• Anonym (Hjälp!)

Vill inte borsta tänderna

Hej!

Jag har en dotter som fyller 1 år om några dagar. Hon fick sina första tänder runt 9-10 månader. Vi började borsta på en gång men det har varit som en kamp från dag ett.. Jag pratade med tandvården som sa att hon ska ligga ner när vi borstar tänderna och att om hon inte vill måste vi hålla fast henne eftersom det är så viktigt. För det första vill hon inte ligga ner överhuvudtaget! Hon står vid blöjbyten, påklädning och allting och ligger bara ner när hon ska sova. Att hålla fast henne tänker jag borde skapa ännu mer obehag för henne? Hon blir väldigt ledsen och ibland helt hysterisk.

I början försökte vi visa henne hur vi borstar samtidigt och att hon kunde hålla i en tandborsta själv men det enda hon är intresserad av är att sätta/ställa sig upp och att ta bort tandborsten. Vi försöker busa med henne och det går något bättre när båda är med på kvällarna. Då ligger hon i mitt knä, jag busar med henne och pappan borstar. Det går ibland.. På dagarna när jag ska borsta själv är det helt omöjligt. Jag är rädd för att hennes munhälsa förstörs och det känns så himla jobbigt att det har blivit så här...

Hur ska vi göra för att hon ska acceptera tandborstningen?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Vill inte borsta tänderna
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är tyvärr ofta barn inte gillar tandborstningen. Det brukar dock gå upp och ned mycket beroende på barnets ålder och utvecklingsfas.

Min uppfattning är att man absolut skall borsta tänderna på barnet från första tanden. Ibland får man dock nöja sig med att bara ta några drag, för att det inte skall bli kränkande för barnet. Under dessa perioder är det dock bra att undvika onyttigheter i kosten. När första kindtänderna kommer måste man däremot vara mer systematisk.

Även om det inte underlättar, så ska du veta att ni är inte ensamna om detta. Ha tålamod det kommer bli enklare Drömmer

Mvh Christine

Svar på tråden Vill inte borsta tänderna