det är i din sits... Följer dock gärna tråden ändå för att se hur ni andra skulle gjort. Min tid lär ju komma....

• Den allsmäktige

Ignorerat ungjäveln och inte köpt en enda pinal åt henne igen.

• Jizzi

Kan svara för min mamma och vad hon hade gjort, hon hade sagt "vad synd att du har en så kass mamma då, vad tråkigt" sen hade hon inte brytt sig.

Pratade med henne om en liknande situation som jag läste i en tråd för några veckor sen och då gav hon mig just det svaret. Nu har inte jag egna barn alls, och är bara 23. Förstår att det är skitjobbigt med en tonåring och att det kanske gör dig ledsen när hon säger att du är en dålig mamma osv men tja, hon menar det inte och hon kommer med tiden att inse att du bara värnar om hennes bästa. Just nu kan du egentligen bara tala om vad du tycker och att det är du som bestämmer och att du är trött på hennes tjafs. Lyssnar hon inte så kan du inte göra så mycket mer.

Personligen tycker jag att det var bra gjort att du satte ned foten på det här sättet. Det kommer förmodligen att visa henne att man inte ska mopsa upp sig mot sina föräldrar samt att man inte alltid får som man vill

• zygoma girl

Tonåringar kan verkligen locka fram ens sämsta sidor.

Även om det är hårt att boka av en resa var du ändå konsekvent och faktiskt gjorde du ju som hon sa att hon ville - nämligen "skita i resan". Även om du också förstår att det inte var det hon menade.

Jag kan bara ge dig hopp inför framtiden. Min dotter var också hemsk under delar av tonårstiden (högstadiet) men är nu, som 19-åring, en helt annan person som snart flyttar hemifrån, jobbar extra på helgerna och har politiska uppdrag. 

Själv var jag också helt pestig mot mina föräldrar om jag ska vara ärlig såhär i backspegeln men det blev folk av mig också.

Tonårsperioden är jobbig för både tonåring och föräldrar och ibland kan man behöva påminna sig om att den har ett slut.

• Lindreas

Jag hade gjort precis som du gjorde, avbokat resan! Sen hade jag nog försökt ignorera fortsatt dåligt beteende, gjort klart att hon inte kan säga vad som helst till mig och räknat till tio... Näe, jag har inga bra tips... :S

• enlitenbitkaka

Har inga tonårsbarn men har varit ett själv; ensambarn uppvuxen med ensamstående mamma. Min mamma har alltid skämt bort mig (och gör fortfarande) och mitt enda råd till dig är att helt enkelt skita i hennes små utbrott. Genom att fjäska och skämma bort gör du henne bara en björntjänst - att inte uppskatta det du erbjudit henne är bara fruktansvärt illa av henne. Förhoppningsvis kommer hon växa upp till en kvinna som faktiskt inser värdet av allt du gjort för henne, så var det för mig iaf.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • hellekis

Bra att du avbokade resan!
    Man ska inte komma undan med vilken attityd som helst när man är tonåring, även om man tycker livet är pest... du hade lagt upp en bra resa, hon godtar det inte, fine då blir det inget.
    Jag tror också att det bara är att vara hård och invänta den dagen då hon växer upp är jag rädd :(

• Jizzi
    enlitenbitkaka skrev 2011-05-29 15:38:14 följande:
    Har inga tonårsbarn men har varit ett själv; ensambarn uppvuxen med ensamstående mamma. Min mamma har alltid skämt bort mig (och gör fortfarande) och mitt enda råd till dig är att helt enkelt skita i hennes små utbrott. Genom att fjäska och skämma bort gör du henne bara en björntjänst - att inte uppskatta det du erbjudit henne är bara fruktansvärt illa av henne. Förhoppningsvis kommer hon växa upp till en kvinna som faktiskt inser värdet av allt du gjort för henne, så var det för mig iaf.
  • Alexandra77
    Den allsmäktige skrev 2011-05-29 15:24:46 följande:
    Ignorerat ungjäveln och inte köpt en enda pinal åt henne igen.
  • Jizzi

Jag känner att jag nästan måste berömma Ts för det hon gjorde haha. Det hon gjorde var en handling för att visa konsekvensen av ett trotsigt beteende. I like it

Svar på tråden Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(