Inlägg från: Embla |Visa alla inlägg
  • Embla

Vad kan du om Harry Potter?

8 av 10. Hade fel på vem som lärde ut förbannelserna eftersom jag inte tänkte mig för, och så mindes jag inte varför Harry använde crucio på Carrow. Har läst böckerna mellan 3-10 ggr (de tidigare böckerna har jag läst oftare eftersom de funnits längre, helt enkelt).

Eftersom jag bara läst böckerna på engelska, var jag tvungen att tänka till ibland.

• Embla
    festia skrev 2011-06-02 20:58:25 följande:
    Embla skrev 2011-06-02 20:50:45 följande:
    8 av 10. Hade fel på vem som lärde ut förbannelserna eftersom jag inte tänkte mig för, och så mindes jag inte varför Harry använde crucio på Carrow. Har läst böckerna mellan 3-10 ggr (de tidigare böckerna har jag läst oftare eftersom de funnits längre, helt enkelt).

Eftersom jag bara läst böckerna på engelska, var jag tvungen att tänka till ibland.
    Jag har funderat på att läsa de på engelska nästa gång. Men jag vet inte riktigt, jag har ju vant mig vid den svenska versionen...
    Jag började läsa böckerna när de kom ut, långt innan de översatts till svenska (och innan de blev populära).

En gång ville både jag och min man läsa serien, så då började jag läsa den på svenska. Jag orkade kanske tre kapitel för att jag tyckte att så mycket av känslan försvann i översättningen (så som det brukar vara...).

Jag örstår om du drar dig för att läsa dem på engelska när du vant dig vid svenska. Så var det för mig när jag läste den nya svenska översättningen av Sagan om Ringen. De första hundratalet sidorna var jobbiga eftersom namnen i många fall var annorlunda översatta, men efter ett tag vande jag mig och föredrar helt klart den nya versionen.
Svar på tråden Vad kan du om Harry Potter?