• Anonym (En fråga!)

Vad anser DU vara en HÖG inkomst?

Jag har funderat på det här med årsinkomst. Vad är egentligen en låg, medel eller hög årsinkomst?
    Vad anser du?
    Är 100 000/år låg? 250 000 medel? Och över 300 000 en relativt hög?

Det skulle vara roligt att höra hur andra uppfattar detta i fråga om ekonomi.

• Svar på tråden Vad anser DU vara en HÖG inkomst?
  • Anonym (Vauxhall)

Efter att ha läst vad andra har i månads/årsinkomst så skäms jag ju nästan att säga min lön för juli. Jag fick ut 58 000kr i lön, bonus och traktamenten!

• Anonym (moderskänslor...)

Kunde inte låta bli att följa blingblings inlägg och få moderkänslor för denna tös.Upplever dig/henne som väldigt osäker. "Men lilla gumman"...var min första tanke och så kände jag bara stackars tjej. Om det verkligen är ditt rätta jag så har du nog haft det tufft i livet. KÄnner för dig. Undrar vem du försöker övertala om ditt framgånsrika liv, dig själv eller andra? 

Vad du än gör, lycka till med det och hoppas att du finner GENUIN lycka. Känns som om du missat ngt väsentligt om livet coh varflr man fattar de beslut man gör. Visst pengar är toppen och det är bara att gratulera till dina framgångar men du verkar ha lite för stort bekräftelsebehov för en person som mår bra och är trygg i sig själv,. Ledsen men kan inte tolka det på annat sätt  Önskar dig allt gott!

• Vonplimpton

Något som sällan diskuteras är hur mycket man faktiskt jobbar för sin lön. De flesta låginkomsttagare jobbar max 40h/v och kan gå hem kl 16.00 och behöver inte tänka mer på jobbet. Medans många höginkomsttagare kanske är på kontoret 50-60h/v och är tillgänliga på telefon dygnet runt. Man får ju väga in vad ledigheten är värd tycker jag.

• Anonym

Jag kommer från mindre rika förhållanden, min far har försörjt hela familjen (fru och ett större antal barn) på sin helt vanliga arbetarlön, jag kan fortfarande se en chipspåse och en läsk till helgen som ren lyxkonsumtion.

Själv har jag det i vuxen ålder inte heller alltför fett, jag har satsat mkt tid och kraft på att utbilda mig till ett lågavlönat akademiker-jobb, jag kommer trots studielånen inte ha högre lön än någon som är helt outbildad när jag tar min examen. I väldigt många fall faktiskt lägre lön än vad outbildade personer har i största allmänhet. Men eftersom jag är så van vid att leva på 6000kr netto i månaden och har gjort det i så många år så kommer jag se min framtida lön som extremt hög. Tänk dig att ha ca 14000kr kvar efter skatt!! Ofattbara summor, jag kommer äntligen kunna köpa lite nya kläder, slippa frysa varje vinter i alltför kalla vinterkläder. Jag drömmer om att kunna köpa en rejäl dunjacka:D    Jag försöker komma på vad jag verkligen skulle vilja köpa utöver det, men inser att jag faktiskt inte behöver någonting, jag har det bra som det är - även om det vore lyxigt med en solsemester!

Hur som helst, jag ser all årsinkomst över 200 000 som rätt hög inkomst, riktigt hög inkomst har man över 300 000kr/år i mina ögon.

• Bedhead

Över 35000 tycker jag är bra. Målet för mig är att ta mig dit. Har 29500 nu.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (2outbildade)

Min lön 324 000 kr/år före skatt och hans är 684 000 kr/år före skatt. Ingen av oss har högskoleutbildning. Jag har läst några distanskurser av eget intresse bara. Ca 90 hp. Han har 2-årig praktisk gymnasieutbildning, har jobbat sig uppåt i karriären.

Jag anser att min lön är i det övre spannet för medelinkomst och hans ligger nånstans i mitten av hög inkomst.

• cloudberry79
    Vonplimpton skrev 2011-09-07 09:14:34 följande:
    Något som sällan diskuteras är hur mycket man faktiskt jobbar för sin lön. De flesta låginkomsttagare jobbar max 40h/v och kan gå hem kl 16.00 och behöver inte tänka mer på jobbet. Medans många höginkomsttagare kanske är på kontoret 50-60h/v och är tillgänliga på telefon dygnet runt. Man får ju väga in vad ledigheten är värd tycker jag.
    Undantaget lärare då, som alltid ska vara tillgängliga och som jobbar både kvällar och helger på "kontoret" utan någon större lön.
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (2outbildade)
    Anonym (2outbildade) skrev 2011-09-10 14:34:58 följande:
    Min lön 324 000 kr/år före skatt och hans är 684 000 kr/år före skatt. Ingen av oss har högskoleutbildning. Jag har läst några distanskurser av eget intresse bara. Ca 90 hp. Han har 2-årig praktisk gymnasieutbildning, har jobbat sig uppåt i karriären.

Jag anser att min lön är i det övre spannet för medelinkomst och hans ligger nånstans i mitten av hög inkomst.
    Glömde skriva en sak:
    "Jag anser att min lön är i det övre spannet för medelinkomst och hans ligger nånstans i mitten av hög inkomst." Då jämför jag med lönen generellt i vår region och ålder.
  • Anonym (mammatilltvåsmå)

Själv älskar jag statistik och kolalr gärna på scbs sajt. Detta med inkomstdiskussionen är intressant ur ett perspektiv då man ofta tror att "alla andra" tjänar så mycketm er än vad man själv gör.

Därför är följande information relevant för diskussionen.

Siffrorna är tagna från scb (http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/SaveShow.asp)

De rör inkomster 2009 för helår och heltidsanställda personer mellan 20-64 år.

medelvärdet för arbetsinkomst är 362 600 kr.

10-percentilen som arbetar heltid har upp till 232500 kr i lön.
    25-percentilen som arbetar heltid har upp till 267400 kr i lön.
    50-percentilen som arbetar heltid har upp till 316400 kr i lön.
    75-percentilen som arbetar heltid har upp till 397300 kr i lön.
    90-percentilen som arbetar heltid har upp till 530300 kr i lön.

Om vi utgår ifrån att låg, medel och höginkomsttagare alltid är ett relativt begrepp som utgår i från sveriges polulation så skulle vi kunna säga att de 25% av sveriges heltidsarbetande befolkning som tjänar minst är låginkomsttagare medan de 25% av sveriges heltidsarbetande befolkning som tjänar mest är höginkomsttagare och däremellan är man medelinkomsttagare.

Om vi utgår i från detta var man 2009 låginkomsttagare om man tjänade upp till 267.400 kr och höginkomsttagare om man tjänade minst 397.300 kr.

Sen kan vi prata om höginkomsttagare i mer absoluta belopp, dvs utifrån ett visst belopp utan att ta hänsyn till andel av befolkningen. Har skulle vi kunna utgå ifrån skiktgränserna för statlig inkomstskatt. år 2011 är dessa 383 000 kr och den övre skiktgränsen är 548.300 kr.

Svar på tråden Vad anser DU vara en HÖG inkomst?