• Zelmilainen

svensk/grekiska namn?

nån som har tips på namn som fungerar i sverige såväl som i grekland? pojke som flicka.

nehepp...
  • Svar på tråden svensk/grekiska namn?
  • Nyfiken gul

jag jobbade tillsammans med en tjej som var född i grekland. Hon hette Vasilliki... vacker tjej och vackert namn.  har själv bara söner så jag har aldrig fått chans att använda namnet.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

ett säkert kort är väl att använda namnen från Grekiska mytologin?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Zelmilainen

tack, fler?

nehepp...
  • AliceAliceAlice

Vet en kille som heter Dimitrios!

• asteri

Finns ju en hel del.
    För vår del blir det nog Stavros efter farfar som traditionen säger så ingen blir förolämpad. Annars hade jag valt något annat. Men några förslag:
    Andreas, Vasilis, Leonidas, Elias, Emanuel (Emanouil som ju kallas Manolis och det är ju fint), Antonis, Marios

Tjejnamn: Sofia, min favorit, Elena, Maria, Eleni, Anna, Artemis, Stella

Har mest letat killnamn eftersom vi väntar en kille :)

• Gloria01

När jag nu blir gravid så blir det att döpa barnet efter farfar, liksom tradition och sen gick min sambos pappa bort för 11 år sen. Så om vi nu blir gravida så ska barnet heta antingen Anastasia eller Anastasios beroende på kön. 

• Zelmilainen

sofia och maria går bort direkt då dessa namn redan är "upptagna". hmm... tack för era förslag. fler traditioner lr så som kan va av vikt att tänka på?

nehepp...
  • fruoch2barn

Jag är gift med en grek och bor i Athen och våra pojkar är ej döpta efter farfar (utan har farfar/morfars namn som mellannamn istället). Stora pojken heter Errikos/Erik och lillen heter Alexandros/Alexander.

Andra namn som jag gillar och som fungerar i både Sverige och Grekland:

Pojke 
    Adrian/Adrianos
    Viktor/Viktoras
    Lukas/Loukas
    Hector/Hektoras
    Filip/ Fillipos
    Max/Maximos
    Sebastian/Sebastianos

Flicka
    Melina
    Viktoria
    Alexandra
    Nefeli
    Ira (mitt favoritnamn)
    Juni/Iunia (vet ej stavningen)
    Rebecca 
    Marina 

• himlafin

Vi har också problem med grek/svenska namn !! Det är ju hur svårt som helst ! Speciellt pojknamn. Jag vet att man ska döpa pojken efter farfar, som i detta fall blir Constantine (Kostas), men jag tycker inte riktigt att det fungerar i Sverige. Så vi har valt det som andranamn , om vi nu får en pojke. Just nu så lutar det väl mest åt Alexander.
    Blir det en flicka så har vi redan bestämt att hon ska heta Isabelle och Victoria i andranamn. Isabelle kanske inte passar så bra in i Grekland , men jag har alltid varit kär i det namnet så där skiter jag faktiskt i vilket. haha.

• Zelmilainen

tack för alla förslag.

nehepp...
  • fruoch2barn
    himlafin skrev 2011-05-31 09:41:36 följande:

Vi har också problem med grek/svenska namn !! Det är ju hur svårt som helst ! Speciellt pojknamn. Jag vet att man ska döpa pojken efter farfar, som i detta fall blir Constantine (Kostas), men jag tycker inte riktigt att det fungerar i Sverige. Så vi har valt det som andranamn , om vi nu får en pojke. Just nu så lutar det väl mest åt Alexander.
    Blir det en flicka så har vi redan bestämt att hon ska heta Isabelle och Victoria i andranamn. Isabelle kanske inte passar så bra in i Grekland , men jag har alltid varit kär i det namnet så där skiter jag faktiskt i vilket. haha.

Jag tycker Isabelle fungerar här. Det finns tjejer som heter Isabella (uttalas väl Isavella) så jag tror inte det blir problem för den grekiska släkten att uttala. De senaste åren är det fler och fler här i Aten som döper barnet till de namn de vill och väljer att ha släktnamnet som mellannamn. Om nu släkten är väldigt traditionel så vet jag att vissa ger smeknamn till barnet i stället och använder på så sätt inte farfars namn.

Vår äldsta son heter Konstantinos i mellannnamn efter farfar. Jag vet att min mans familj blev lite ledsna men de vet att de inte har någon talan då min man står på sig och jag som svensk är svårövertalad . Det har gått bra ändå, det största för dem nu är att barnen inte är döpta
  • himlafin
    fruoch2barn skrev 2011-05-31 11:26:08 följande:
    Jag tycker Isabelle fungerar här. Det finns tjejer som heter Isabella (uttalas väl Isavella) så jag tror inte det blir problem för den grekiska släkten att uttala. De senaste åren är det fler och fler här i Aten som döper barnet till de namn de vill och väljer att ha släktnamnet som mellannamn. Om nu släkten är väldigt traditionel så vet jag att vissa ger smeknamn till barnet i stället och använder på så sätt inte farfars namn.

Vår äldsta son heter Konstantinos i mellannnamn efter farfar. Jag vet att min mans familj blev lite ledsna men de vet att de inte har någon talan då min man står på sig och jag som svensk är svårövertalad . Det har gått bra ändå, det största för dem nu är att barnen inte är döpta
    Ja men då så , då är det ju inga problem =)

Aaah , grejen är ju den , att min sambo är bara halvgrek. Men den sidan av hans familj är ändå väldigt sådär .. typiskt grekisk. haha.
    Men jag är väl lite som dig när det gäller sånt. hehe. Brukar alltid få som jag vill till slut =)
  • Elenaki

Eftersom jag kommer ifrån en helgrekisk familj så är jag faktiskt  döpt efter min Farmor (Despina)  och min Mormor (Eleni).
    Men jag har Eleni som tilltalsnamn..  och Despina som mellannamn, och inte nog med det så lade min mamma till 3 mellannamn på mig som är:  Alexandra, Athena, Zoe.. 

Det är samma för min syster också, men hon har andra mellannamn för att unvika förvirring..  hon heter Anna, Afroditi, Katerina, Despina Olympia..  

Och sen så har jag 3 bröder också.. 

Äldsta heter Alexandros Petros
    nummer 2 heter  Giannis Loukas
    yngsta heter Giorgos Konstantinos

Äldsta brorsan är döpt efter Farfar (Alexandros) och mellanbrorsan är döpt efter Morfar (Giannis)

Älskar namnkreativiteten i min familj...

Min Mamma heter: Katerina (Kaiti) Despina  och Pappa: Giorgos Dimitrios..   

• Feliciaahagelin

Matheo. Min bror heter det. Väldigt bra och personligt namn, barn som har svårt att uttala det kallar honom för "theo". Mamma och pappa har fått väldigt mycket beröm över det namnet. Jag själv tycker det är jättefint och om det inte vore för att min bror heter det så skulle jag gärna ha velat att något av mina barn som jag får när jag blir vuxen skulle ha fått det namnet!

Svar på tråden svensk/grekiska namn?