• Bebis sugen

Bra kräm för torrfläckar?

Vår son har sedan ett halvår sedan tillbaka haft 2-3 röda och torra utslag i ansiktet. Ett är stort som en femkrona. Jag tror det är torrfläckar eller eksem. Smörjer med fet kräm men det hjälper inte. Upplever att dom blir rödare efter vi har varit ute. Ibland efter han ätit också.

Tips på bra kräm och vad det ev kan vara uppskattas!

• Svar på tråden Bra kräm för torrfläckar?
  • Bebis sugen
    3tjejer skrev 2011-06-01 14:36:39 följande:

Om det är eksem så bör du väl tala med läkare och få kräm på recept.

Om det bara är i ansiktet och du kopplar det till torr hud kan jag verkligen rekommendera Weledas Vind och Väder salva. Den är GULD!!

Har köpt denna idag :) Hoppas den är bra för vår son.
  • Thursday

Jag tycker att du ska kontakta BVC och få det utrett. Sonens röda, torra fläckar är atopiskt eksem och ska behandlas med kortison, inget annat får bort det om det väl brutit ut. Det kan ju också ha samband med allergier mm, och det är ju bra att få det utrett.

• Rubika

Idomin är jättebra, tjockt lager flera ggr om dagen!

• Binan

Vi använder decubal läppbalsam och drySpots den är helt vatten fri och blev rekommenderad av Apoteket. Dvåe sin har torra fläckar på överarmen och smörjer vi inte morgon och kväll blir de hårt och han börjar klia. ( torr hud kliar! )

• Cactus

Prova Purelan (salva för såriga bröstvårtor och mkt torr hud) finns på Apoteket

• Cahjo

Hej TS!

Våran son hade också atopiskt eksem på kinderna och det blev värre i kyla och ibland när han ätit, precis som för er. Vi var hos läkare när han var ca 8-9 månader och fick kortison. Så fort vi slutade med kortison så kom det tillbaka oavsett hur mycket mjukgörande vi smörjde honom med. Vi provade nog de flesta av apotekets krämer men inget hjälpte mer än kortison. Vid ett par tillfällen fick han även svamp i eksemet och då fick vi kortison med svampdödande medel i av läkaren.

Vi fick tips av en återförsäljare av Aloe Veras produkter att prova Aloe propolis creme från märket forever. Tyvärr går de inte att köpa i affärer men de finns på nätet och hos återförsäljare/homepartysäljare. Vi smörjde rikligt 3-4 gånger per dag och var nära att ge upp när vi på 4:e dagen började märka skillnad! Sedan blev det fort bättre. Efter att vi började med Aloe Vera har vi inte behövt kortison en enda gång! Läkaren ville kolla på krämen när vi berättade det och vi visade den. Det enda hon sade var att hon inte får rekommendera den för det är naturprodukter. Hon tyckte vi kunde fortsätta med den om den hjälpte för oss. I början fick vi smörja rikligt men efter några månader kunde vi dra ner på det och smörja tunna lager. Sedan räckte det med att smörja ett par gånger per dag och till slut behövde vi inte smörja alls! Vet inte om det växt bort eller om krämen hjälpte till men på de senaste två åren har vi bara smörjat in honom på kinderna när det varit riktigt kallt ute för då har han blivit lite röd på kinderna, men inte så att jag skulle vilja kalla det eksem.
    Jo, förresten, när vi precis började smörja honom med Aloe Veran så dök det upp eksem på handleden också, så vi lade Aloe Vera där också. Det försvann och har aldrig kommit tillbaka!!!  

För oss har den krämen gjort underverk!! Vet att det finns andra som provat men den har inte hjälpt alls utan det har nästan blivit sämre. Men om inget annat fungerar för er så är det ju värt att prova! Krämen är ganska dryg (dock inte i början när vi lade tjocka lager ) och den kostar strax under 250:- men det är den definitivt värt! Tänk att slippa kortison och eksem över huvud taget!

Hoppas ni hittar något som hjälper er! Lycka till! 

• Bebis sugen

Tack alla ni snälla som hjälp mig. Börjar tro mer och mer att det är atopiskt eksem. Men vi får se vad bvc säger. Vanliga torrfläckar borde ge med sig vi detta laget så ofta som vi smörjer samt dom blir inte värre efter man ätit.

• Fridaa87

Hej! Jag har själv atopiskt eksem och vill gärna ha bra tips på nåt som HJÄLPER! jag har stora besvär och får kurer med antibiotika, kortison osv... inget hjälper på mig... Förlåt TS om jag snyltar på din tråd men vill gärna också ha tips! allra helst till ansiktet! och ögonen

• Fridaa87

Om det nu är atopiskt eksem skulle jag INTE rekommendera idomin då det istället kan torka ur och ge ökad klåda på eksem då den är "för" fet..

• mikroE

Jag är vuxen och har problem med torrfläckar i perioder. För mig fungerar det att göra peeling med fet peelingkräm tex den som finns hos clinique. Om man har för mycket torr hud kan det hända att krämen inte kommer hela vägen in. På en liten skulle jag prova olja och gnida försiktigt först på fläcken och se om det blir bättre. Peeling känns väldigt extremt på en bäbis men lite utblandat med mer kräm och mycket försiktig gnuggning så kanske det går. Peeling är det enda som funkat för mig, inte hälsokostsalvor, inte oljekurer, inte ändrat kosthåll, inte krämer från apoteket. Eller jo, krämerna funkar när den torra huden utanpå är borta.

• sheila55

Finns hydrokortisonsalva på apoteket reseptfri (fick samma fast på resept till min son dock i större tub) den heter Mildison lipid 1% kräm... fungerar jätte bra på min sons eksem men om det inte hjälper så kan man få starkare kortisonsalver (fins olika nivåer) på resept... men då det är i ansiktet så kan det va bra att gå till läkaren ändå...

Svar på tråden Bra kräm för torrfläckar?