• Anonym

Blivande famijehem........

Ni som kan det här.....

Vid hembesök för utredningen för blivande familljehem,vad är det socialen "kollar" mest då?

Altså,nu tänker jag i första hand på hemmet/huset.

Skall man storstäda? 

Måsste det lukta nybakat? 

Fördel om man har nya möbler,plattv osv..ja,ni fattar vad jag menar? 

Måsste man _äga_  sin bostad,eller kan man hyra den?

Masse frågor,som ni ser....Supertacksam för lite råd!

• Svar på tråden Blivande famijehem........
  • Anonym (Familjehem)
    Anonym skrev 2011-05-30 22:08:52 följande:
    Ni som kan det här.....

Vid hembesök för utredningen för blivande familljehem,vad är det socialen "kollar" mest då?

Altså,nu tänker jag i första hand på hemmet/huset.

Skall man storstäda? 

Måsste det lukta nybakat? 

Fördel om man har nya möbler,plattv osv..ja,ni fattar vad jag menar? 

Måsste man _äga_  sin bostad,eller kan man hyra den?

Masse frågor,som ni ser....Supertacksam för lite råd!
    Hej!

Vi har varit familjehem i 3 år och Soc har djupgående interjuver med er både tillsammans och separat.
    Dom gör en koll hos Kronofogen och kollar polisregister
    Dom kollar av hur ni bor och att det verkligen finns plats för en till.
    Städat bör det väl vara, man vill ju inte skämmas men ni behöver inte röja garderober. Flört

Vi hyr vår bostad.
  • morochmer

De kollar om det finns tid och utrymme för ett eller flera barn. Familjehem är vanliga familjer.

• Anonym

det där med städat vet jag inte riktigt om dom bryr sig om, min lillebror både hos en familj där det så riktigt SKITIGT ut, hundarna bajsade på golvet luktade apa, han hade möss i sitt rum, taket såg ut som om det skulle ge vika, riktigt äckligt hem! ungeär som på dom städprogramen fast värre, min lillebror var sjuk nästan hela tiden han bodde där men det var tydligen inte pga hur deras äckel hem . ingen av soc personalen ville riktigt erkänna detta att det var skitig, förstår inte än idag hur dom kunde vara familjehem, (är själv det). tycker man kan ha det städat omkring sig, när dom kommer på besök men inte pedantiskt ;)

Lycka till!

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-31 07:51:25 följande:
    De kollar om det finns tid och utrymme för ett eller flera barn. Familjehem är vanliga familjer.
    är ni vanlig familjehem?
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-31 08:20:15 följande:
    är ni vanlig familjehem?
    Vi är familjehem och en vanlig familj, om det är vad du menar.
  • Anonym

Dom kollar väl i första hand om bostaden är lämplig för barn, om det finns utrymme för ett barn eller flera barn. Sen struntar dom nog i om det luktar nybakat eller inte.

• Hypnos
    Anonym skrev 2011-05-31 10:52:54 följande:
    Dom kollar väl i första hand om bostaden är lämplig för barn, om det finns utrymme för ett barn eller flera barn. Sen struntar dom nog i om det luktar nybakat eller inte.
    Och inte heller blir man utesluten som framtida familjhem för att det råkar komma en liten dammråtta från nåt hörn vid korsdrag... )
    Självklart är det viktigt om det är skitigt eller rent men det är inte samma sak som att föröka framställa sig själv som ett superhem utan fel, kliniskt ren anläggning och totralt problemfria människor med bagarutbildning i historiken!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-31 08:12:23 följande:
    det där med städat vet jag inte riktigt om dom bryr sig om, min lillebror både hos en familj där det så riktigt SKITIGT ut, hundarna bajsade på golvet luktade apa, han hade möss i sitt rum, taket såg ut som om det skulle ge vika, riktigt äckligt hem! ungeär som på dom städprogramen fast värre, min lillebror var sjuk nästan hela tiden han bodde där men det var tydligen inte pga hur deras äckel hem . ingen av soc personalen ville riktigt erkänna detta att det var skitig, förstår inte än idag hur dom kunde vara familjehem, (är själv det). tycker man kan ha det städat omkring sig, när dom kommer på besök men inte pedantiskt ;)

Lycka till!
    Men,det där låter ju inte riktigt klokt!!!!
  • Anonym
    Hypnos skrev 2011-05-31 11:01:51 följande:
    Och inte heller blir man utesluten som framtida familjhem för att det råkar komma en liten dammråtta från nåt hörn vid korsdrag... )
    Självklart är det viktigt om det är skitigt eller rent men det är inte samma sak som att föröka framställa sig själv som ett superhem utan fel, kliniskt ren anläggning och totralt problemfria människor med bagarutbildning i historiken!
    Får dra ett varv med damsugarn,och tina en påse frusna wienerbröd då.....

Känns lite mera avslappnad nu,tack! 
Svar på tråden Blivande famijehem........