• Anonym (???)

Hur jobbigt är det att arbeta som barnskötare egentligen?

Hade en disskution med min partner som arbetar som barnskötare.  Jag är just nu hemma med båda barnen (3 resp under ett år) och efter en jobbig natt i natt med den lille bad jag min partner att ta barnet halv 6 för jag har en heldag med båda barn, målning i ett rum och allmän städning att hinna med. Min partner sa "nej för jag ska jobba heldag idag" (7-16)

Jaha? Så det jag gör är inte likvärdigt eller JOBBIGARE än det min partner gör? För de första är min partner knappast ensam på sitt arbete med barnen, behöver inte lägga lika stor vikt vid uppfostran (är ju inte våra barn) och de har raster, leksaker till tusen osv.

Min partner sa då att "okej, men då kan ju du hjälpa mig sen när Du börjar jobba?!" Självklart ska jag göra det efter förmåga men jag har ett väldigt fysiskt tungt arbete och min partner jobbar sällan en heldag (arbetar bara på 40% /vecka)

Så ni som är barnskötare. Hur jobbigt kan det vara? Ni är inte ensam med barnen och till synes står ni (en solig dag som denna) och tittar på när de leker ute med en kopp kaffe i handen.

• Svar på tråden Hur jobbigt är det att arbeta som barnskötare egentligen?
  • Anonym (???)

knuffar

• feliis

Jag jobbar inte som barnskötare men svarar ändå och säger att jag tycker du är tramsig. Du vill uppenbarligen bara ha vatten på kvarn för att kunna fortsätta gå och sura över att din partner vid ett enskilt tillfälle säger nej. Släpp det istället för att låta det förgifta din dag med barn och övriga sysslor. Prata ut om det med din partner vid ett oladdat tillfälle istället för att gå och trissa upp dig eller tycka synd om dig själv.

Själv hade jag förmodligen inte sagt nej och jag tycker det är rent idiotiskt att betrakta uppdelningen av föräldraledighet kontra arbete som nån sorts statisk överenskommelse att bara den hemmavarande ska ha hand om ungarna, ni är båda deras föräldrar och självklart hjälps man åt.

Oavsett vad man jobbar med är en heldag 7-16 uttröttande. Ingen kommer hem efter ett sånt pass varesig man suttit bakom ett skrivbord eller burit skrot och är alert. Att ansvara för ett gäng ungar oavsett om det är ens egna eller andras är både fysiskt och psykiskt påfrestande. Ibland känner man att man behöver avlastning eller  måste säga nej, i detta fallet sammanföll bådas behov av just det, kommunicera om det istället för att bli stött och gå till anfall. Du tror inte på allvar att barnskötare mest står och dricker kaffe, snackar skit och glor på ungar som leker, du vill bara i ditt trötta och frustrerade tillstånd tro att det är allt din partner gör om dagarna för att ge dig själv rätt. Tänk dig in i hur du själv hade skött ett sådant jobb. Tänk dig att behöva hålla koll på en massa barn lika värdefulla som dina egna en hel dag och ha ansvar för att deras dag ska vara konstruktiv, positiv och trygg. De springer och klättrar och kan göra sig förskräckligt illa, de bråkiga måste hållas i schack och de timida måste få ta plats, de ska ha mat och dryck och gå på toa och få fysisk och psykisk stimulans konstant och överallt ska saker skötas enligt regelverket. Sen kommer man hem efter en heldag av barnskötning och har egna barn hemma som behöver ens tid och uppmärksamhet. Lägg på en trött hemmavarande mamma/pappa på det som är arg som ett bi för något man kläckt ur sig lite ogenomtänkt. Herregud, prata om det som folk istället för att låta det växa till bråk och påhopp. Har du inte valt partner med röven är han/hon (?) säkert villig att backa, be om den där ursäkten du längtar efter och komma överens om att ni som föräldrar ska vara ett team. Din partner är inte din fiende.

• teha

Oerhört bra svar från feliis! Håller helt och hållet med.

• Anonym

Jag är visseligen inte barnskötare men har vikat på dagis, och har aldrig varit så trött efter en jobbdag som då. Visst, det är jobbigt att vara hemma med egna barn också, men att vara i en grupp med 15-20 barn är otroligt tröttande. Tänk bara på ljudnivån!!! Dessutom måste man hela tiden ha koll, man kan inte slappna av och lita på att kollegorna ser allt.

Är man hemma och har haft en dålig natt, är det sällan det finns en massa måsten som inte kan vänta. Då kan man koncentrera sig på barnen, kanske vila när de vilar osv. Måste du måla och städa just idag, kan inte det vänta till imorgon?

• Libbe7

Skillnaden är ju att du kan koppla av precis när som helst under dagen vilket han inte kan som arbetar. Du kan städa när det passar dig och måla en annan dag.

• SofiaEmmy

Hur jobbigt är det att vara hemma med två barn egentligen?

• Anonym (Fd barnskötare)

Jag slutade jobba inom förskolan - jag orkade helt enkelt inte längre! Jag var helt slut. Ljudvolymen. Konflikter. Stress, stress och stress för att dagarna ska gå ihop. Alldeles för stora barngrupper. För få personal. Personal sjuk och ingen vikarie finns tillgänglig. I vissa fall även alldeles för trånga lokaler. Sjuka krav från vissa föräldrar. Och så vidare..

Testa en dags vik på en förskola så ska vi se hur pigg du är efter en heldag. EN DAG.

• Tiiilda

Jag jobbar på en förskola och är ensamstående med min dotter och visst kan jag va helt slut efter en hel dag på jobbet, men jag har ingen som kan avlasta mig när jag kommer hem men de är bara att köra på, orkar jag inte ta hand om disken en dag så gör jag inte de, försök ta målning, tvättning och allt va de är på helgen när ni är tillsammans då ist? Ta vara på varandra och låt inte små bråk om alla måsten förstöra ngt.. Och ja, din sambo har all rätt och vara trött, men de har även du! Och småbarns tiden är inte alltid en dans på rosor. Tur att barnen blir äldre dom med ;)

• Anonym (???)
    Anonym (Fd barnskötare) skrev 2011-05-31 12:02:05 följande:
    Jag slutade jobba inom förskolan - jag orkade helt enkelt inte längre! Jag var helt slut. Ljudvolymen. Konflikter. Stress, stress och stress för att dagarna ska gå ihop. Alldeles för stora barngrupper. För få personal. Personal sjuk och ingen vikarie finns tillgänglig. I vissa fall även alldeles för trånga lokaler. Sjuka krav från vissa föräldrar. Och så vidare..

Testa en dags vik på en förskola så ska vi se hur pigg du är efter en heldag. EN DAG.
    Har arbetat 4månader på SAMMA frsk. långt innan min partner var där och slutade för jag tyckte det var för tråkigt. Jag blev trött av att inget hände ( i mitt tycke )
    SofiaEmmy skrev 2011-05-31 11:56:26 följande:
    Hur jobbigt är det att vara hemma med två barn egentligen?
    Det är väldigt jobbigt, speciellt med ett behovs barn.

Som någon sa "kan de inte vänta med målning och städning?" Nej tyvärr då svärmor och svärfar kommer i över morgon och de ska sova i de (påbörjade) rummet som ska målas.

Vi har dock snackat och rätt ut det hela nu.
  • Anonym (Anonym signatur)

Hej! Jag är utbildad undersköterska i grunden från gymnasiet. Jag har varit inom äldreomsorgen, hemtjänsten och personlig assistent. Nu studerar jag till barnskötare, jag har studerat till barnskötare 1 år och blir klar nu i man. Jag fick börja jobba som timvikarie inom förskolor efter bara 3 veckor praktik då det behövs personal. Nu har jag även fått tag på ett sommarjobb som barnskötare till sommaren och kommer få jobba helg och kvällar. Jag har eventuellt fått tag på ett barnskötare jobb efter sommaren också. Lön för barnskötare och undersköterska ligger ungefär på samma höjd, skiljer knappt något mellan dom. Båda jobben är bra på olika sätt, dock är undersköterska ett ganska tungt jobb och kan vara rätt stressigt. Det behövs förskollärare men också barnskötare. Varje förskola bör ha en förskollärare men det är inte alltid man får tag på förskollärare, då det är en universitet utbildning som tar ungefär 3 år, en barnskötare utbildning, barnskötare utbildning kan man göra på 1 år. Alla jobb kan vara stressiga ibland, sen jag gjorde praktik i barnomsorgen förut när jag sen tog beslutet att bli barnskötare, det ångrar jag inte.

• smulpaj01

Att vara föräldraledig är rena semestern jämfört med att jobba. Så passa på att vila och njut. Måla kan du göra när sambon kommit hem på e.m.

• Anonym (?)
    Anonym (Fd barnskötare) skrev 2011-05-31 12:02:05 följande:

Alltså, varför säger ?alla? att det är så himla bra för barn att gå i förskolan om det är såhär? Hur kan det vara bra om personalen mår så dåligt av sitt jobb att dom måste sluta?

Man säger inte att det är bra för barnen med utbrända föräldrar som har en massa barn och jobb hemma samtidigt, varför är det något bra att gå i en grupp med 20 barn när dagen är full av kaos och stress?!

Kan någon förklara varför man å ena sidan måste instämma i att svensk förskola är världens bästa yadayada och å andra sidan ska tycka synd om den stackars personalen?

Ekvationen går inte ihop? Är det bra eller dåligt?

Katastrof säger personalen som ser situationen från insidan.

Politiker och föräldrar är ju inte där hela dagarna.
  • Anonym (Förskola är ett helvete :D)

Jag har jobbat två dagar på ett dagis. Min fru jobbar där, det är privatägt. Vid ett tillfälle var det kaos med ingen personal. Jag gick in som vikarie och jobbade tillsammans med min fru. Fyfan vad andras barn är jobbiga. 2 dagar och jag blev helt förstörd...som tur var kom det tillbaks riktig personal efter helgen.

Min fru gapskrattade åt mig när jag sov 12h i sträck från fredagen till lördagen så jävligt var det. Aldrig igen.

• Anonym (?)
    Anonym (Förskola är ett helvete :D) skrev 2020-04-26 07:38:45 följande:

Jag har jobbat två dagar på ett dagis. Min fru jobbar där, det är privatägt. Vid ett tillfälle var det kaos med ingen personal. Jag gick in som vikarie och jobbade tillsammans med min fru. Fyfan vad andras barn är jobbiga. 2 dagar och jag blev helt förstörd...som tur var kom det tillbaks riktig personal efter helgen.

Min fru gapskrattade åt mig när jag sov 12h i sträck från fredagen till lördagen så jävligt var det. Aldrig igen.

Får jag gissa att du inte är utbildad förskollärare? Jag har själv arbetat som vikarie på förskola, också en privatägd...

Det var kaos, det var fruktansvärt. Men inte pga barnen utan hur personalen arbetade och organiserade det. Jag mådde skitdåligt över personalens attityd och bemötande mot barnen.
    Anonym (?) skrev 2020-04-26 07:47:16 följande:
    Får jag gissa att du inte är utbildad förskollärare? Jag har själv arbetat som vikarie på förskola, också en privatägd...

Det var kaos, det var fruktansvärt. Men inte pga barnen utan hur personalen arbetade och organiserade det. Jag mådde skitdåligt över personalens attityd och bemötande mot barnen.
    Nej det är jag inte. Under den tiden var jag borta i jobb ett par dagar sedan hemma i en vecka. Min fru är utbildad till det, och är delägare och de hade ingen personal pga. magsjuka. Så det var en akut nödlösning som jag nästan blev tvingad till.
  • Anonym (?)
    Anonym (Förskola är ett helvete :D) skrev 2020-04-26 08:02:04 följande:

Nej det är jag inte. Under den tiden var jag borta i jobb ett par dagar sedan hemma i en vecka. Min fru är utbildad till det, och är delägare och de hade ingen personal pga. magsjuka. Så det var en akut nödlösning som jag nästan blev tvingad till.

Men anser du att förskolan i Sverige är världens bästa? Att det är bättre för barn att vara där än med en aupair eller hemma med förälder?
    Anonym (?) skrev 2020-04-26 08:09:22 följande:
    Men anser du att förskolan i Sverige är världens bästa? Att det är bättre för barn att vara där än med en aupair eller hemma med förälder?
    Jag kan inte uttala mig om det. Jag har själv ett barn, och helt ärligt det var inte helt lätt alltid när hon var liten på två föräldrar. Så fjorton barn på en gång för två vuxna är alldeles för mycket för mig. Jag skulle aldrig palla att jobba på dagis. De går åt olika håll, någon är ledsen för X, någon annan gör inte som jag säger och en tredje är ledsen för Y, någon har gjort i blöjan, någon vill bli buren...allt samtidigt.

Det är allt jag vet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Förskola är ett helvete :D) skrev 2020-04-26 09:49:57 följande:

Jag kan inte uttala mig om det. Jag har själv ett barn, och helt ärligt det var inte helt lätt alltid när hon var liten på två föräldrar. Så fjorton barn på en gång för två vuxna är alldeles för mycket för mig. Jag skulle aldrig palla att jobba på dagis. De går åt olika håll, någon är ledsen för X, någon annan gör inte som jag säger och en tredje är ledsen för Y, någon har gjort i blöjan, någon vill bli buren...allt samtidigt.

Det är allt jag vet.

Fast det jobbar väl fler än två på dagis?
    Anonym (.) skrev 2020-04-26 09:55:05 följande:
    Fast det jobbar väl fler än två på dagis?
    3 är de vanligtvis där. Fast vi var två, jag och min fru i de två dagarna. På 14 ungar.  helt horribelt.
Svar på tråden Hur jobbigt är det att arbeta som barnskötare egentligen?