svensk/grekiska namn?
nån som har tips på namn som fungerar i sverige såväl som i grekland? pojke som flicka.
nån som har tips på namn som fungerar i sverige såväl som i grekland? pojke som flicka.
Thea
jag jobbade tillsammans med en tjej som var född i grekland. Hon hette Vasilliki... vacker tjej och vackert namn. har själv bara söner så jag har aldrig fått chans att använda namnet.
ett säkert kort är väl att använda namnen från Grekiska mytologin?
tack, fler?
Vet en kille som heter Dimitrios!
Finns ju en hel del.
För vår del blir det nog Stavros efter farfar som traditionen säger så ingen blir förolämpad. Annars hade jag valt något annat. Men några förslag:
Andreas, Vasilis, Leonidas, Elias, Emanuel (Emanouil som ju kallas Manolis och det är ju fint), Antonis, Marios
Tjejnamn: Sofia, min favorit, Elena, Maria, Eleni, Anna, Artemis, Stella
Har mest letat killnamn eftersom vi väntar en kille :)
När jag nu blir gravid så blir det att döpa barnet efter farfar, liksom tradition och sen gick min sambos pappa bort för 11 år sen. Så om vi nu blir gravida så ska barnet heta antingen Anastasia eller Anastasios beroende på kön.
sofia och maria går bort direkt då dessa namn redan är "upptagna". hmm... tack för era förslag. fler traditioner lr så som kan va av vikt att tänka på?
Jag är gift med en grek och bor i Athen och våra pojkar är ej döpta efter farfar (utan har farfar/morfars namn som mellannamn istället). Stora pojken heter Errikos/Erik och lillen heter Alexandros/Alexander.
Andra namn som jag gillar och som fungerar i både Sverige och Grekland:
Pojke
Adrian/Adrianos
Viktor/Viktoras
Lukas/Loukas
Hector/Hektoras
Filip/ Fillipos
Max/Maximos
Sebastian/Sebastianos
Flicka
Melina
Viktoria
Alexandra
Nefeli
Ira (mitt favoritnamn)
Juni/Iunia (vet ej stavningen)
Rebecca
Marina
Vi har också problem med grek/svenska namn !! Det är ju hur svårt som helst ! Speciellt pojknamn. Jag vet att man ska döpa pojken efter farfar, som i detta fall blir Constantine (Kostas), men jag tycker inte riktigt att det fungerar i Sverige. Så vi har valt det som andranamn , om vi nu får en pojke. Just nu så lutar det väl mest åt Alexander.
Blir det en flicka så har vi redan bestämt att hon ska heta Isabelle och Victoria i andranamn. Isabelle kanske inte passar så bra in i Grekland , men jag har alltid varit kär i det namnet så där skiter jag faktiskt i vilket. haha.
tack för alla förslag.
Vi har också problem med grek/svenska namn !! Det är ju hur svårt som helst ! Speciellt pojknamn. Jag vet att man ska döpa pojken efter farfar, som i detta fall blir Constantine (Kostas), men jag tycker inte riktigt att det fungerar i Sverige. Så vi har valt det som andranamn , om vi nu får en pojke. Just nu så lutar det väl mest åt Alexander.
Blir det en flicka så har vi redan bestämt att hon ska heta Isabelle och Victoria i andranamn. Isabelle kanske inte passar så bra in i Grekland , men jag har alltid varit kär i det namnet så där skiter jag faktiskt i vilket. haha.
Eftersom jag kommer ifrån en helgrekisk familj så är jag faktiskt döpt efter min Farmor (Despina) och min Mormor (Eleni).
Men jag har Eleni som tilltalsnamn.. och Despina som mellannamn, och inte nog med det så lade min mamma till 3 mellannamn på mig som är: Alexandra, Athena, Zoe..
Det är samma för min syster också, men hon har andra mellannamn för att unvika förvirring.. hon heter Anna, Afroditi, Katerina, Despina Olympia..
Och sen så har jag 3 bröder också..
Äldsta heter Alexandros Petros
nummer 2 heter Giannis Loukas
yngsta heter Giorgos Konstantinos
Äldsta brorsan är döpt efter Farfar (Alexandros) och mellanbrorsan är döpt efter Morfar (Giannis)
Älskar namnkreativiteten i min familj...
Min Mamma heter: Katerina (Kaiti) Despina och Pappa: Giorgos Dimitrios..
Lena Leo
Matheo. Min bror heter det. Väldigt bra och personligt namn, barn som har svårt att uttala det kallar honom för "theo". Mamma och pappa har fått väldigt mycket beröm över det namnet. Jag själv tycker det är jättefint och om det inte vore för att min bror heter det så skulle jag gärna ha velat att något av mina barn som jag får när jag blir vuxen skulle ha fått det namnet!