• Fru Wiklund

Behöver man inhandla en bröstpump?

Hejsan..

Är det smart att inhandla en bröstpump innan barnet har kommit? Jag väntar mitt första barn så har inte haft erfarenhet av amning förut. Har sett att någon har skrivit attt det inte är bra att tömma bröstet med en bröstpump, då bröstet är fullt med mjölk . Att barnet istället ska försöka ta till sig mjölken. Använder man bröstpump så ökar bara mjölkproduktionen. Medan en annan skriver att det är en nödvändighet att köpa hem en bröstpump i nödfall?
    Har ni några råd om bröstpumpar? Skulle behöva några råd =). Tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver man inhandla en bröstpump?
  • Jempa L
    Anna J01 skrev 2011-06-01 21:47:18 följande:
    Jag hade tack och lov en bröstpump redan innan.
     Fick så mycket mjölk att det känndes som att brösten skulle sprängas. Känndes som att nån hade fyllt dom med småsten över nattenObestämd 
     Inte bra att pumpa i onödan eftersom att produktionen hålls i gång efter behov, men när man kallsvettas för att brösten gör så ont och man varken kan sova eller vara uppe och röra sig, så vill man inte vänta tills dagen efter.

Men inte alla får det ju så... och så har man kanske en hungrig bebis som kan lätta på trycket lite:) 
    Instämmer! När bebisen börjar sova över nattmålet vill man inte gärna väcka den lille, men själv kan man inte sova pga sprängfyllda bröst. Då kan man nästan ge vad som helst för att ha en pump exakt där och då. Likaså mjölkstockning brukar sällan komma föranmäld. Det enda som hjälpte mej då var att ställa mig i en varm dusch och försöka mjölka ur så gott det gick. Så ja, jag anser att man bör ha en pump hemma utifall att. Handmjölka fick jag aldrig till ordentligt, men Avent-pumpen funkade kanon. Apotekets billiga funkade också, men då hade jag lätt för utdrivning och ville bara lätta på trycket. Om den funkar så har den den stora fördelen att den är extremt lättdiskad.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Gladskit

Jag tycker inte att det är något man behöver köpa direkt.
    Jag gjorde det, köpte en Avent som jag fick rekommenderad och tänkte att det här blir nog bra.
    Men när jag väl behövde en pump sen så fungerade den inte alls för mig, jag behövde en med mer "drag i" så vi hyrde en på sjukhuset istället.

• pluppfamiljen

För mig var pumpen oumbärlig kunde inta vara utanden jag fick mjölkstockning så fort jag kom hem (lutade mig över frys disken på affären) och var tvungen att tömma brösten några gånger innan de gick över. 

Blivande 6 barns mamma
  • Kallemero79

Vänta. Vi hyrde bröstpump från BB några dagar, när vi insåg att vi verkligen skulle behöva en så köpte vi en Medela Swing. Helpumpade i 3 månader.

• WSalma

Jag köpte en Phlips Avent handpump. Tänkte att det skulle räcka eftersom jag ville amma och bara pumpa för att bebisen skulle ha något att äta när jag är på jobbet ca två gånger i månaden eller så.

Bebisen tänkte annorlunda... Han tar inte bröstet alls, så jag pumpar 100 %. För närvaradehar jag tre pumpar hemma: min Philips, en Medela Swing (utlånad av en bekant) och en elektrisk Mamivac (lånad på recept från apoteket). Jag pumpar ungefär lika snabbt med alla tre, dock får man ju vissa förslitningsskador om man handpumpar 100%... Mamivacen är inte så bra, tycker jag, den är väldigt meckig att montera. Receptet går ut 7/7 men jag tänkte lämna tillbaka den, be o ett nytt recept och sedan hämta en Medela istället för att kunna dubbelpumpa elektriskt.

Däremot ångrar jag inte min Philips, den är praktiskt att ha med sig, man behöver ingen el, man kan pumpa direkt i flaskorna eller via-burkarna osv osv.

• lilluss

Jag inbillar mig att jag kommer behöva en pump iallafall.

Har tänkt mig att bebisens pappa kommer ta hand en hel del om den och mata och så.

Jag har hästar som tar lite tid och som jag inte har tänkt sluta med bara för att vi får tillökning i familjen.

Så om det funkar så kommer jag pumpa ur mjölk så pappa eller barnvakt kan ge mat och jag slipper stressa i stallet.

Har införskaffat en Philips Avent, manuell, som jag hört mycket gott om.

BF 15/7 2011
  • Piggelin

kan meddela i efterhand att pumpen var det bästa inköp jag gjort!! Fick pumpa för att få igång mjölkproduktionen.
    Nu använder jag pumpen då och då när jag behöver vila mina stackars bröstvårtor! Och då får även min sambo chansen att mata henne...
    Köpte en Philips Avent och den tycker jag är super!

• Semla02

Jag använde också en Philips Avent. Köpte den på apoteket. Kanonbra, verkligen! Perfekt när man ville pumpa ur brösten mellan amningarna (hade jättemycket mjölk). tyckte det var supersmidigt. Att handpumpa funkade visserligen, men inte alls lika effektivt, och tog mycket längre tid :)

♥ Bebis är här! ♥
  • Semla02

Håller med Mee86, helt klart en av de bästa inköpen!

♥ Bebis är här! ♥
  • jason

Jag hade tittat ut vad jag ville ha innan jag fick barnet, så när jag kände att jag verkligen behövde den så var det lätt att skicka dit mannen och köpa den.
    Jag tyckte att det var onödigt att köpa den innan jag visste om jag skulle behöva den, men nu visade det sig att den var jätteskön när man hade såriga bröstvårtor och praktisk om man skulle lämna bort för barnvakt några timmar. Jag har en Avent och tyckte den funkade super.

• princess77

Jaa,säger jag! När bröstet är sprängfullt och barnet inte är hungrigt är pumpen underbar att ha!!dessutom är det bra att kunna pumpa lite och frysa in så pappan kan mata om du skulle vilja vara hemifrån någon gång mer än ett par timmar!

Köpte Avent på Gekås för 149 kr!! 

Svar på tråden Behöver man inhandla en bröstpump?