Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fru Wiklund

Behöver man inhandla en bröstpump?

Hejsan..

Är det smart att inhandla en bröstpump innan barnet har kommit? Jag väntar mitt första barn så har inte haft erfarenhet av amning förut. Har sett att någon har skrivit attt det inte är bra att tömma bröstet med en bröstpump, då bröstet är fullt med mjölk . Att barnet istället ska försöka ta till sig mjölken. Använder man bröstpump så ökar bara mjölkproduktionen. Medan en annan skriver att det är en nödvändighet att köpa hem en bröstpump i nödfall?
    Har ni några råd om bröstpumpar? Skulle behöva några råd =). Tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver man inhandla en bröstpump?
  • 08 i Skåne

Jag har en liten bröstpump (medela) som jag använde i förbindelse med att sonen föddes. Han föddes för tidigt och jag pumpade ut en hel del för att ge honom i sonden även efter vi hade kommit hem.

Men till dottern som föddes fullgången, har det räckt alldeles utmärkt med att handmjölka ur, de gånger det har varit för fullt eller när jag hade lite problem med mjölkstockning.

Personligen så tyckte jag att det gjorde mindre ont att handmjölka ur (än att använda bröstpumpen) när jag hade mjölkstockning, så jag tror absolut inte att man behöver en bröstpump.

• sarsparis

Mitt råd är att köpa en när du behöver den. det är oftast inte så akut att ha en bröstpump så man inte kan vänta till dagen efter när affären öppnar om det skulle va så.
    Själv fick jag ärva två pumpar, en var helt värdelös, den billigaste på apoteket, den andra var en avent som var bra. men den användes typ 3 ggr kanske.

• Emmacornelia

Jag hade ingen. Handmjölkade när det behövdes. Kommer inte köpa nån den här gången heller...

• LillTussen

Sedan kan det ju vara skönt att kunna pumpa ur lite om man ska bort så barnet har mat när man är borta. Jag har aldrig behövt använda pump för att lätta på trycket, däremot har jag pumpat ut så jag alltid haft mjölk i frysen om jag ska bort en kväll.

• Piggelin

Jag fick rådet av min syster "bebiskläder i all ära men det du måste ha är: Mjölkersättning, bröstpump och en nappflaska". Så nu har jag det hemma ifall det skulle bli problem. Som för henne...

• Fru Wiklund

Tack för era goda råd =). Jag väntar nog med att köpa en bröstpump tills den verkligen behövs. Annars blir det säkert att den bara ligger och skräpar. Ha det fint.

• hannis

Nej det måste man inte ha. Skulle behovet uppstå så kan man åka och köpa en precis som med det mesta annat. Glad

• Anna J01

Jag hade tack och lov en bröstpump redan innan.
     Fick så mycket mjölk att det känndes som att brösten skulle sprängas. Känndes som att nån hade fyllt dom med småsten över nattenObestämd 
     Inte bra att pumpa i onödan eftersom att produktionen hålls i gång efter behov, men när man kallsvettas för att brösten gör så ont och man varken kan sova eller vara uppe och röra sig, så vill man inte vänta tills dagen efter.

Men inte alla får det ju så... och så har man kanske en hungrig bebis som kan lätta på trycket lite:) 

• Idica

Hej Jag tycker att det är super bra med bröstpump. Köpte en philips avent manuell... den hjälpte mig att få igång mjölk produktionen. Jag köpte en ny på www.taldin.se kostade endast 350kr.

• viochjag

Ja ja o åter ja! Jag tycker det är jätte viktigt med en pump.!

Svar på tråden Behöver man inhandla en bröstpump?