• HannaD

Sover länge

Hej vår dotter är snart en månad och ibland sover hon länge på natten.Jag ammar henne först sedan får hon en flaska och matar henne innan vi lägger henne.I natt sov hon 8 1/2 h,hon vaknade vid halv sju och så ligger hon och gnyr länge ibland öppnar ögonen men somnar om sen ligger hon så tills jag väckte henne.På dagen äter hon med 5-6 h mellanrum så nu undrar jag om jag ska väcka henne?detta händer dock inte varje natt ibland vaknar hon och vill ha mat efter 6h sömn. Sedan undrar jag också vid byte av kiss blöjor ska man rengöra då med tvål o vatten? Har läst att när dom är så små är urinet så rent. Tacksam för svar/Hanna

• Svar på tråden Sover länge
  • BVC Sköterskan

Hej!

Som du säkert vet är det vanligare att spädbarn vaknar oftare på nätterna, det behöver dock inte innebära att du måste väcka henne. Min erfarenhet är att det som avgör är hur hon växer och utvecklas i övrigt. Detta får du helt enkelt konsultera er BVC-sköterska om, som känner till hennes bakgrund och har träffat/träffar henne.

Byta blöja bör man göra regelbundet, gärna efter varje måltid och vid behov naturligtvis.
    För att rengöra behöver du egentligen bara vatten, men ibland kan man behöva en tvättolja eller mild tvål (anpassade för spädbarn) för att få rent ordentligt. Det är dock viktigt att huden får lufta/torka ordentligt för att den inte ska ta skada.

Mvh Christine

Svar på tråden Sover länge