Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad betyder orden?

Ehm, hur får man "spirituell" till "kvick"?

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Red Velvet skrev 2011-05-30 19:01:26 följande:
    Det vet jag inte men fel är det då inte!
    Det vill jag mena att det är. Jag menar, möjligt att det i gammal tolkning betydde kvick, men det betyder det knappast idag va. Har aldrig hört någon tala om spiritualitet och tala om kvickhet, utan om andlighet.
  • Dorian Ertymexx

Äh, jag gjorde det först Ahliona, tänkte faktiskt inte ens på det. My bad TS!

Men - nej, jag har som sagt aldrig hört den betydelsen, och då jag är språkvetare tycker jag mig ha en viss rätt att säga NÄ!!! ;)

Men det kan vara så enkelt att det handlar om lokala skillnader. I vissa delar av landet kanske det betyder det, men inte i andra.

• Dorian Ertymexx
    Anghammarad skrev 2011-05-30 19:06:34 följande:
    Alla rätt i första försöket. Spirituell har två betydelser. Kvick och andlig
    OK. Med tanke på att jag känner många som kallar sig spirituella, som är intelligenta, språkkunniga och allmänbildade, och de alla just menar andliga, så... Men det är som jag trodde alltså, två olika betydelser. Har som sagt aldrig hört det användas som kvick.
  • Dorian Ertymexx
    Virriga Vera skrev 2011-05-30 19:12:04 följande:
    Jodå, det betyder i dagligt tal kvick.
    Inte här i storstan. Eller, i alla fall inte bland de jag hängt med. Spiritus betyder ju ande till att börja med, så...
  • Dorian Ertymexx
    Red Velvet skrev 2011-05-30 19:34:26 följande:
    Fast det kanske är vanligt att blanda ihop det eftersom spiritualisera, spiritualism har andliga betydelser.
    Andlig har jag hört folk kalla sig själva men aldrig spirituell som synonym till andlig.
    Det har jag. Som sagt, det är nog en fråga om lokala eller sociala skillnader där. Olyckligt ordval för testet, helt enkelt.
  • Dorian Ertymexx
    Sscchh skrev 2011-05-30 19:37:41 följande:
    Hmm ja det blev ju som en kuggfråga det där. Har alltid tänkt på det engelska ordet spiritual. Men jag är ganska korkad...fick bara 4 rätt och de flesta gissade jag bara på. Den enda jag va säker på va spirituell och så vart det fel hahaha

Jag fick bara tre, så det är inte så illa tycker jag. :)

Fissil listade jag helt enkelt ut vad det betydde, junonisk gissade jag på (fel), och kverulant hade jag fel på. Den sista borde jag ha kunnat, men men. ;)

• Dorian Ertymexx
    Red Velvet skrev 2011-05-30 20:55:14 följande:
    Jo, jag tror också att många tror att det betyder andlig.
    Det betyder andlig också.
  • Dorian Ertymexx
    Mimmlas skrev 2011-06-01 08:41:12 följande:
    Nu har jag startat en omröstningstråd på ämnet spirituell.
    För att se vad folk generellt använder ordet till.
    Och du bifogade inte länk för att..?
Svar på tråden Vad betyder orden?