• Nipus81

Pass med samordningsnummer???

Varför Skatteverket inte kan registrera föräldrar till barn med samordningsnummer som bårdnadshavare beror på att ni inte är bofasta i Sverige och att barnen då inte finns i Folkbokföringsregistret. Det är ett krav att barnen är folkbokförda för att en sådan registrering ska kunna ske. Ni kan begära att Skatteverket registrerar relationen mellan barnet och den/de föräldrar som har ett riktigt personnummer. Skicka in födelsebevis så ordnar dom det.

När man skaffar pass är det föräldrarna som ska styrka att dom är vårdnadshavare för polisen/ambassaden.

Väljer man att göra pass i Sverige på besök är det viktigt att man tar med sig födelsecertifikat och även ibland vigelbevis. Bäst är att ringa polisen och höra vilka dokument de kräver innan ni kommer till Sverige. Då glömmer man inget hemma.

• Nipus81
    3 barn i familjen skrev 2011-05-30 13:16:58 följande:
    Hej!

Minstingen som är född här i Bulgarien har bara svenskt samordningsnummer, men nu vill vi ansöka om svenskt pass. Är det genom skatteverket man får födelsenummer, och är det svårt att få när man inte är folkbokförd i Sverige? Någon som vet? Mina andra barn är födda i Sverige och fick automatiskt svenskt födelsenummer...

Skatteverket tilldelar personnummer för personer som är folkbokförda i Sverige, är man bosatt utomlands kan barnen få ett samordningsnummer om man ansöker om svenskt pass.

Skatteverket tilldelar även samordningsnummer men enbart på begäran av annan myndighet. Polisen eller ambassaden kan begära att få ett nummer så det är till dem man ska vända sig. Som privatperson kan man inte själv begära att få ett samordningsnummer.
  • Nipus81
    3 barn i familjen skrev 2011-05-30 13:16:58 följande:
    Hej!

Minstingen som är född här i Bulgarien har bara svenskt samordningsnummer, men nu vill vi ansöka om svenskt pass. Är det genom skatteverket man får födelsenummer, och är det svårt att få när man inte är folkbokförd i Sverige? Någon som vet? Mina andra barn är födda i Sverige och fick automatiskt svenskt födelsenummer...

Vad jag menar är, ni kan ansöka om pass i Sverige även om ni bara har samordningsnummer för barnet. Kontakta polisen och hör med dem vilka papper dom vill se.

Lycka till!
Svar på tråden Pass med samordningsnummer???