• tvilling 76

Hur mycket sover din 3-åring?

Är lite nyfiken på hur många timmar per natt och hur länge de sover dagtid om de fortfarande gör det förstås. Min kille sover ca 11 tim per dygn sammanlagt. Kompisen son sover ca 3-3,5 timmar på dagen efter 11 tim nattsömn, tycker det låter för mycket men det kanske är normalt.  

• Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?
  • elink

min son sov 12 timmar på natten från strax innan tre år.

jag däremot var ett sånt barn som du gav exempel på. jag är fortfarande en sån som behöver mycket sömn. alla är vi olika! å nu behöver jag sova. god natt!

• Pickeli

Min är 2,5 år och sover 10-12h/natt. I snitt 1 h på dagen. Vissar dagar sover han inte alls och andra sover han 2 h. Så det är lite olika. Men oftast så sover han 1 h på dagen.

Google it!
  • WimZy

Min grabb sover inget på dagen, varken hemma eller på dagis. På natten sover han ca 10 timmar.

• mimamima

Min 3 åriga tjej sover ca 11 timmar på natten + ca 1 tim på förskolan. När vi är lediga sover hon 1-1 1/2 timme på dan. Hon skulle inte klara en hel dag utan att sova middag....

• vittra

Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det hela?

• AW76

Min 3-åring sover 10-12 timmar per natt och inget på dagen. Hon slutade med dagssömnen innan hon var 2 år (hemma, fortsatte sova 30-45 minuter på förskolan tills hon var nyss fyllda 3. Men nu är det slut även där, hon somnar aldrig på kvällen annars)

3-3½ timme på dagen låter väldigt mycket för en 3-åring, så mycket har min dotter ALDRIG sovit, inte ens som liten bebis. Allas sömnbehov är förstås olika, men jag reagerar på varför en 3-åring sover så mycket på dagen.

• Buspojkarna

han sover max 15min på dagen och blir då väkt, annars kan han inte somna på kvällen. när han är hemma sover han inte alls på dagen, om vi inte åker bil då. sen sover han 11-12 timmar på natten.

• Luloo

Min skrutt sover ungefär 11-12timmar på natten, han vaknar dock några gånger...
    Sedan sover han en halvtimma på dagen på dagis om han har kort dag och 1,5 timma om han har lång dag..

hemma hos mig sover han kanske en timma och sin pappa inget på dagen

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • Hedebris

vilar middag 15 min på dagis för han är tvungen enl.dem. sover inte middag hemma på helgen eller  så.

sover mellan 19 och 06.45 isnitt

• Hedebris
    vittra skrev 2011-06-02 09:16:05 följande:
    Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det hela?
    min son som är 3 vaknar aldrig på natten, har aldrig gjort. Kissar vid 19 och sen när han vaknar vid 7-tiden.

vår dotter som är 6 har alltid gått upp sen hon slutade med blöja och kissa vid 23-tiden. Hon gör det fortfarande.

vår minsting som är 1½ somnar vid 19 och vaknar kanske 1-2 dagar i veckan kl 05 men somnar om om man byter blöja och gör välling.
Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?