Jojile skrev 2011-07-05 18:04:35 följande:
Underbar tråd! :)
Ska försöka förklara och kanske försvara mig och mina kollegor.
För det första blandas äpplen och päron här. Företagspaket och DPD-paket körs inte ut av brevbärare. En brevbärare arbetar på ett företag som heter Posten Meddelande. Paketen körs ut av chaufför (such as myself) som arbetar på det företag som heter Posten Logistik.
Brevbärare kör ut (i vissa fall, vet ej exakt eftersom jag inte är brevbärare) postpaket. D.v.s. brev i paketform, och dessa körs endast ut om det är ett paket som är stort nog att gå ner i brevlådan. Annars får man en avi och får hämta ut.
Sen kan jag säga att INGEN chaufför åker upp till en kund, stannar och stirrar och sedan slänger ner en avi-lapp i brevlådan. Det händer inte. Har ni sett en skåpbil åka upp och glida förbi kan ni anta att personen letar efter något annat. Vi har nämligen inte tid att göra sådana utflykter. Har ni fått en avilapp i brevlådan (nu förutsätter jag att vi pratar företagspaket eller DPD, och inte brev) som är daterat SAMMA dag, kan ni förutsätta att chauffören har varit där, ringt på och sedan dragit. Däremot om det kommer en avi-lapp med brevbäraren dagen efter, och ni vet att ni har varit hemma, DÅ kan ni börja fundera och ringa till kundtjänst.
Till våra regler... Någon skrev att vi får tuta. Vet ej vart denna person bor eller om hen jobbar på logistik, men jag kan ju säga att det INTE är ett alternativ för oss. Vi får inte tuta och se det som att kunden inte är hemma. Ingen gör sånt heller, absolut inte där jag jobbar! Det tar längre tid för oss att åka upp, tuta, hoppa ut ur bilen och leta upp paketet, skriva en avilapp, avisera och lägga på lådan, än att hoppa ut, leta reda på paketet och ringa på.
Tyvärr så fuskas det mycket även på Posten. Precis som alla andra företag. Vi anställda, dom ni skriker om, gör ett jä*la hästjobb. Där jag arbetar, på en av Sthlm värre Postenanläggningar, har vi upp till ca 80 kunder vi ska åka till.
Låt oss säga att det tar i genomsnitt 4 minuter på varje kun. Det är ungefär 5 ½ timme. En timme för lunch. Det är 6 ½ timme.
Det tar ungefär 2 timmar att lasta bilen på morgonen om man har 80 stopp. Det är 8 ½ timmar.
Det betyder att vi har 30 minuter på oss till körtid. Gud förbjude då att något oförutsett händer som tar tid.
Vi har ingen stöttning från ledning, utan det blir mer och mer att göra, mindre och mindre tid att göra det på. Då prioriterar vi. Bra service? Njae, inte riktigt.Men det enda sättet vi ska klara dagen på. Det finns ingen ursäkt att komma in med paket i slutet av dagen igen, allt ska ut!
Dom som prioriteras bort då är i första hand privatpersoner som ska få DPD-paket och företagare som har företag hemma.
Det här med att vi stjäl era paket.. Ja, det händer att det förekommer stölder. Men inte alls så många som ni tror. Däremot så går paket sönder. Det är dåligt packat, dålig utrustning, dålig hantering och det ligger löst i skåpet. Det ni ska kolla är att det finns en felkod på paketet. Då är det rätt hanterat av chauffören.
Sen för att gnälla av mig lite till kan jag ju tillägga att vår ingångslön är på ungefär 18500 kronor. Inga jättesummor. Man får vad man betalar för, och det gäller även Postens Ledning.
Jag har också bott på ställen där Posten skött sig TOTALT EXEMPLARISKT. Alltså hur professionellt och eperfekt som det bara kan bli. Så jag drar inte alla över en kam, och det verkar skilja enormt mellan olika postdistrikt. Det klagas en hel del i onödan på brevbärarna, som faktiskt inte kan hjälpa om saker t ex gått sönder i hanteringen och liknande. Finns även exempel jag hört där jag är övertygad att det är något man bara hittat på som en ursäkt för att man själv inte skickat ännu - ganska vanlig kommentar när jag köpt från Tradera, "Postens slarv" som de kallar det. Det stödjer jag inte alls.
Däremot så är det ju väldigt jobbigt om man som företag ska behöva betala för utkörning, när man inte får sina paket levererade utan endast "Mottagaren ej anträffbar". Som du skriver så har jag också jättesvårt att tro att nån bara skulle köra ut för att sen bara vända, då skulle man ju inte köra ut överhuvudtaget. MEN jag har sett det, med egna ögon! Kollade statusen direkt på postenh.se och mycket riktigt var jag "ej anträffbar" just den tiden som bilen var här. Därför antar jag att den chauffören helt enkelt inet orkade gå ut och kolla om det var portkod (vilket det ej är) eller så ... nej jag fattar helt enkelt inte. Och när det händer gång på gång, ja då blir man ju tokig när man inte får reda på varför.
Det jag upplever som problemet är att när man får ett problem så hjälper det inte att ringa kundtjänst eller försöka prata med någon ansvarig eller få kontakt med den som kör ut. Vad man än gör, så verkar ibland inte informationen komma fram till rätt person. Jag kan acceptera fel, men har svårt för att acceptera att de är olösbara, och att man då ska behöva betala för det man ej fått. Det här tror jag inte gäller Posten specifikt utan har upplevt samma med andra transportföretag.
Jag är helt säker på att ni sliter som hästar, min syster är själv brevbärare sen många år tillbaka och har berättat om hur ändrat det blivit, hur stressigt det är osv. Självklart kan inte brevbärare eller chaufförer lastas för att det leder till dålig service, men då måste man också ta ansvar för de fel man gör.
Tycker Posten borde anställa fler :)