Hur håller ni ihop?
Usch. Det tar emot att skriva detta!
Jag älskar min sambo. Väldigt väldigt mycket!
Vi fick barn i mars. Och efter det har framförallt jag varit helt upp och ner.
Jag känner inte mig själv längre.. Det ligger en lång historia bakom, bla. en jobbigt graviditet, och en snabb plötslig förlossning. Förmodligen har jag en väldigt mild form av förlossningsdepression..kanske.
I alla fall:
Hur orkar man ha hand om allt? Har ni hand om allt?
Jag vet att jag går hemma med sonen, och många anser att man ju då har tid för allt hushållsarbete.
Men så är inte fallet. Jag har mina dagar, dagar då jag visst kan ta tag i allt; disk, tvätt, städ. Men i princip alla andra dagar gör jag inte mycket..Jo, klart jag fixar disken varje dag, jag fixar mat och "ser till" så att saker och ting finns hemma, och självklart så tar jag ju då hand om sonen, som kräver en hel del - då han har väldiga problem med magen, och skriker därför så gott som så fort han är vaken, och inte äter...
Igår bröt jag ihop. Hela förmiddagen skrek han, och jag grät. Jag tvättade hela dagen. Sprang med sonen i bilstolen, upp och ner mellan lägenheten och källaren. En gammal kompis kom hit på eftermiddagen, då skrek han från och till, men sov en stund, när hon hade åkt igen, så skrek han i princip 4h i streck, jag grät, och grät. Min sambo jobbade över, så klockan nio gav jag sonen mat och försökte få honom att sova, så att jag också kunde sova. 22.30 kom min sambo hem, då hade jag bett honom via sms att ta hand om den sista tvätten. Så det gjorde han.
Idag jobbade han över igen. Vi behöver pengarna, men jag behöver också min sambo, lite närhet och mycket avlastning!
Hur gööör folk för att orka? Och för att få ihop allt?
Jag blir liksom arg på min sambo också, som inte "ser" någonting. Han tycker att när han har jobbat hela dagen kan han komma hem o ligga på soffan. Jag ser till så att allt är klart inför natten, jag tar tag i disken...Så, man kan säga att även om han skulle ta sonen, så fortsätter mitt "jobb" med disk, koka flaskor och nappar, kanske passa på att duscha...allt det där.
Ibland kan jag tänka: "det måste vara såhär det är för alla ensamstående föräldrar!"
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 17:04
Tack för alla era svar!
Måste säga att det är guld värt bara att veta att man inte är ensam!