varning för posten !!!!!!!!! de lurar kunder.
Underbar tråd! :)
Ska försöka förklara och kanske försvara mig och mina kollegor.
För det första blandas äpplen och päron här. Företagspaket och DPD-paket körs inte ut av brevbärare. En brevbärare arbetar på ett företag som heter Posten Meddelande. Paketen körs ut av chaufför (such as myself) som arbetar på det företag som heter Posten Logistik.
Brevbärare kör ut (i vissa fall, vet ej exakt eftersom jag inte är brevbärare) postpaket. D.v.s. brev i paketform, och dessa körs endast ut om det är ett paket som är stort nog att gå ner i brevlådan. Annars får man en avi och får hämta ut.
Sen kan jag säga att INGEN chaufför åker upp till en kund, stannar och stirrar och sedan slänger ner en avi-lapp i brevlådan. Det händer inte. Har ni sett en skåpbil åka upp och glida förbi kan ni anta att personen letar efter något annat. Vi har nämligen inte tid att göra sådana utflykter. Har ni fått en avilapp i brevlådan (nu förutsätter jag att vi pratar företagspaket eller DPD, och inte brev) som är daterat SAMMA dag, kan ni förutsätta att chauffören har varit där, ringt på och sedan dragit. Däremot om det kommer en avi-lapp med brevbäraren dagen efter, och ni vet att ni har varit hemma, DÅ kan ni börja fundera och ringa till kundtjänst.
Till våra regler... Någon skrev att vi får tuta. Vet ej vart denna person bor eller om hen jobbar på logistik, men jag kan ju säga att det INTE är ett alternativ för oss. Vi får inte tuta och se det som att kunden inte är hemma. Ingen gör sånt heller, absolut inte där jag jobbar! Det tar längre tid för oss att åka upp, tuta, hoppa ut ur bilen och leta upp paketet, skriva en avilapp, avisera och lägga på lådan, än att hoppa ut, leta reda på paketet och ringa på.
Tyvärr så fuskas det mycket även på Posten. Precis som alla andra företag. Vi anställda, dom ni skriker om, gör ett jä*la hästjobb. Där jag arbetar, på en av Sthlm värre Postenanläggningar, har vi upp till ca 80 kunder vi ska åka till.
Låt oss säga att det tar i genomsnitt 4 minuter på varje kun. Det är ungefär 5 ½ timme. En timme för lunch. Det är 6 ½ timme.
Det tar ungefär 2 timmar att lasta bilen på morgonen om man har 80 stopp. Det är 8 ½ timmar.
Det betyder att vi har 30 minuter på oss till körtid. Gud förbjude då att något oförutsett händer som tar tid.
Vi har ingen stöttning från ledning, utan det blir mer och mer att göra, mindre och mindre tid att göra det på. Då prioriterar vi. Bra service? Njae, inte riktigt.Men det enda sättet vi ska klara dagen på. Det finns ingen ursäkt att komma in med paket i slutet av dagen igen, allt ska ut!
Dom som prioriteras bort då är i första hand privatpersoner som ska få DPD-paket och företagare som har företag hemma.
Det här med att vi stjäl era paket.. Ja, det händer att det förekommer stölder. Men inte alls så många som ni tror. Däremot så går paket sönder. Det är dåligt packat, dålig utrustning, dålig hantering och det ligger löst i skåpet. Det ni ska kolla är att det finns en felkod på paketet. Då är det rätt hanterat av chauffören.
Sen för att gnälla av mig lite till kan jag ju tillägga att vår ingångslön är på ungefär 18500 kronor. Inga jättesummor. Man får vad man betalar för, och det gäller även Postens Ledning.