Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja tack eller nej tack till reklam i brevlådan?

GasGudrun skrev 2011-05-31 16:16:37 följande:
    Du får ju räkna med andra saker också. Drift och underhåll av din internetuppkoppling samt vad ditt elbolag gör för inverkan på naturen. Det krävs en stor personalstyrka både hos elbolaget och bredbandsleverantören, de tar sig till och från arbetet på annat sätt. Kundsupport både hos elbolaget och bredbandleverantören, montörer, den miljön som blir förstörd och går åt av att sätta upp och utveckla ett elnät samt dito för bredbandsleverantören.
    Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Inte enbart vad din dator gör av med. 
    Drift, underhåll och utbyggnad tillkommer ju vid pappersreklam också.

Med så exakta siffror som du presenterade ovan måste det ju finnas någon slags uträkning bakom. Varför inte bara posta uträkningarna i tråden?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    GasGudrun skrev 2011-05-31 16:25:35 följande:
    Du får kontakta SDR som presenterade siffrorna eller läsa på deras hemsida. Jag arbetar inte för dem utan utgår från den information de skickar ut till företag som samarbetar med dem. 
    Ok, jag gjorde det och noterar att du utelämnat mycket värdefull information från dessa siffror, medvetet eller omedvetet.
    SDR skrev följande:
    Ett A4 direktreklamutskick ger drygt 1,5 gram koldioxid. Samma meddelande som utskrivet e-mail ger 13,5 gånger mer.
    Jämför med det du skrev:
    GasGudrun skrev 2011-05-31 13:30:31 följande:
    Ett reklamblad ger 1,5 g koldioxid medan ett reklammeddelande i mailen ger 13,5 ggr mer koldioxid.
    Det förändrar hela frågan eftersom hemmaskrivare med stor sannolikhet inte är ens i närheten av lika effektiva som industritryck (vare sig energimässigt eller färgmässigt), det används ett annat papper och så vidare.

Ett reklammeddelande i mailen är alltså med förmodligen inte värre än ett reklamutskick, däremot är ett utskrivet reklammeddelande vara det (rabattkuponger exempelvis).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    GasGudrun skrev 2011-05-31 16:39:58 följande:
    I bladet vi har fått till kontoret står exakt den informationen jag skrev här. Jag har inte ändrat på ett endaste ord.

Det kan handla om feltryck eller en uppdatering av informationen. Informationsbladet är tryckt 2010.
    Ok, då rör det sig förmodligen om ett tryckfel.
    Jag ber om ursäkt för min anklagande ton ovan, det var inte alls meningen att det skulle låta så men nu när jag läser det så inser jag att det faktiskt gör det.

Men för att gå tillbaka till frågan så låter det för mig ganska rimligt att det är värre att skriva ut ett reklammail än att ta emot motsvarande mängd direktreklam. Det låter dock orimligt att samma sak skulle gälla för att ta emot reklam i email som inte skrivs ut och det bör vara det vanligaste.
Svar på tråden Ja tack eller nej tack till reklam i brevlådan?