Anna J01 skrev 2011-06-01 21:47:18 följande:
Jag hade tack och lov en bröstpump redan innan.
Fick så mycket mjölk att det känndes som att brösten skulle sprängas. Känndes som att nån hade fyllt dom med småsten över natten
Inte bra att pumpa i onödan eftersom att produktionen hålls i gång efter behov, men när man kallsvettas för att brösten gör så ont och man varken kan sova eller vara uppe och röra sig, så vill man inte vänta tills dagen efter.
Men inte alla får det ju så... och så har man kanske en hungrig bebis som kan lätta på trycket lite:)
Instämmer! När bebisen börjar sova över nattmålet vill man inte gärna väcka den lille, men själv kan man inte sova pga sprängfyllda bröst. Då kan man nästan ge vad som helst för att ha en pump exakt där och då. Likaså mjölkstockning brukar sällan komma föranmäld. Det enda som hjälpte mej då var att ställa mig i en varm dusch och försöka mjölka ur så gott det gick. Så ja, jag anser att man bör ha en pump hemma utifall att. Handmjölka fick jag aldrig till ordentligt, men Avent-pumpen funkade kanon. Apotekets billiga funkade också, men då hade jag lätt för utdrivning och ville bara lätta på trycket. Om den funkar så har den den stora fördelen att den är extremt lättdiskad.