• IsabelleLi

    Montessori? Vill ha åsikter!

    Vi funderar på att ställa vår nu 11-årige son i kö till Montessoriskola fr om årskurs 7. Vill veta vad ni tycker om Montessoripedagogik och få läsa om era erfarenheter av friskolor med den inriktningen, främst för högstadiebarn. Men allas åsikter om ämnet är välkomna!
  • Svar på tråden Montessori? Vill ha åsikter!
  • SofiaEmmy

    Det beror helt på hur din son är. Pedagogiken kommer tyvärr inte att anpassa sig efter din son utan han måste anpassa sig till pedagogiken - som innebär att man tidigt tar ansvar för sitt eget lärande samt att det material som finns ska enbart användas till vad det är ämnat att vara till - inga fria egna idéer eller lekar som inte är verklighetsbaserade - fantasin hos barnen främjas inte. Detta är sådant jag märkt själv på fältstudier och praktiker på Montessoriförskola så det är inget jag hittar på själv.

    Nu är jag inte så positiv till Montessori som du kanske märker men det finns guldkorn som är otroligt bra och som vi använder i 'den vanliga' förskolan - grejen är att jag tycker att den fria leken är så viktig för barnen och den är tyvärr inte prioriterad i Montessoripedagogiken. Nu är din son 11 år och kan säkert fixa att gå i Montessori - ta reda på så mycket du kan och kanske mer ifrån just den skolan han ska börja i - det kanske skiljer sig från skola till skola. Jag kanske har haft oturen och sett en sämre variant av Montessori.

    Det finns massor av sidor på nätet om positiv och negativ kritik om Montessori och det står massor om båda åsikterna - man får helt enkelt välja sida och utgå från vad barnet kommer att klara av.

    Lycka till Solig 

  • brünnhilde

    Jag tror på montessori. Men främst i de lägre åldrarna....

    Jag är själv montessoribarn, och jag jättenöjd med det. Enda problemet är att den fantastiska synen kring att vara motiverad till allt man gör krockar med hur samhället ser ut idag. Man måste tyvärr lära sig göra saker man inte vill (annars lyckas man nog inte ens få betyg i alla ämnen)  - och det tror jag sker lämpligast vid högstadieålder. Tyvärr. Önskar att samhället såg annorlunda ut så man kunde fortsätta må så bra som man gör inom montessoripedagogiken. Men det är ju bara min syn.

  • Caranlachiel

    Jag började i en montessoriklass årskurs 1-3 av eget val och stormtrivdes. Jag hade gärna fortsatt men de högre årskurserna krävde en skola inne i stan och vid 10 års ålder var jag för liten för att själv ta mig till och från en sådan skola tyvärr. Det hade gått betydligt mycket bättre för mig i skolan om jag hade fortsatt, eftersom man i montessori får jobba i sin egen takt och slipper anpassa sig (läs: sitta och vänta) till alla andra elever...


    BF 16 november
  • pink1974
    SofiaEmmy skrev 2011-05-30 08:11:12 följande:
    Det beror helt på hur din son är. Pedagogiken kommer tyvärr inte att anpassa sig efter din son utan han måste anpassa sig till pedagogiken - som innebär att man tidigt tar ansvar för sitt eget lärande samt att det material som finns ska enbart användas till vad det är ämnat att vara till - inga fria egna idéer eller lekar som inte är verklighetsbaserade - fantasin hos barnen främjas inte. Detta är sådant jag märkt själv på fältstudier och praktiker på Montessoriförskola så det är inget jag hittar på själv.

    Nu är jag inte så positiv till Montessori som du kanske märker men det finns guldkorn som är otroligt bra och som vi använder i 'den vanliga' förskolan - grejen är att jag tycker att den fria leken är så viktig för barnen och den är tyvärr inte prioriterad i Montessoripedagogiken. Nu är din son 11 år och kan säkert fixa att gå i Montessori - ta reda på så mycket du kan och kanske mer ifrån just den skolan han ska börja i - det kanske skiljer sig från skola till skola. Jag kanske har haft oturen och sett en sämre variant av Montessori.

    Det finns massor av sidor på nätet om positiv och negativ kritik om Montessori och det står massor om båda åsikterna - man får helt enkelt välja sida och utgå från vad barnet kommer att klara av.

    Lycka till Solig 
    Jag håller med dig helt och hållet faktiskt. Sant på alla punkter. Enligt mig själv. Jag har själv jobbat på montessoriförskola men slutade faktiskt. Har jätte svårt för den typen av pedagogik. Skulle själv aldrig sätta mina barn på en montessoriförskola för det skulle inte passa DEM. Som du sa visst finns det både positiv och negativ kritik. Man får helt enkelt utgå lite vad det är man själv prioriterar för sitt barn och vad man tycker är viktigt. Utgå från hur DIN son är.. lycka till...
  • IsabelleLi

    Sonen är ointresserad av fysiska aktiviteter (ja, vi har försökt hitta nåt som passar) Men väldigt intresserad av datorer/teknik/vetenskap. Han har länge sagt att han vill bli astronom, paleontolog eller jobba med animerad film. Han är mera logisk än fantasifull om man skulle ställa de två mot varandra.

    Vi har också funderat på Engelska skolan, fast då blir det grannkommunen. Men oavsett vad det blir så är det från åk 7 vi tänker oss ett byte. Hittills har vi inte läst på mycket, bara börjat titta på vilka alternativ som finns eftersom den kommunala högstadieskolan han kommer att tillhöra INTE är ett alternativ. 

  • Caranlachiel
    IsabelleLi skrev 2011-05-30 08:33:47 följande:
    Sonen är ointresserad av fysiska aktiviteter (ja, vi har försökt hitta nåt som passar) Men väldigt intresserad av datorer/teknik/vetenskap. Han har länge sagt att han vill bli astronom, paleontolog eller jobba med animerad film. Han är mera logisk än fantasifull om man skulle ställa de två mot varandra.

    Vi har också funderat på Engelska skolan, fast då blir det grannkommunen. Men oavsett vad det blir så är det från åk 7 vi tänker oss ett byte. Hittills har vi inte läst på mycket, bara börjat titta på vilka alternativ som finns eftersom den kommunala högstadieskolan han kommer att tillhöra INTE är ett alternativ. 
    Jag gick inte på Engelska skolan så har ingen erfarenhet därifrån, däremot gick jag på en internationell skola (ISGR) och det tror jag är lite liknande. Jag gick där i årskurs 8-9 och det var också otroligt mycket värt!
    BF 16 november
  • SofiaEmmy
    IsabelleLi skrev 2011-05-30 08:33:47 följande:
    Sonen är ointresserad av fysiska aktiviteter (ja, vi har försökt hitta nåt som passar) Men väldigt intresserad av datorer/teknik/vetenskap. Han har länge sagt att han vill bli astronom, paleontolog eller jobba med animerad film. Han är mera logisk än fantasifull om man skulle ställa de två mot varandra.

    Vi har också funderat på Engelska skolan, fast då blir det grannkommunen. Men oavsett vad det blir så är det från åk 7 vi tänker oss ett byte. Hittills har vi inte läst på mycket, bara börjat titta på vilka alternativ som finns eftersom den kommunala högstadieskolan han kommer att tillhöra INTE är ett alternativ. 
    Vad tycker han själv? Han är ju ganska stor och kan ha en liten fundering kring sin framtid.
  • IsabelleLi

    Jo, han kommer absolut att få vara med i beslutet. Jag vet ju att han helst inte vill skiljas från sina närmaste vänner. Men, som sagt, vi föräldrar vill INTE att han ska gå på den kommunala högstadieskolan. Däremot kan vi tänka oss att söka överflytt till en annan kommunal högstadieskola. Än så länge har vi inte diskuterat det mer än lite ytligt med sonen. Vi vill se över utbudet och bilda oss en uppfattning först. Det är ju 2 år kvar innan det blir aktuellt, och i hans ålder är 2 år jääättelänge

    Funderar lite på att kolla med bästisens föräldrar hur de tänker kring saken. Inte för att det styr våra val, men det kan vara intressant att höra. De brukar ha kloka tankar om det mesta och jobbar inom skolan, så de kan ju ha mer info än vad vi har om de aktuella skolorna vi funderar på.

Svar på tråden Montessori? Vill ha åsikter!