• Anonym

Hur länge gäller tysnadsplikten?

Jag jobbar på ett ställe som jag nu fått sparken ifrån. Lång historia, men jag inte gjort nåt fel, och vill inte jobba kvar egentligen (blivit psykiskt mobbad i 5 månader) men gjort det pga ekonomin. Men nu har min chef hittat ett kryphål och jag är uppsagd.

Men till frågan. När jag börja jobba där skrev jag på tysnadsplikt. Det händer saker på den här arbetsplatsen som går emot allt dem jobbar för. Och jag mår dåligt varenda gång någon köper/använder sig av deras "tjänster". Jag vill varna människor och blanda sig i deras "tjänster". De gör inget olagligt, så jag kan inte polisanmäla, men omoraliskt och helt åt helvete fel rent ut sagt!

Så får jag säga nåt den dagen jag slutar eller gäller tysnadsplikten även då?

• Svar på tråden Hur länge gäller tysnadsplikten?
  • krillelkpg

Eftersom du inte jobbar där längre borde du ju inte ha någon tystnadsplikt längre gentemot dom

• Anonym

Tystnadsplikten gäller alltid. Men det finns luckor. jag tycker du skall ta kontakt med facket och höra vad de säger, utan att bryta mot tystnadsplikten.

• Anonym

Vad står det i tystnadsplikten?

Du har aldrig tystnadsplikt för dina åsikter. Vill du säga att de är ett skitföretag så får du säga det. Företagshemligheter, kunder osv kan man ha tystnadsplikt för.

• Anonym (p)

Vad är det för typ av tystnadsplikt? Det finns lite olika och med olika villkor...

• Astarte

Det där är lite bökigt. Gå till pressen kan du alltid göra. Är det inom vård- omsorg kan du ju anmäla dem. En anonym insändare i tidningen, kanske?

• Anonym

Jag tror att tystnadsplikt gäller även om du slutar på arbetsplatsen.
    Om jag vore i din situation och jag såg att omoraliska och fel saker sker i en organisation hade jag nog kontaktat tidningen. De får ju inte röja sina källor och kan undersöka om fel sker på arbetsplatsen.

• Anonym

Jag ska direkt leta fram mitt kontrakt och se vad det står om tysnadsplikten. Jag kan nog säga så mycket att det handlar om en privat skola.

• Anonym

Jag antar att tystnadsplikten handlar om eleverna. Om något är fel på skolans skötsel borde du ju ha rätt att påtala det.

• violatricolor
    Anonym skrev 2011-05-30 11:40:48 följande:
    Jag ska direkt leta fram mitt kontrakt och se vad det står om tysnadsplikten. Jag kan nog säga så mycket att det handlar om en privat skola.
    Ok. Intressant. Hoppas du hittar kontraktet.
  • Anonym

Man FÅR tala om missförhållanden. Men man får inte nämna elevers namn ex.vis.

När jag var civilanställd hos polisen så fick jag ventilera hemma när vissa saker blev jobbiga. Men jag fick inte nämna namn och plats utan bara saker runtomkring. Och fortfarande 15 år senare, får jag verkligen inte yppa något olämpligt eller lämna ut namn.

Svar på tråden Hur länge gäller tysnadsplikten?