Inlägg från: Red Velvet |Visa alla inlägg
  • Red Velvet

Vad betyder orden?

Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:41:04 följande:
    Det har jag. Som sagt, det är nog en fråga om lokala eller sociala skillnader där. Olyckligt ordval för testet, helt enkelt.
    Fast SAOL och NE har ju liksom inte fel. Och inte heller två beskrivningar av ordet. Sedan kan man ju diskutera i all evighet men andlig är inte korrekt. 
  • Red Velvet
    Sscchh skrev 2011-05-30 20:33:02 följande:
    Ja du, det tycker jag att du borde ;)

Men seriöst, det va lite knasigt att ha med de båda alternativen om BÅDA är rätt :S
    Men båda är inte rätt. Slå upp det så finns det bara ett rätt svar. Det är många som lär sig något nytt idag..
  • Red Velvet
    Sscchh skrev 2011-05-30 20:53:39 följande:
    Oj ok...jag trodde att båda va rätt. Men då har jag faktiskt lärt mig nåt nytt idag :D 
    Borde ha omröstning om va folk tror att det betyder, Jag tror det är vanligare att folk gissar på andlig.  Varför jag tror trodde har jag ju förklarat  (engelska ordet)...men d vore roligt att höra varför andra tror så!
    Jo, jag tror också att många tror att det betyder andlig.
  • Red Velvet
    Insatt skrev 2011-05-31 10:46:13 följande:
    Jag måste bara tillstå att jag tycker att det är skillnad på klaga och klaga utan anledning samt på att vara kvick och kvicktänkt.
    Ja, jag kunde ju skrivit "klaga ofta, i onödan och utan att göra något åt saken" också men det blev liksom lättast att skriva kärnan av betydelsen. Jag hade också kunnat skriva "uttrycket sig kvickt och elegant" efter spirituell men jag tänkte att det räcker kvick. (VET man vad ordet faktiskt betyder så räcker ju trots allt det).
  • Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-31 01:49:23 följande:
    Det betyder andlig också.
    Enligt dig?
  • Red Velvet
    Insatt skrev 2011-05-31 15:56:30 följande:
    Men dete betyder ju inte ens samma sak så varför gjorde du så? Det handlar ju inte ens om att förenkla, utan snarare att du inte förstår betydelsen 
    Jag kollade i en ordbok.
    På wikipedia och NE beskrivs det lite olika med kärnan är samma.
  • Red Velvet

T.o.m KENT använde ordet korrekti låten Beskyddaren: 

"Jag ville vara speciell
    jagad smal & glansigt blek
    men med fläckar är Jag född
    Jag hade nästan glömt
    Jag ville vara spirituell
    En gnistrande personlighet
    men det kräver att man har
    gener & anlag
    och det har inte Jag."

• Red Velvet
    mindless skrev 2011-05-31 19:16:51 följande:
    Gör det inte? Om folk i gemen använder spirituell i betydelsen andlig, menar du att det ändå är fel? Låter inte det konstigt?
    Men GÖR folk i gemen det då? Om det de facto har en dubbel betydelse så tycker jag väl ändå att det bör vara godkänt av SAOL åtminstone. Varken i de äldre ordböcker jag har så finns det endast en betydelse.
    Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?
    Alltså, jag vet ju inte, men jag har fått lära mig vad spirituell betyder, uppenbarligen många andra också. Om det har två faktiska betydelser som är korrekta, så tycker jag att det också bör finnas underlag för det. Med underlag avser inte "för mig och mina kompisar betyder det andlig".
    Men visst, jag kan ha fel. Jag kan ju ha missat något.
  • Red Velvet
    mindless skrev 2011-05-31 20:32:10 följande:
    För det första förstår jag inte riktigt vad du menar med att det "bör vara godkänt av SAOL". Att SAOL listar en betydelse betyder ju inte per automatik att inga andra betydelser är "godkända". Och att det existerar en användning av ordet i denna betydelse är väl ändå oomtvistligt. Frågan är väl snarare hur vanligt det är, och hur kommunikativt det är. Min uppfattning är spirituell i betydelsen andlig ökar (jag kollade snabbt i språkbanken och man kan skönja en sådan utveckling), och jag skulle tro att nästa utgåva av SAOL kommer ha med andlig som en betydelse av spirituell. Men det återstår givetvis att se.

>"Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?"

Tja, jag förstår inte hur det inte skulle göra det. Ord har ju den betydelse användarna stoppar in i det, och om det en viss betydelse av ett ord blir en utbredd uppfattning, ja då betyder givetvis ordet detta. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
    Hur ska man veta vad något betyder då? Vad ska man ha för källhänvisning? Man kan ju omöjligt fråga varenda person vad ordet betyder, som en vanlig svensson. Det måste ju finnas någon riktlinje tycker man ju.
    Jag har utgått från vad jag lärt mig och när jag faktacheckat ordets dagliga betydelse så använder jag mig utav det. Hur ska man annars gå tillväga?
    Well, vi kommer inte att komma någonstans i den här diskussionen iallafall så varför ödsla energi på den.
  • Red Velvet
    Mimmlas skrev 2011-06-01 08:41:12 följande:
    Nu har jag startat en omröstningstråd på ämnet spirituell.
    För att se vad folk generellt använder ordet till.
    Jag tänkte göra det men orkade inte.
  • Red Velvet
    Tazzme skrev 2011-06-01 14:51:53 följande:
    Blä, bara 4 rätt. Hade ju velat vara bättre än genomsnitt Skrattande

Är mycket förvånad över ordet "spirituell". Hade kunnat tänka mig att om det inte betydde "andlig" (som jag röstade på) så hade det betytt karismatiskt eller mystisk. Hade aldrig gissat på "kvick". Men jag antar att det kanske då också är frågan om "kvick" som att man är kvick i huvudet/slängd i käften etc, typ... Glad Inte att man springer snabbt eller kan städa väldigt fort/kvickt *skratt*
    NE's förklaring är: spiritue´ll, som uttrycker sig kvickt och elegant; även om handling e.d.
  • Red Velvet
    MammaG skrev 2011-06-01 14:43:24 följande:
    1 fel, utan fusk. Jag åkte dit på junonisk som jag faktiskt aldrig hört förut. Men nu när jag vet betydelsen misstänker jag att det kommer från gudinnan Juno?
    Good job! Ja, jag tror att det gör det.
  • Red Velvet
    Oligopol skrev 2011-06-01 17:10:28 följande:
    Så ett ord kan omöjligt ha en dubbel betydelse om det inte finns med i SAOL? Lustigkurre där. 

Majoriteten av dagens svenskar , speciellt yngre, använder ordet spirituell som engelskans spiritual, dvs andlig.
    Ja, du har rätt, det kan ju faktiskt ha en dubbel betydelse. My bad.
    När jag gjorde quizet gick jag dock efter den vedertagna betydelsen (trodde jag..) och blev faktiskt förvånad över hur många som inte hade den blekaste aning om ordets korrekta betydelse. Jag antar ju att de vanligaste och det vedertagna begreppet är det som finns med i SAOL, NE osv men visst, jag hade väl fel. Gråter
  • Red Velvet
    ETSS skrev 2011-06-01 18:36:59 följande:
    Jag gissade fel på junonisk, jag minns inte att jag hört det tidigare.
    Gillade verkligen testet, mer sådant tack Glad
    Jag gillar också sådana test. Kanske du vill lägga upp nästa?
  • Red Velvet
    Oligopol skrev 2011-06-01 18:28:02 följande:
    No hard feelings. Världen varken står eller faller med ett litet Quiz på familjeliv. Flört
    ...
  • Red Velvet
    ETSS skrev 2011-06-01 20:09:52 följande:
    Mja det får vi allt se Glad Men jag gillar verkligen initiativet Glad
Svar på tråden Vad betyder orden?