• Harper­Seven
    Äldre 31 May 09:39
    12735 visningar
    35 svar
    35
    12735

    Vad har era barn för fritidsaktiviteter?

    Jag tycker att det skulle vara roligt att veta vad era barn har för fritidsaktiviteter. Är valmöjligheterna större i andra länder än i Sverige. Skriv gärna ålder, land och fritidsaktivitet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 10:01
    Ni får gärna skriva om vilka fritidsaktiviteter som era barn skulle vilja börja med eller som ni vill att era barn ska börja med. Ni får även skriva om aktiviteter som era barn kommer att börja med i framtiden.

  • Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?
  • Äldre 31 Aug 10:59
    #21

    hej!
    jag var radd for att min dotter inte skulle klara eftersom de slutade vila i skolan i ar. Hon var valdigt trott forsta veckan men nu ar hon pigg! Hon vaknar sjalv precis nar det ar dags att ga upp.

    Om jag kanner att det inte gar ska jag ta bort after-school Yoga, eftersom jag inte visste att hon skulle ha det schemalagt ocksa (det hade de inte forra aret) sa det ar ju lite onodigt + simning, eftersom de har byggt om poolen i skolan som ar nu jattestor, sa det kanske behovs inte extra lektioner (dessutom kan hon nu "simma", iallafall rora sig utan flytthjalpmedel).

    Manga barn i Sverige ar pa dagis till kl 18.00 och har trakigt - vill de gora aktiviteter maste de gora det pa lordagar, medans vara helger ar totalt lediga (forutom piano 45 minuter kl 09.00 pa lordag, sen ar det totalt ledigt).

    Jag tror ocksa att barnen har orkar mer darfor att miljon i skolan ar just sa LUGN. Vet att manga i Sverige klagar pa den hoga ljudnivan pa dagis. Aterigen har detta med uppfostran att gora.....

     

  • 071001
    Äldre 31 Aug 11:03
    #22

    Ja, jag är glad att Siri inte går långa dagar på fsk, jag jobbar bara 50%. Så tid till aktiviteter finns, desssvärre är hon inte speciellt intresserad av det.

  • Äldre 31 Aug 11:31
    #23

    hej!
    jag har faktiskt inte fragat min dotter vilka aktiviteter hon ville gora, utan bara anmalt henne. Man kan inte forvanta sig att en 4-aring ska saga: jag vill gora "yoga" osv.

    Forra aret anmalde jag henne mest sa att engelska spraket skulle komma sa fort som mojligt (hennes nanny pratar engelska sa dar)  - vilket det gjorde. Hon pratade helt flytande efter 4 manader.

    Nu har hon velat fortsatta med aktiviteterna, dar hon ar dessutom med sina skolkompisar....

    Och det ar forstas mycket billigare har an det skulle vara i Sverige, en annan anledning till att passa pa... 

  • Äldre 31 Aug 11:31
    #24

    Sa ja min dotter har tid att leka och umgas, men kanske inte tid att sitta framfor TV eller dator...

  • 071001
    Äldre 31 Aug 11:35
    #25

    Det funkar inte på Siri. Hon skulle lätt vägra att delta i något som hon inte vill. Tex gymnastiken hon gick på var det jag som tjatade om, hon gick dit, vägrade vara med om jag inte var kvar i salen (vilket var emot reglerna). När terminen var slut var hon mycket bestämd med att hon inte ville fortsätta. Jag betalar inte 2000 kr för en aktivitet som hon inte deltar i.

  • Äldre 31 Aug 12:12
    #26

    oj da... har i Bangkok ar det Free Trial pa nastan alla aktiviteter.

    Dessutom finns det manga aktiviteter som man kan betala per gang och ga nar man vill....
    De ar ocksa lika flexibla pa hennes skola med afterschool.

    Forra terminen hade hon ESL (extra engelska) och de sa till mig att det var for latt for henne, och att hon skulle sakert ha roligare med gympa, vilket var absolut sant...

    A andra sidan for ett ar sen fick jag veta att de tykcte hon var ung for piano, sa hon fick vanta en termin (hon var faktiskt lite ledsen da men de hade absolut ratt). 

  • 071001
    Äldre 31 Aug 12:26
    #27

    Låter bra med prov-lektioner. Mer sånt skulle jag uppskatta!

  • Äldre 1 Sep 05:33
    #28

    japp. bangkok ar ett paradis for barnfamiljer just pga aktivitetserbjudande.
    bara svart att inte lata bli gora for mycket... 

  • Äldre 17 Dec 10:19
    #29

    Betala/gång tycker jag låter fantastiskt! Då binder man inte upp sig på samma vis.


    Samtidigt blir det kanske svårt att lyckas hålla ngn gruppdynamik då?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Dec 10:56
    #30

    Jag är lite förvånad över att så få barn verkar gå på simskola?
    Hur lär de sig simma ordentligt, den lilla kursen de får gå i skolan brukar väl inte räcka så långt?
    Mina barn gick 12 terminer i simskola, då började de dock kanske lite för tidigt, när de var fyra år, i någon form av simlekis för vattenvanans skull.
    De sista två terminerna simmade de två lektioner i veckan 60 minuter per lektion, så det var bra, de fick riktigt bra simvana.
    Sen slutade de för nästa steg var mer simträning för att tävla och det var de inte intresserade av.
    Jag förstår att inte alla vill gå 12 terminer i simskola men några terminer är väl viktigt? Eller får era barn så bra simundervisning i skolan att det inte behövs?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Dec 10:56
    #31
    071001 skrev 2011-08-31 12:26:23 följande:

    Låter bra med prov-lektioner. Mer sånt skulle jag uppskatta!


    I Sverige brukar man väl alltid få prova två gånger på nya aktiviteter innan man bestämmer sig och betalar?
  • Äldre 17 Dec 11:54
    #32
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-17 10:56:05 följande:

    Jag är lite förvånad över att så få barn verkar gå på simskola?
    Hur lär de sig simma ordentligt, den lilla kursen de får gå i skolan brukar väl inte räcka så långt?
    Mina barn gick 12 terminer i simskola, då började de dock kanske lite för tidigt, när de var fyra år, i någon form av simlekis för vattenvanans skull.
    De sista två terminerna simmade de två lektioner i veckan 60 minuter per lektion, så det var bra, de fick riktigt bra simvana.
    Sen slutade de för nästa steg var mer simträning för att tävla och det var de inte intresserade av.
    Jag förstår att inte alla vill gå 12 terminer i simskola men några terminer är väl viktigt? Eller får era barn så bra simundervisning i skolan att det inte behövs?


    Här har de simskola i skolan, varje termin, med cirka 7 ggr/termin fr.o.m. f-klass tills dess att alla kan simma.
    Många väljer dock att ha sina barn på den intensivsimskola, som pågår varje år under sommarlovets tre första veckor.

    Här har de, så vitt jag vet, inte simskolan som en veckovis aktivitet för barn som inte kan simma - de har bara simsällskap för barn som kan simma och som vill utvecklas.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Dec 12:15
    #33

    Mina barn har gjort många olika saker, vi bor i Sverige. Simning,spela instrument, orkester, kör,dans, karate, kanotpaddling, teater, fotboll,bandy, konståkning, bild och form, judo.

    Just nu är det gym och hundträning som gäller för mina tonåringar.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Dec 12:16
    #34

    Glömde tennis och badminton.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Dec 20:10
    #35
    Fritidsmamman skrev 2018-12-17 11:54:50 följande:

    Här har de simskola i skolan, varje termin, med cirka 7 ggr/termin fr.o.m. f-klass tills dess att alla kan simma.

    Många väljer dock att ha sina barn på den intensivsimskola, som pågår varje år under sommarlovets tre första veckor.

    Här har de, så vitt jag vet, inte simskolan som en veckovis aktivitet för barn som inte kan simma - de har bara simsällskap för barn som kan simma och som vill utvecklas.


    Lyxigt med så mycket simundervisning i skolan, i vår stad är det endast en termins undervisning i årskurs två.
Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?