Jag kommer från mindre rika förhållanden, min far har försörjt hela familjen (fru och ett större antal barn) på sin helt vanliga arbetarlön, jag kan fortfarande se en chipspåse och en läsk till helgen som ren lyxkonsumtion.
Själv har jag det i vuxen ålder inte heller alltför fett, jag har satsat mkt tid och kraft på att utbilda mig till ett lågavlönat akademiker-jobb, jag kommer trots studielånen inte ha högre lön än någon som är helt outbildad när jag tar min examen. I väldigt många fall faktiskt lägre lön än vad outbildade personer har i största allmänhet. Men eftersom jag är så van vid att leva på 6000kr netto i månaden och har gjort det i så många år så kommer jag se min framtida lön som extremt hög. Tänk dig att ha ca 14000kr kvar efter skatt!! Ofattbara summor, jag kommer äntligen kunna köpa lite nya kläder, slippa frysa varje vinter i alltför kalla vinterkläder. Jag drömmer om att kunna köpa en rejäl dunjacka:D Jag försöker komma på vad jag verkligen skulle vilja köpa utöver det, men inser att jag faktiskt inte behöver någonting, jag har det bra som det är - även om det vore lyxigt med en solsemester!
Hur som helst, jag ser all årsinkomst över 200 000 som rätt hög inkomst, riktigt hög inkomst har man över 300 000kr/år i mina ögon.