• Jennie Brunflo

Efterlysning: vit chokladpaj/tårta!!!!

Jag har skrivit av ett recept här på en vitchokladpaj/tårta. Man skulle göra den i en springform med bakplåtspappet i botten och ha vitchokladkräm uppepå.

Någon???

Jag har receptet här framför mig....men måste ha skrivit fel. Den är jättejättedegig och konstig.
    (Jag hittar inte receptet här när jag försöker leta reda på det.)

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Efterlysning: vit chokladpaj/tårta!!!!
  • Jennie Brunflo

Nej...tyvärr inte!

Men tack ändå!!

Den där har jag hittat....suck.....jag söker och söker.....

• Mamma Ia

Hej Jennie!
    Jag lade in ett recept på en vit chokladtårta ett par dagar innan midsommar (tror jag det var). Kan det vara det receptet du är ute efter???

• Mamma Ia

Flyttar upp så att du inte missar mitt svar Jennie (om det nu är mitt recept du söker)!

• Jennie Brunflo

Det är inte de recept som Sigrid lagt in. (sååå fint namn!!! )

Det är en sockerkaksform med löstagbar ring där man ska lägga bakplåtspapper i botten. Det är en botten som ska gräddas och vitchokladmet som man ska breda uppepå.

• Mamma Ia

Det låter ju som min kaka....

Här kommer receptet igen då, för säkerhets skull!

VIT CHOKLADTÅRTA

Tårtan:
    200 g vit blockchoklad
    100 g smör
    3 dl strösocker
    3 dl vetemjöl
    3 ägg

Glasyr:
    150 g vit blockchoklad
    3 msk vispgrädde

- Smält den vita chokladen tillsammans med smöret. Rör hela tiden.
    - Ta av från spisen, häll över i en bunke och blanda i övriga ingredienser.
    - Använd bakform med löstagbar botten. Lägg ett smörat och lätt mjölat bakplåtspapper i botten på formen.
    - Baka långt ned i ugnen, i 175 grader, i ca 30 minuter. Stick med en provsticka om du är osäker på att kakan är genomgräddad. Den skall dock vara LITE kletig!
    - Låt svalna helt innan du glaserar tårtan.

- Smält den vita chokladen.
    - Rör i vispgrädden.
    - "Klä" gärna tårtan med en ring av ex. folie, om du vill att glasyren inte ska rinna.

• Jennie Brunflo

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

Den är det!!!!!

Hm....för kakan som vi gjorde blev alltså riktigt degig.....kändes nästan inte gräddad alls.

Vi får göra ett nytt försök. 175 grader....30min (eller kanske lite mer???) och så känna med stickan.

Det ser ut som det är exakt samma recept och vi har gjort exakt som du skriver. Hm....jaja....det är bara att testa igen.....smarrigt blev det allafall.

TACK!!!

• Mamma Ia

Så bra att vi löste det! Kakan ska alltså inte alls bli fluffig och hög som en sockerkaka t ex, utan ganska kompakt och mäktig. Degig ska den ju dock inte bli... Hoppas nästa försök blir bättre!

• Jennie Brunflo

Oh...nej....vi har fattat att den ska vara platt......men den var så himla degig....alltså smakade smet/deg också.

Jaja...vi gör ett nytt försök!!

TACK för hjälpen!

ps. Jag återkommer om vi får problem.

• Griiisen

Åh, vad gott det lät! Har nu skrivit ner receptet och ska testa det så fort jag har tillfälle!

• Jennie Brunflo

Okej!!!

Nu har vi testat!!!

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GOD!!!!!

Den är lite ljummen....men den går ner efter kanten.

• Mamma Ia

Visst ÄR den GOOOOOOODDD!!!??? Övning ger färdighet eller ???

• Nella

fyyy hur kan ni tycka att den är god? Bakade kakan ikväll men fick i mig en tugga bara,den smakar ju bara smör!
    Jaja smaken är som baken
    Jag efterlyser ett recept på cheesecake med keso som ingridiens...ngn som har det???

Svar på tråden Efterlysning: vit chokladpaj/tårta!!!!