• Anonym (fundersam)

mat..

min son är 6 månader och 3 veckor dvs snart 7 månader och ammas största delen.
    han är jätte kinkig med mat. ..

Han visar ju intresse för mat men när jag tar fram hans saker vänder han bort huvud och kniper.
    Han äter bara rödspätta & potatis (burkmat) och päron..
    Det är väl de som går ner i större mängd.
    Resten blir inte ens 1tsk..

Kan få i honom 1-2 msk äppelgröt på morgon och ev. 1 msk pure på kvällen 
    (om jag har tur, vilket vi sällan har)  annars är det bara amning.
     Är detta tillräckling? 
    kanske bör nämna att han ammas med  2  till 3,5 timmars mellanrum.
    Han låg över kurvan senast  (6månaders kontrollen)
    Hur ska vi komma vidare?

Provade vällning vid middagstid då han protesterade maten.
    han fick i sig ca 5-6 klunkar.

Tycker detta börjar bli svårt Gråter
    Bvc har semester men ska dit i månades skiftet juni/juli.

Kan tilllägga att allt åker in i munnen utom skeden med mat.
    Kan man prova ge mat i handen?
    Vad bör man ge då så han inte sätter i halsen?
    Eller oroar jag mig i onödan?

• Svar på tråden mat..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det tar olika lång tid för barn att gå över på vanlig mat. Ofta tar det någonstans mellan två till fyra månader. Det viktiga är dock att barnets intresse och välmående styr takten.

Växer och utvecklas din son är min erfarenhet att du kan ta det lungt. Börjar han däremot bli mer och mer kinkig kan det vara läge för mer mat.

Precis som du är inne på behöver barn i hans ålder äta regelbundet (helst var 2,5-3:e timme) för att få tillräckligt med energi under dagen. Erbjud väldigt små portioner om han tappar intresset fort och fyll på med amning istället. Det väsentliga är att han lär sig tekniken och att han får chans att vilja smaka själv.

Generellt är mitt råd, när man börjar, att ofta starta med smakisar när barnet är som piggast, vilket brukar vara vid lunch. Därefter kan det vara bra att gå vidare med frukost, kvällsmål och slutligen mellanmålen. Men som sagt, tvinga inte i honom en hel portion om han inte klarar det.

Låt honom sitta med när ni äter och låt tallriken stå framför honom, så att han kan ta själv ocskå. Får han chans att titta, känna och lukta på maten i sin takt så dröjer det inte länge innan fingarna med mat åker in i munnen. Tillåt honom att kladda jättemycket!

Till sist vill jag bara påminna om att föräldrarnas inställning vid matbordet påverkar barnen. Är du orolig och direkt inställd på att han inte kommer äta, då kommer han inte äta!

Hur som helst, fortsätt introducera olika smaker men tillåt honom ta tid på sig.

Mvh Christine

Svar på tråden mat..