Inlägg från: 3 barn i familjen |Visa alla inlägg
  • 3 barn i familjen

Pass med samordningsnummer???

Hej!
    Minstingen som är född här i Bulgarien har bara svenskt samordningsnummer, men nu vill vi ansöka om svenskt pass. Är det genom skatteverket man får födelsenummer, och är det svårt att få när man inte är folkbokförd i Sverige? Någon som vet? Mina andra barn är födda i Sverige och fick automatiskt svenskt födelsenummer...

• Svar på tråden Pass med samordningsnummer???
  • 3 barn i familjen

Tack för alla svar! Jag trodde innan att man måste ha svenskt föd nr, men ni har rätt att det funkar med samordningsnummer. Problemet nu var att de inte kunde hitta honom i registreringen för registerutdrag... För registerutdrag måste man ju ha för pass. Hoppas det löser sej så att vi kan skaffa svenskt pass till honom i sommar i Sverige, eftersom ambassaden i Sofia lagt ner och det är en bit att ta sej till närmsta ambassad...

• 3 barn i familjen

Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!

• 3 barn i familjen

Ja, han har bulgariskt pass, men nästa år har vi lite planer på en USA resa, och som bulgar måste han ha visum, då är det smidigare med svenskt pass...

Ja det är inte kul att ambassaden lagt ner. Inte för att man ofta behöver uträtta ambassadärenden, men tex som igår när det var nationaldagen så saknade man det lite, det har alltid varit så roligt när vi firat tillsammans med alla andra svenskar på ambassadörens residens...

• 3 barn i familjen

Idag har jag i alla fall skickat iväg en ansökan om relationsregistrering till Skatteverket, att vår personbild ska kompletteras med uppgifter om vår son.

Man ska skicka med en kopia på födelsebeviset, vidimerad av 2 personer och deras adress och telefon. Skatteverket översätter själva alla utländska handlingar.

Ja, det är mycket man har att lära trots att man bott utomlands i många år!!!

Svar på tråden Pass med samordningsnummer???