• MamaPapa

Pass med samordningsnummer???

Här i UK har de också ändrat att konsulaten inte längre får utfärda svenska pass utan det måste man ner till London (för att söka o för att hämta ut - alltså 2ggr). Jättetrist att de drar in servicen så. Så vi har faktiskt inga svenska pass längre utan kör våra brittiska enbart .. för EU pass som EU pass - det gör ju inte så stor skillnad. Plus att få ambassaden att utfärda pass är ganska dyrt nuförtiden...

• MamaPapa

Nu när vi sökte samordningsnummer för yngsta sonen som föddes i mars i år så behövde vi ha med oss massa annat som jag inte kommer ihåg vi behövde för sju år sen med flrsta barnet. Vi behövde vårt vigselbevis, våra pass (här vart det lite rörigt då vi endast har brittiska men det löste sig genim att vi hade de gamla svenska passen och personregisterutdrag från skatteverket), och så födelsebevis för sonen. Kan inte se att de behövde allt detta om det inte var för att fastställa föräldraskap. Menar ni att de ändå kan bli registrerade som föräldralösa? Hur kollar man hur det blivit registrerat sedan då? Ringer man bara skatteverket då?

• MamaPapa

Ja krångligt värre ..... jag kommer inte söka svenskt pass för min yngsta utan bara köra det brittiska då det både är billigare och lättare att skaffa för mig. Så bör väl kolla med skattemyndigheten sedan då jag fått samordningsnumret.... 

Svar på tråden Pass med samordningsnummer???