Inlägg från: festia |Visa alla inlägg
  • festia

Vad kan du om Harry Potter?

Visa vad ni kan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-02 21:12
    Det har smugit sig in ett litet fel på första frågan. Harry är givetvis sökare, inget annat. Så det spelar alltså ingen roll vad ni svarar på den frågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 02:01
    har ni sett det här? J K Rowling har ett nytt projekt på gång! www.pottermore.com/

Men vad det är vet ingen förrän 23 juni. ÅÅH JAG VILL VETA NUUU!!! Jag hoppas på att det är en bok som antingen handlar om Harrys föräldrar och deras uppväxt eller om Harrys barns uppväxt

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om Harry Potter?
  • festia
    lövet2 skrev 2011-06-02 20:39:33 följande:
    Åh, så dåligt! Bara 5 rätt, och ändå har jag läst hela serien 3 gånger ...
    Det kanske är dags att läsa serien en fjärde gång?

Jag avslutade precis läsningen av HP-böckerna för femte gången häromveckan... Vilka frågor hade du fel på förresten? Det är ju ganska svåra frågor ändå, de flesta är ju detaljer som man aldrig riktigt lägger märke till. Varje gång jag läser böckerna "upptäcker" jag något nytt!
  • festia
    Pellerbom skrev 2011-06-02 20:42:18 följande:
    Alla rätt, det vore för sorgligt annars! Bra frågor!
    Tack! Jag satt faktiskt och funderade ett tag på vilka frågor jag skulle välja så det inte blev för lätt
    Tonx skrev 2011-06-02 20:42:21 följande:
    10 av 10. Det här är något jag kan iaf.
    Det gjorde du bra! Är det därför du heter Tonx?
  • festia
    luna1 skrev 2011-06-02 20:45:48 följande:
    8/10. :) 
    Hade fel på förbannelsen + vilken lärare som lärde ut förbjudna besvärjelser.. Hade blandat ihop crucio och imperious och jag hade för mig att det var moody som lärde ut förbannelserna, men han kanske bara visade dem?
    Var det inte han som visade en av de förbjudna förbannelserna då neville mådde dåligt eftersom hans föräldrar utsatts för någon av dem? (minns dåligt även om jag läst dem :p) 

Barty Crouch jr använde sig av Polyjuice-elixir för att likna Monsterögat

Nevilles föräldrar blev mycket riktigt utsatta för en förbannelse, Cruciatusförbannelsen som de blev sinnesjuka av.
  • festia
    Tonx skrev 2011-06-02 20:50:09 följande:
    Hur många gånger har jag inte fått den frågan?
    Men nej, det är faktiskt inte från HP, Tonx är ett hittepå sen innan HP.
    Men visst blev man lite glad när Tonks dök upp i böckerna!  
    "If I had i nickle everytime someone asked me that!"
  • festia
    lövet2 skrev 2011-06-02 20:45:40 följande:
    Nr 2, 6, 7, 8 och 9 var fel. Ja, jag ska ta och läsa om serien till semestern tror jag ...
    Det värsta är att varje gång jag börjar läsa den sista boken blir jag lite ledsen för att jag vet att sen finns det inget mer att läsa buhu!
    Embla skrev 2011-06-02 20:50:45 följande:
    8 av 10. Hade fel på vem som lärde ut förbannelserna eftersom jag inte tänkte mig för, och så mindes jag inte varför Harry använde crucio på Carrow. Har läst böckerna mellan 3-10 ggr (de tidigare böckerna har jag läst oftare eftersom de funnits längre, helt enkelt).

Eftersom jag bara läst böckerna på engelska, var jag tvungen att tänka till ibland.
    Jag har funderat på att läsa de på engelska nästa gång. Men jag vet inte riktigt, jag har ju vant mig vid den svenska versionen...
  • festia
    Astarte skrev 2011-06-02 21:07:05 följande:
    Men Harry är ju sökare, inte slagman. Sedan hade jag fel på frågan om vem som lärde dem de oförlåtliga förbannelserna, men det var väl just den tankevurpan man "skulle" göra?
    Åh! Jag skrev fel! DAMN IT!
  • festia
    Astarte skrev 2011-06-02 21:07:05 följande:
    Men Harry är ju sökare, inte slagman. Sedan hade jag fel på frågan om vem som lärde dem de oförlåtliga förbannelserna, men det var väl just den tankevurpan man "skulle" göra?
    Ja det var faktiskt det som var meningen

Det riktigt gnager i mig när jag tänker på att jag gjorde ett fel..... jag är perfektionist när det kommer till HP! Fast för att ge förklaring till varför det blev fel så var det för att jag ändrade frågan men inte svaren. Frågan var från början vilken position Ginny Weasley hade. Men eftersom hon har haft två positioner (sökare och jagare) så ändrade jag frågan.

.....ja, jag hatar att göra fel och var tvungen att skriva en utläggning om att jag faktiskt inte är så dålig
  • festia
    Astarte skrev 2011-06-02 21:19:51 följande:
    Ja, men det är lätt hänt. Jag blev mest arg för att jag inte fick alla rätt! Jag missade sista frågan med, men det är nog för att jag lyssnar på böckerna istället för att läsa och då är det svårt att höra skillnad på M och N, framför allt när man ska minnas. . .
     Jag har läst (lyssnat på) alla böckerna fler gånger än jag vågar erkänna. De är riktigt bra och alla personerna känns som vänner. Mest tycker jag om Luna, jag tycker att jag är lite lik henne.
    Luna är min favorit också! Jag är faktiskt så förtjust i hennes karaktär att jag har Luna som framtida/eventuella bebisnamn....
    Vidare gillar jag Neville starkt! En karaktär jag har svårt för är Ron, han är så dryg hela tiden.
Svar på tråden Vad kan du om Harry Potter?