• Upptaget

Är detta normalt under läkningsprocessen för tatuering?

Min tatuering som gjordes för 4 dagar sen ser "Köttig" ut... Lite som om man hällt på något frätande på vissa ställen. Är lixom lite "gropar" här och där,  färgen där i verkar inte vilja läka in.. Hade i princip kunnat torka bort färgen, då den inte läkt in. Är detta normalt?? Oavsett, ska träffa min tatuerare som ska ta en titt..
    Men pga oron, vill jag höra med er här om hur er läkningsprocess sett ut!

• Svar på tråden Är detta normalt under läkningsprocessen för tatuering?
  • Linda1976

Ja... det ser ju ofta lite bubbligt ut. Och sårskorpan som ramlar av är ju färgad? Hm, svårt att veta utan bild... Är det din första gaddning?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • varfördåför

min sågut att tappa ferg också men blev svart ändå då den läkt klart. men det är svårt att säga då man inte ser den.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Significant

Att den ser köttig ut kan bero på skorpan, om den är grov s.a.s och när du smörjer in den blir det lite grötigt..

Om du har gropar i tatueringen är det nog skorpor som "ramlat" av för tidigt, att du kanske råkat klia av den eller liknande....

• Linda1976
    mysan83 skrev 2011-05-29 19:48:53 följande:
    Har du gjort som man ska då? Smort och haft plast på i 3 dagar?
    Hur länge man ska vara plastad råder det delade meningar om. De flesta tycker det räcker att man är plastad över natten. Men smörja är ju superviktigt, tatueringen ska ju inte kännas torr under läkningen. Smörj smörj smörj!
  • Sarve

Har du varit hos en RIKTIG tatuerare och inte gjort det svart? Jobbar du inom ett yrke som gör att din hud reagerar annorlunda (pga utsatthet/yttre påverkan) än vanligt?

• Sarve
    Linda1976 skrev 2011-05-29 19:51:09 följande:
    Hur länge man ska vara plastad råder det delade meningar om. De flesta tycker det räcker att man är plastad över natten. Men smörja är ju superviktigt, tatueringen ska ju inte kännas torr under läkningen. Smörj smörj smörj!
    Man ska behandla en ny tatuering exakt som ett vanligt sår - vilket innebär att plasten ska bort, huden ska andas och mjukas upp för att underlätta läkning och förebygga ärrbildning.
  • hansdotter
    mysan83 skrev 2011-05-29 19:48:53 följande:
    Har du gjort som man ska då? Smort och haft plast på i 3 dagar?
    Alltså plasten behöver man inte ha i tre dagar, vill man det så fine. Så länge man smörjer så att det inte blir torrt.

Det kan ju se ut som att färgen flagnar bort, men det gör den ju inte. Det blir ju en skorpa precis som på alla andra sår.
  • Linda1976
    Sarve skrev 2011-05-29 19:52:55 följande:
    Man ska behandla en ny tatuering exakt som ett vanligt sår - vilket innebär att plasten ska bort, huden ska andas och mjukas upp för att underlätta läkning och förebygga ärrbildning.
    Javisst. En del förespråkar att man ska vara plastad 3-4 dagar, det är det jag vänder mig emot.
  • Upptaget

Jag har varit hos en RIKTIG tatuerare, jag har INTE fått skorpor än, till er som frågat! Det är ju därför den ser köttig ut... För den "torkar" INTE.. har dck smörjt med idomin salva, som är väldigt fet salva.. Som sagt, tatueringen e köttig, inte skorpor nånstans!! Och till dig som undrade så är den 5,e tatueringen... Men har inte sett detta på andra, (kanske för att dem sitter på ställen där det e svårt att granska.. Denna är på handleden!

Svar på tråden Är detta normalt under läkningsprocessen för tatuering?