• nillasjoberg

Hur håller ni ihop?

Usch. Det tar emot att skriva detta!
    Jag älskar min sambo. Väldigt väldigt mycket!
    Vi fick barn i mars. Och efter det har framförallt jag varit helt upp och ner.
    Jag känner inte mig själv längre.. Det ligger en lång historia bakom, bla. en jobbigt graviditet, och en snabb plötslig förlossning. Förmodligen har jag en väldigt mild form av förlossningsdepression..kanske.

I alla fall:
    Hur orkar man ha hand om allt? Har ni hand om allt?
    Jag vet att jag går hemma med sonen, och många anser att man ju då har tid för allt hushållsarbete.
    Men så är inte fallet. Jag har mina dagar, dagar då jag visst kan ta tag i allt; disk, tvätt, städ. Men i princip alla andra dagar gör jag inte mycket..Jo, klart jag fixar disken varje dag, jag fixar mat och "ser till" så att saker och ting finns hemma, och självklart så tar jag ju då hand om sonen, som kräver en hel del - då han har väldiga problem med magen, och skriker därför så gott som så fort han är vaken, och inte äter...

Igår bröt jag ihop. Hela förmiddagen skrek han, och jag grät. Jag tvättade hela dagen. Sprang med sonen i bilstolen, upp och ner mellan lägenheten och källaren. En gammal kompis kom hit på eftermiddagen, då skrek han från och till, men sov en stund, när hon hade åkt igen, så skrek han i princip 4h i streck, jag grät, och grät. Min sambo jobbade över, så klockan nio gav jag sonen mat och försökte få honom att sova, så att jag också kunde sova. 22.30 kom min sambo hem, då hade jag bett honom via sms att ta hand om den sista tvätten. Så det gjorde han.
    Idag jobbade han över igen. Vi behöver pengarna, men jag behöver också min sambo, lite närhet och mycket avlastning!

Hur gööör folk för att orka? Och för att få ihop allt?
    Jag blir liksom arg på min sambo också, som inte "ser" någonting. Han tycker att när han har jobbat hela dagen kan han komma hem o ligga på soffan. Jag ser till så att allt är klart inför natten, jag tar tag i disken...Så, man kan säga att även om han skulle ta sonen, så fortsätter mitt "jobb" med disk, koka flaskor och nappar, kanske passa på att duscha...allt det där.
    Ibland kan jag tänka: "det måste vara såhär det är för alla ensamstående föräldrar!"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 17:04
    Tack för alla era svar!
    Måste säga att det är guld värt bara att veta att man inte är ensam!

• Svar på tråden Hur håller ni ihop?
  • Kya

usch, ja. det är inte lätt att vara bebisförälder med allt vad det innebär. man får helt enkelt lära sig att prioritera: vad är viktigast? att ens barn mår bra och man själv mår bra, eller hemmet? skit samma om hemmet förfaller, det går att städa sen när man har ork och tid. men om man själv går in i väggen så tar det fan så mkt längre tid att fixa till det igen.
    sluta lägga så mkt press på dig själv, ditt jobb är att ta hand om ditt barn. inte att ta hand om hemmet. och när din sambo kommer hem, så får han banne mig antingen ta hand om barnet, eller hemmet.

så kan jag trösta dig med att det blir bättre. när barnet börjar sova på nätterna, skriken och det onda i magen är bara ett minne, strikta rutiner.... då finns plötsligt ork och tid till hushållsarbete.

F och L, mina stjärnor :)
  • nillasjoberg

Skönt! Jag längtar till dess! Även om det är hur mysigt som helst med liten bebis, så tär det som fan på mig...Förmodligen på alla nyblivna föräldrar. Men alla gör det så rosenrött o sött att vara nybliven föräldrer..
    Det finns helt klart både för- och nackdelar, och som du skriver, det blir väl bättre :)

Men...det är just den där biten med sambon, att han inte ser med egna ögon att tvättkorgen är full, eller diskbänken..Mja...

• marla333

kan lova att de blir bättre och lättare! 
    när min dotter var liten hann jag knappt borsta tändera ens. på dagarna när sambon jobbade hann jag inte ens tvätta eller orkade diska... fattade inte hur alla andra hann med både bebis, hem och hur orkar man skaffa fler barn?!

nu har det gått 10månader och det är så mycket lättare! för mig blev det enklare efter några månader när bebisen blev lite större, din son är ju fortfarande liten. har din sambo prövat att vara ensam med bebisen en hel dag? annars kan han kanske pröva nån dag så ser han att man inte hinner göra annat än ta hand om den i början. jag och sambon hade många gräl och bråk om vem som skulle göra vad, men det löste sig när sambon var hemma nån dag i veckan själv med bebisen. det såg alltid förjävligt ut när jag kom hem =P så han fattade att man inte hinner mycket annat...

kan du få avlastning av vänner eller familj nån gång ibland? jag tog hem mina föräldrar en gång i veckan, antingen lagade de mat, städade eller så gjorde jag de och de tog hand om bebisen. för mig var det en stor hjälp även om de bara var en gång i veckan.

• Lena

Du ska inte göra mer hushållsarbete än din sambo du ska bara ta hand om barnet. Han kan diska när han kommer hem, tvätta kan ni göra på helgen

• nillasjoberg
    marla333 skrev 2011-06-01 20:55:51 följande:
    kan lova att de blir bättre och lättare! 
    när min dotter var liten hann jag knappt borsta tändera ens. på dagarna när sambon jobbade hann jag inte ens tvätta eller orkade diska... fattade inte hur alla andra hann med både bebis, hem och hur orkar man skaffa fler barn?!

nu har det gått 10månader och det är så mycket lättare! för mig blev det enklare efter några månader när bebisen blev lite större, din son är ju fortfarande liten. har din sambo prövat att vara ensam med bebisen en hel dag? annars kan han kanske pröva nån dag så ser han att man inte hinner göra annat än ta hand om den i början. jag och sambon hade många gräl och bråk om vem som skulle göra vad, men det löste sig när sambon var hemma nån dag i veckan själv med bebisen. det såg alltid förjävligt ut när jag kom hem =P så han fattade att man inte hinner mycket annat...

kan du få avlastning av vänner eller familj nån gång ibland? jag tog hem mina föräldrar en gång i veckan, antingen lagade de mat, städade eller så gjorde jag de och de tog hand om bebisen. för mig var det en stor hjälp även om de bara var en gång i veckan.

Oh, det låter lite som vår situation faktiskt.
    Och det där med att inte förstå hur man kan skaffa fler barn och jag också tänkt sååå mycket på.
    Jag har alltid varit säker på att jag skulle ha många barn, och kommer säkert vilja senare, men nu kan jag bara inte förstå hur man klarar det, och orkar..

Jo, mina föräldrar bor nära. Och jag har vänner här en del.
    Men jag kan inte släppa ansvaret trots att någon är här...Mammahjärtat dras ändå till sonen när han skriker hos någon annan...Även om jag inte "tar tillbaka" honom direkt, så känns det jobbigt.
    Haha! Ja, sambon skulle nog faktiskt behöva vara hemma med honom en hel dag! Det skulle man kanske prova! Tror att han skulle behöva känna på det faktiskt...!
  • Anna Paulita

Jag inser att alla kanske inte har möjligheten, men vi löste städproblemet med städhjälp. I början varje vecka och efter 4 månader varannan. Lite har det väl att göra med att jag jobbar 40% och min man 80% så vi har verkligen lite tid över, men ändå. Det är svårt att ta hand om hemmet med en bebis hemma.

• mialee1

Jag känner igen den känslan såååå väl TS! Det är ett dygnet-runt jobb att ha små barn. Tyvärr är det svårt för en del män (din och min t.ex. Flört) att förstå det. Den största lärdom jag tagit av livet som mamma är att inte stressa upp mig om saker inte hinner göras "klart".

• förvirrande

Men varfør skriker han så mycket? Det kanske kan vara en idé att titta på en løsning på det så att det inte suger all energi från dig...

• Jenny 83

Kan ni inte sitta ner o prata igenom situationen och hur du känner. Försöka hitta en lösning och verkligen försöka få din sambo att förstå hur du mår...jag gjorde det med min sambo när vi hade fått vårat första barn. Jag var inte lycklig med våran situation då och sa det till honom. Vi pratade igenom hur vi kunde göra för att jag skulle må bättre och det löste sig väldigt bra. Hoppas det löser sig! O som sagt när barnet får mer rutin på allt så blir allt annat också lättare!

• nillasjoberg
    förvirrande skrev 2011-06-01 21:10:34 följande:
    Men varfør skriker han så mycket? Det kanske kan vara en idé att titta på en løsning på det så att det inte suger all energi från dig...
    Vi håller på att utreda det.
    Har precis bytt ersättning, till komjölksfri. Ev. så är han alltså allergisk.
    Han blir väldigt hård i magen, och skriker för att det gör ont.
Svar på tråden Hur håller ni ihop?