• Anonym (???)

Hur jobbigt är det att arbeta som barnskötare egentligen?

Hade en disskution med min partner som arbetar som barnskötare.  Jag är just nu hemma med båda barnen (3 resp under ett år) och efter en jobbig natt i natt med den lille bad jag min partner att ta barnet halv 6 för jag har en heldag med båda barn, målning i ett rum och allmän städning att hinna med. Min partner sa "nej för jag ska jobba heldag idag" (7-16)

Jaha? Så det jag gör är inte likvärdigt eller JOBBIGARE än det min partner gör? För de första är min partner knappast ensam på sitt arbete med barnen, behöver inte lägga lika stor vikt vid uppfostran (är ju inte våra barn) och de har raster, leksaker till tusen osv.

Min partner sa då att "okej, men då kan ju du hjälpa mig sen när Du börjar jobba?!" Självklart ska jag göra det efter förmåga men jag har ett väldigt fysiskt tungt arbete och min partner jobbar sällan en heldag (arbetar bara på 40% /vecka)

Så ni som är barnskötare. Hur jobbigt kan det vara? Ni är inte ensam med barnen och till synes står ni (en solig dag som denna) och tittar på när de leker ute med en kopp kaffe i handen.

• Svar på tråden Hur jobbigt är det att arbeta som barnskötare egentligen?
  • Anonym (???)

knuffar

• feliis

Jag jobbar inte som barnskötare men svarar ändå och säger att jag tycker du är tramsig. Du vill uppenbarligen bara ha vatten på kvarn för att kunna fortsätta gå och sura över att din partner vid ett enskilt tillfälle säger nej. Släpp det istället för att låta det förgifta din dag med barn och övriga sysslor. Prata ut om det med din partner vid ett oladdat tillfälle istället för att gå och trissa upp dig eller tycka synd om dig själv.

Själv hade jag förmodligen inte sagt nej och jag tycker det är rent idiotiskt att betrakta uppdelningen av föräldraledighet kontra arbete som nån sorts statisk överenskommelse att bara den hemmavarande ska ha hand om ungarna, ni är båda deras föräldrar och självklart hjälps man åt.