• luspudel

Sjuk och jag tror mjölken sinar

Jag har varit sjuk ett par dagar, och jag har en 2 månader gammal dotter som jag helammar. Jag är dock rädd att det börjar sina!

Hon snuttar och snuttar men blir aldrig nöjd, på ett sätt hon inte varit förut. Brösten känns aldrig spända (vilket de blev fort förut!), amningsinläggen i bh:n är inte ens halvfulla. Min dotter är ledsen och missnöjd óch sover mycket sämre, hon är så olik sig!

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag ammar och ammar för att få igång produktionen men inget verkar hända. Dottern totalvägrar flaska så jag kan inte ens mätta henne (Skrev en tråd nyligen om det ifall något känns igen...)

Lägg till förlosningsdepp, galet trotsig 2-åring, extrem tinnitus, sömnbrist till tusen, svamp på brösten som vägrar ge med sig och förkylningen med feber så har ni mig. Jag knäcks snart! Vad i hela friden ska jag göra?!

• Svar på tråden Sjuk och jag tror mjölken sinar
  • TheMother

Fortsätt erbjud bröstet ofta. Kan ju hända att hon är i en ökningsfas, dvs hon ammar ofta för att öka på produktionen.
    Att hon är olik sig kan ju bero på att hon märker av att du inte mår bra och blir påverkad. Kanske även hon håller på att bli sjuk?

• luspudel
    TheMother skrev 2011-06-01 19:11:31 följande:
    Fortsätt erbjud bröstet ofta. Kan ju hända att hon är i en ökningsfas, dvs hon ammar ofta för att öka på produktionen.
    Att hon är olik sig kan ju bero på att hon märker av att du inte mår bra och blir påverkad. Kanske även hon håller på att bli sjuk?

Jo jag hoppas på tillväxtfas eller något annat som du säger, men brösten känns så tomma hela tiden Även när hon sovit en längre stund och brösten brukar vara fulla.

Jag känner ofta utdrivningsreflexen bara sådär., och då brukar det bara spruta i vanliga fall, nu kommer det max en liten droppe

• lövet2

Mjölkmängden minskar när man är sjuk och speciellt vid feber. Det du kan göra är att dricka mycket mer än du tror att du behöver, och så ammar du typ varje halvtimme. Så fort du börjar tillfriskna, så ökar mjölken igen. Till dess svälter inte babyn, utan hon håller sig flytande tack vare att hon äter ofta.

• luspudel
    Låter rent ut sagt fruktansvärt ju, hur ska man orka?! Men tack för råden iallafall! jag har väl inget val tyvärr.
    lövet2 skrev 2011-06-01 19:20:07 följande:
    Mjölkmängden minskar när man är sjuk och speciellt vid feber. Det du kan göra är att dricka mycket mer än du tror att du behöver, och så ammar du typ varje halvtimme. Så fort du börjar tillfriskna, så ökar mjölken igen. Till dess svälter inte babyn, utan hon håller sig flytande tack vare att hon äter ofta.
  • Ladycocos

ÄT!!!  Även om du inte är hungrig så ÄT!

Min mjölk sinade inom 12 timmar de gånger jag slarvade med maten eller mådde dåligt och åt sämre. För hur ska kroppen klara av att producera mjölk utan tillräckligt med näring?

Se även till att dricka ordentligt

• luspudel

Jo jag äter och dricker allt jag kan! Även vilar så gott det går med en tvååring och tvåmånaders... Men det är helt tomt och hon är så ledsen Hon blir arg vid bröstet också eftersom det inte verkar komma något... Herregud vad jobbigt detta är, känner mig så fruktansvärt dålig!

• Tygtiiger

Pappan till barnen ska ta ut vab för tvååringen. Han får INTE jobba. Han ska hem och ta ut tvååringen och i övrigt serva så mycket det går med bebisen, byta blöjor etc, du ska sova och dricka och äta. Och när bebisen sover helst ha den hud mot hud nära dig (om det inte blir för varmt med febern) för att stimulera oxytocinet.

Om du blir desperat orolig för din bebis eller hon blir trött och slö och inte orkar äta - prova att ge med pipmugg! Vår stora son ratade flaska men det gick att försiktigt tilläggsmata genom att tippa i mjölken med pipmugg. Det finns mjuka drickpipar att köpa till både avents och medelas flaskor - och de passar nog hyfsat i flera andra märken också.

Tänk också på att även om mjölkproduktionen avtar nu så sinar den inte helt och den kommer igång sedan igen! Nu är du sjuk och trött och blir jättestressad när bebisen blir ledsen och då funkar utdrivningen ÄNNU sämre - det blir en ond cirkel och när du mår bättre bryts den igen.

Krupke, we've got problems of our own!
  • luspudel

Ja nu är det ju långhelg så han är hemma Alldeles för varmt med hud mot hud, dock samsover vi och det är illa nog.
    Jag ska testa pipmugg. Och truga med flaskan lite till...

Jag avskyr egentligen att amma så jag är inte så ledsen över det, men jag vill ju att lillan ska äta! Jag märker ju att hon inte mår riktigt bra och det är hemskt att det är mitt "fel". (Nej jag känner ingen skuld, men ni förstår vad jag menar.)

Är det totalt genomhemskt att testa med lite vaniljsocker i ersättingen? :-O Tips från min luttrade mamma...

Tygtiiger skrev 2011-06-01 20:21:26 följande:
    Pappan till barnen ska ta ut vab för tvååringen. Han får INTE jobba. Han ska hem och ta ut tvååringen och i övrigt serva så mycket det går med bebisen, byta blöjor etc, du ska sova och dricka och äta. Och när bebisen sover helst ha den hud mot hud nära dig (om det inte blir för varmt med febern) för att stimulera oxytocinet.

Om du blir desperat orolig för din bebis eller hon blir trött och slö och inte orkar äta - prova att ge med pipmugg! Vår stora son ratade flaska men det gick att försiktigt tilläggsmata genom att tippa i mjölken med pipmugg. Det finns mjuka drickpipar att köpa till både avents och medelas flaskor - och de passar nog hyfsat i flera andra märken också.

Tänk också på att även om mjölkproduktionen avtar nu så sinar den inte helt och den kommer igång sedan igen! Nu är du sjuk och trött och blir jättestressad när bebisen blir ledsen och då funkar utdrivningen ÄNNU sämre - det blir en ond cirkel och när du mår bättre bryts den igen.
  • luspudel

Ingen som har några andra råd? Hon börjar bli trött och hängig tycker jag, eller så inbillar jag mig i ren stress och oro...

• Eldig72
    luspudel skrev 2011-06-01 21:39:12 följande:
    Ingen som har några andra råd? Hon börjar bli trött och hängig tycker jag, eller så inbillar jag mig i ren stress och oro...
    Ser att du har barn sedan tidigare men som nybliven mamma till en snart fyra månaders kille så skulle jag tveklöst ringa vårdcentral/bvc/bb ikväll eller imorgon för att få ett riktigt råd. Hellre en gång för mycket när det är ett så litet barn.

Sitter själv med förkylning och tycker, precis som du, att brösten är ovanligt små och har funderat över om mjölken börjar ta slut. Nu blir det till att dricka mer vatten !!! Lillkillen har varit kinkigare idag än vanligt.
  • Två döttrar och en son
    Eldig72 skrev 2011-06-01 23:24:03 följande:
    Ser att du har barn sedan tidigare men som nybliven mamma till en snart fyra månaders kille så skulle jag tveklöst ringa vårdcentral/bvc/bb ikväll eller imorgon för att få ett riktigt råd. Hellre en gång för mycket när det är ett så litet barn.

Sitter själv med förkylning och tycker, precis som du, att brösten är ovanligt små och har funderat över om mjölken börjar ta slut. Nu blir det till att dricka mer vatten !!! Lillkillen har varit kinkigare idag än vanligt.

Visst kan man ge en eller ett par tre mål med ersättning tillfälligt när man är sjuk!

Mjöklmängden btrukar sina lite då.

Men drick drick drick som de andra säger och ÄT och Vila som det går!

Det kommer igång igen helt klart. :)

• luspudel
    Två döttrar och en son skrev 2011-06-02 15:16:11 följande:

Visst kan man ge en eller ett par tre mål med ersättning tillfälligt när man är sjuk!

Mjöklmängden btrukar sina lite då.

Men drick drick drick som de andra säger och ÄT och Vila som det går!

Det kommer igång igen helt klart. :)

Hade mer än gärna gett ersättning om hon bara hade tagit flaskan Har även urpumpad mjölk i frysen men det ratas det också... Börjar känna mig lite bättre nu så hoppas det vänder snart!
  • Två döttrar och en son
    luspudel skrev 2011-06-02 19:55:08 följande:
    Hade mer än gärna gett ersättning om hon bara hade tagit flaskan Har även urpumpad mjölk i frysen men det ratas det också... Börjar känna mig lite bättre nu så hoppas det vänder snart!

Ok... Hon gillar dina boobs med andra ord. ;)

Härligt att du känner dig bättre!

Du ska se att det fyller på sig snabbt igen bara du tar hand om dig och låter henne puppa så mycket hon vill alternativt att du ändå lägger till henne från varje/varannan timme t o m senaste var fjärde timme om du tycker hon är för trött eller slö.

Har du talat med BVC eller rådgivningen?

• youandmeandthebaby

Det är vikigt att du dricker mycket vatten. När man ammar ska man dricka minsta 1 liter vätska om dagen om inte mer. Utan vätska så blir det ingen mjölk i brösten

• Malena C

Amningste funkade bra för mig. Finns på hälsokosten. Massor av vatten som någon sagt här. Oroa dig inte så mycket för att det inte ska finnas mjölk. Även om brösten inte känns spända så är det bara depon som minskar men när lillan snuttar så producerar du samtidigt. Jag kunde alltid amma vår son direkt efter att ha pumpat brösten tomma och det bara fortsatte komma mjölk. Om  lillan börjar bli hängig så håller hon kanske också på att bli sjuk.
    Jag vet inte vad du har för tinnitus men ibland hjälper det att sätta på en CD med ljud av forsande vatten så at tinnitusljuden dränks i bakgrundsljuden. Tinnitus kan annars göra vem som helst galen. Du måste få hjälp med tvååringen. Hoppas det ordnar sig. Jag skulle ha brutit ihop för mindre.

• Malena C

Missade din fråga om vaniljsocker - nej det är ingen dödssynd men om din dotter inte vill ta flaskan så tror jag inte vaniljsocker hjälper.

Vår son vägrade också tutte och flaska men när jag var tvungen att börja jobba toga han flaska med bröstmjölk i. Det fick inte vara någon avancerad bröstliknande tutte på flaskan dock utan nappen var tvungen att vara den enkla gamla varianten i mjukt gummi som rann lätt. Han tog bara flaska från pappa. Var mamma där så gick det inte. Han drack bara bröstmjölk på flaska. Om  det var något annat i totalvägrade han.

• Zinara

Om du inte trivs med amningen samt mår som du gör med deppression, trötthet m.m så är det inte konstigt att mjölken sinat. Hade samma problem när min dotter var 2 mån (hon är 5 nu) kämpade för att få igång produktionen igen men lyckades inte riktigt så nu ammar jag 2-4 ggr /dygn och ger ersättning resten.

Tänkte rekomendera att testa Medela Amningsflaska (vet inte om den heter amningsflaska men barnet behöver använda samma teknik) som funkade på minstingen, eller tommee tippee som har en annan form (som ett bröst) och funkade på stora tjejen.

Amningste kan också hjälpa kostar strax över hundringen på hälsokost. Men om du inte trivs med att amma så testa ovanstående flaskor. Om du tvingar dig själv att amma kan det bli väldigt jobbigt både fysiskt och psykiskt. Jag höll på att bryta ihop innan jag bestämde mig för att ge ersättning. Hon vägrade flaska och Tommee Tippee flaskan till stora tjejen hade för stort hål. (den hon hade när hon var liten är slängd) Köpte en sån Medela och det funkade bra Det är alltså möjligt att Tommee Tippee också skulle funkat bra om jag haft en tillgänglig.

Svar på tråden Sjuk och jag tror mjölken sinar