• Bebis sugen

Bra kräm för torrfläckar?

Vår son har sedan ett halvår sedan tillbaka haft 2-3 röda och torra utslag i ansiktet. Ett är stort som en femkrona. Jag tror det är torrfläckar eller eksem. Smörjer med fet kräm men det hjälper inte. Upplever att dom blir rödare efter vi har varit ute. Ibland efter han ätit också.

Tips på bra kräm och vad det ev kan vara uppskattas!

• Svar på tråden Bra kräm för torrfläckar?
  • strojes

Jag tycker Locobase Repair är en bra kräm mot extra torr hud. Har ibland även använt Inotyol när det varit extra torrt och vi inte haft Locobasen till hands.
    Miniderm vet jag många använder och är mycket nöjda med.

• 3tjejer

Om det är eksem så bör du väl tala med läkare och få kräm på recept.

Om det bara är i ansiktet och du kopplar det till torr hud kan jag verkligen rekommendera Weledas Vind och Väder salva. Den är GULD!!

• Toyna

Min son har jätte mycket eksem och jag tycker att miniderm är toppen. Har använt den i 3 år.

• Dagsmeja

Har du pratat med BVC? Kanske är det så att ni behöver kortisonsalva till de torra fläckarna.

Vår son har också problem med torra fläckar, och till en början har vi använt receptfri kortisonsalva från Apoteket, men numera har vi varit tvungna att gå på en receptbelagd sådan. Funkar jättebra, men känns ju bra om man kan slippa.

I övrigt så använder vi apotekets mjukgörande salva till hela honom (vit tub med röd kork, riktigt bra!), och kompletterar ibland med salvan Repair på extra torra områden men tycker inte att den funkar jättebra. I perioder när huden är fin kör vi istället Miniderm till hela kroppen.

Men som sagt - visa på BVC och diskutera med dem!

• Toyna
    Toyna skrev 2011-06-01 14:38:36 följande:
    Min son har jätte mycket eksem och jag tycker att miniderm är toppen. Har använt den i 3 år.
    Vid mycket eksem så använder vi mildison/ hydrokortison på recept.
  • Bebis sugen

Ska ta upp det med BVC. Men har ingen tid inbokad närmsta tiden. Upplever att det är bättre och sämre i perioder.

Det är bara i ansiktet och jag har prövat fett kräm från apoteket men det är rött ändå och torrt. Krämerna ni tipsar om var finns dom?

• Trillian80
    Bebis sugen skrev 2011-06-01 14:50:11 följande:

Ska ta upp det med BVC. Men har ingen tid inbokad närmsta tiden. Upplever att det är bättre och sämre i perioder.

Det är bara i ansiktet och jag har prövat fett kräm från apoteket men det är rött ändå och torrt. Krämerna ni tipsar om var finns dom?

Jag skulle också ringa, med tanke på att du sagt att de krämer du använt hittills inte visat något resultat.
    Vi använder miniderm till hela kroppen och locobase till mindre områden.
  • Dagsmeja
    Bebis sugen skrev 2011-06-01 14:50:11 följande:

Ska ta upp det med BVC. Men har ingen tid inbokad närmsta tiden.

Ring och prata med dem - när jag ringde och nämnde sonens torra fläckar som inte blev bättre oavsett vad vi använde för krämer så fick vi en tid samma dag och ett recept på kortisonsalva.
Svar på tråden Bra kräm för torrfläckar?